Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard Malabsorbsjon av Erfa ved magesår?

Vet ikke om dette er det rette stedet for spørsmålet mitt...

Jeg har antagelig magesår. Behandlingen er protonpumpehemmer - Nexium. Jeg må ta dobbel dose for at jeg ikke skal ha store smerter. 20 mg morgen og kveld. Jeg står på venteliste for gastroskopi, det er nå 3 mnd ventetid

Det jeg vet med magesår er at det kan gi problemer med å ta opp næring. Behandlingen med Nexium kan over tid gi B12 mangel.

Det jeg lurer på er om det kan ha invirkning på opptaket av Tyroksintablettene - Jeg bruker Erfa.

Jeg har i en peride vært uten tabletter nylig ( 3/4 dose i 2 uker og 1 uke uten Erfa men med vanlig eutyrox) men er nå tilbake på normal dose. Kjenner meg trett og sliten i kroppen, har lite overskudd til å gjøre noe. Jeg spiser og spiser, det kamuflerer trettheten noe, men jeg har altså lagt på meg litt siste ukene. Det kan jo være flere årsaker til denne trøttheten: Perioden uten medisiner, Magesåret og dårlig opptak av tyroksin i tarmen og B12 mangel.

Min spanske lege snakker veldig dårlig engelsk. Jeg har legetime til uken, men systemet her er slik at det tar minst 2 uker for å få svar på blodprøver. Jeg skal be om stoffskifte, B12, jern og heliobacter prøver. Noe mer jeg bør spørre om å få testet?

Hva kan jeg gjøre selv for å optimalisere opptaket av Erfa? Jeg takler ikke sublingualt, det smaker hy.... Kan jeg knuse tablettene og blande det i syltetøy? Vil det gjøre tyroksinen lettere tilgjengelig?

Takknemelig for svar!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Malabsorbsjon av Erfa ved magesår?

Hej Pusen

Hvordan er dit mavesår blevet diagnosticeret? Var prøven på Helicobacter Pylori positiv?

Det er altså ikke nødvendigt at vente på gastroskopi, for at fastslå om du har Helicobacter Pylori i mavesækken, eller ikke. Helicobacter Pylori kan testes ved analyse af afføring, eller ved analyse af antistoffer mod Helicobacter Pylori i en blodprøve, eller ved bestemmelse af Helicobacter Pylori ved analyse af udåndingsluften.

Du "mangler" nogle af de med almindelige symptomer på mavesår, så det er faktisk vigtigt at få et overblik over, i stedet for at vente i 3 måneder, idet denne bakterie faktisk trives bedst i et ikke-surt miljø, og syrepumpehemmeren vil faktisk forbedre bakteriens livsvilkår. Man få ganske enkelt flere "helicobacters" i mavesækken af mavesyrere4ducerende midler.

Behandlingen er protonpumpehemmer - Nexium. Jeg må ta dobbel dose for at jeg ikke skal ha store smerter. 20 mg morgen og kveld. Jeg står på venteliste for gastroskopi, det er nå 3 mnd ventetid
    Jeg ville hellere få købt den gastroskopi i privat regi i en fart, idet meget skade kan forvoldes af syrepumpehæmmere i løbet af ventetiden på 3 måneder. Hvad hvis du i forvejen havde mavesyre-mangel? Symptomerne på overskud eller mangel af mavesyre, er næsten de samme, og for lidt mavesyre er oftere tilfældet end for meget, hvilket overses tit af læger, da det ikke er livstruende eller giver sår i mavesækken...

Uanset hvad, er tre måneders ventetid, for lang. Håber du kan finde en løsning, så du kan blive undersøgt hurtigere.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard Sv: Malabsorbsjon av Erfa ved magesår?

Magesåret er ikke diagnostisert i det hele tatt Avføringsprøve var negativ. Blodprøve glemte legen å bestille... Jeg venter på å komme til på gastroskopi. Jeg har fått beskjed om å leve som om jeg har magesår. I grunn er det fryktelig frustrerende å vente 3 måneder på å komme til gastroskopi for å mest sannsynlig få en ukes kur med antibiotika.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Jeg har tilføjet lidt mere til mit første svar...

Sitat Opprinnelig skrevet av Pusen Vis post
    Magesåret er ikke diagnostisert i det hele tatt Avføringsprøve var negativ. Blodprøve glemte legen å bestille... Jeg venter på å komme til på gastroskopi. Jeg har fått beskjed om å leve som om jeg har magesår. I grunn er det fryktelig frustrerende å vente 3 måneder på å komme til gastroskopi for å mest sannsynlig få en ukes kur med antibiotika.
    Insister på blodprøve NU! Hvis dine symptomer stammer fra for lidt mavesyre, og du får syrepumpehæmmer oven i, da står din krop pivåben for både parasitter og bakterier/virus, så der er faktisk ingen tid at spilde, for at få dette afklaret: overproduktion eller underproduktion.... Helicobacter Pylori eller ikke.

Få købt et par større rødbeder, kog dem med skræl og spis et pillet, kogt rødbede mellem måltider og mindst 8-10 timer siden du sidst fik Nexium. Hvis urinen bliver rødlig eller rød, første, anden eller tredje gang du skal af med vandet efter at du har spist rødbedet - da er din mavesyre for lav, og din syrepumpehæmmer er kun til yderligere skade. Kommer urinen fuldstændig fri for den lyserøde eller røde farve, da har du mavesyre nok, da kan man ikke vide om det er "nok" eller for meget, og derfor skal det undersøges videre.

For en sikkerheds skyld, spis det andet kogt rødbede nogle timer senere, fortsat Nexium-fastende, og se hvad det viser efterfølgende i urinen.

For ca. 10 år siden, har man også behandlet min mavesyremangel, som om det var for meget mavesyre og mavesår. Også med Nexium, og med en hestekur med tre-trins antibiotika. Det har taget mig 1½ år at komme mig efter denne kur, så det er absolut værd, flere gange at dobbelttjekke OM det er mavesyremangel, eller mavesyre-overskud tillige om der er for meget Helicobacter Pylori, eller ikke. Helicobacter Pylori findes i alle mavesække, hos alle mennesker. Det er først når den bliver forøget, så det blokerer for mavesyreproduktionen, at den bliver sygdomsfremkaldende.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Tusen takk for svar Anisa.

Som sagt så er ikke magesåret diagnostisert ved gastroskopi, men jeg har helt sort avføring etter dager med mye smerter. I ren fortrenging har jeg tenkt at det er galle ikke blod Alle blodprøver er fine og legene finner altså ikke noe galt med meg. Begynner å lure på om jeg er hypokonder

Lignende tråder

1. Så fik mor Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 109
    Siste melding: 05-04-20, 20:44
  2. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 01:52
  3. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16