Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
21-11-11, 09:11 #1
Hashimoto's. Mine verdier - hjelp?
Hei!
Den 9/9 tok jeg prøve hos legen, og hadde disse verdiene:
B-Basofile: 0.02
B-Eosinofile: 0.16
B-Ertytrocytter: 4.6
B-Hemoglobin: 12.2
B-Leukocytter: 5.95
B-Lymfocytter: 1.42
B-MCH-27
B-Monocytter: 0.29
B-Neutrofile: 4.06
B-Trombocytter: 264
CRP: Under 8
Pt-GFR, estimer: over 60
S-Streptotest: Neg
S/P-Alat: 11
S/P-Anti-TPO: Over 1000
S/P-ASAT: 19
S/P-CRP: under 5
S/P-Ferritin: 13
S/P-Fritt T4: 12
S/P-Kalium: 4.2
S/P-Kreatinin: 70
S/P-Natrium: 141
S/P-TSH: 2.6
S/P-Urinstoff: 3.6
S/P-Vitamin B12: 239
Hva kan dere si ut i fra verdiene mine? Jeg har ikke peiling på dette her enda. Legen min har satt meg på Levaxin 100 (mg?) p.g.a det høye antistoffet. Har ikke merket bedring enda etter en mnd`s bruk.
Var hos legen igjen nå nettopp, og har tatt nye prøver, så får vi se hva de sier. Hvor lang tid pleier det å ta før man får vite hva de sier?

-
21-11-11, 16:26 #2
Sv: Mine verdier - hjelp?
Hei
Det kan ta litt tid før du får svar - selv har jeg ikke satt meg så godt inn i sammenhengene på de diverse verdier,
så jeg kan bare tipse deg det som Forumet også skriver:
"Husk å få med normalområdene, de varierer så mye at det er nesten umulig å svare uten dem."
Skriv gjerne laboratoriets referaneverdier inn i parantes etter din egen verdi.
Hvis det er * ved en av dine verdier - er disse noen som bør tittes nærmere på
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
22-11-11, 01:01 #3
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-03-12, 19:26 #4
Beklager så sent svar! Nå har jeg akkurat fått hentet ut mine siste verdier, så tenkte føre inn de, og normalverdiene. Gikk ikke å redigere første innlegg, så skriver det på nytt
Verdiene mine 9.9.11
B-Basofile: 0.02 (0.00-0.20)
B-Eosinofile: 0.16 (0.02-0.45)
B-Ertytrocytter: 4.6 (3.9 - 6.5)
B-Hemoglobin: 12.2 (11.7 - 15.3)
B-Leukocytter: 5.95 (3.50 - 11.0)
B-Lymfocytter: 1.42 (1.00- 5.00)
B-MCH: 27 (27-34)
B-Monocytter: 0.29 (0.20 - 0.80)
B-Neutrofile: 4.06 (1.80 - 8.00)
B-Trombocytter: 264 (145 - 390)
CRP: Under 8 *
Pt-GFR, estimer: over 60
S-Streptotest: Neg
S/P-Alat: 11 (<45)
S/P-Anti-TPO: Over 1000* (<6)
S/P-ASAT: 19 (<35)
S/P-CRP: under 5
S/P-Ferritin: 13 (10-110)
S/P-Fritt T4: 12 (9-19)
S/P-Kalium: 4.2 (3.5 - 5.0)
S/P-Kreatinin: 70 (50-90)
S/P-Natrium: 141 (137-145)
S/P-TSH: 2.6 (0.50-3.6)
S/P-Urinstoff: 3.6 (2.6 - 6.4)
S/P-Vitamin B12: 239 (140 - 650)
En ting jeg ikke helt skjønner er at etter dette har jeg også tatt f.eks fritt t4, men da står det andre normalverdier:
Prøver tatt 21.11.11
S-ANTI-TPO: >1300 (<100)
S-Fritt T4: 20.0 (11.0 - 23.0)
S-TSH: 0.05* (0.20 - 4.0)
S-Fritt T3: 6.7* (3.5 - 6.5)
Prøver tatt 25.01.12
S-ANTI-TPO: >1300 (<100)
S-Fritt T4: 8.1* (11.0 - 23.0)
S-TSH: 32* (0.20 - 4.0)
Anti Tpo`n er jo den som fikk legen til å reagere, men nå har T4, og TSH forandret seg en del også. Vet dere hva det vil si at T4 har sunket ned til 8.1 fra 20? Og TSH på 32, er ikke det veldig høyt?
Kan man si ut i fra disse verdiene om jeg har/har fare for å få lavt eller høyt stoffskifte? Jeg står bom stille med legen min, det har ikke vært noe forandring på dosering fra hennes side siden jeg fikk vite at anti tpo var så høy. Hver gang er det det samme, hun spør hvordan jeg har det, jeg forteller om symptomene mine, så tar jeg blodprøver, også skal vi se an til neste gang.
Jeg har gått på 100 mg Levaxin siden oktober når jeg fikk vite om anti-tpo`n som var så høy. Jeg følte meg spesielt dårlig i des/jan og hadde symptomer på for høy dosering, så jeg tok en liten pause, men begynte på 50 mg Levaxin igjen - dette av eget intiativ siden jeg ikke får noe hjelp av legen min. Sist jeg var der spurte hun meg "Det er ikke bare det at du er tobarnsmor da? Det er ikke bare angst da?" NEI - jeg kjenner forskjellen på å være vanlig sliten, og sliten som jeg er til tider, og BARE angst? Det er ikke bare, dessuten har dette ingenting å gjøre med angst (som jeg også har/har hatt i større grad) - da jeg foralte at jeg hadde en slags "anfall" til tider.
Jeg har nå byttet lege, og har denne fra 1. april. Så håper jeg at han vet litt mer om stoffskiftet.
Jeg har når jeg tenker meg tilbake, hatt symptomer siden jeg fikk min første datter i 2007, men det var først nå i september prøver i forbindelse med det ble tatt, til tross for at jeg har klaget på spesielt det at jeg er så sliten, og føler meg fjern til tider.
Jeg har disse symptomene:
Tørr hud, veldig ømfintelig.
Tørt hår, røyter mye.
Tynne negler.
Føler meg til tider hoven i øyene, men vet ikke om det syns.
Treg og langsom i bevegelser og "hjerne", føler meg fjern på en måte.
Veldig mye sliten, føler meg totalt utmattet
Plutselig smerter i ledd/muskler
Fryser veldig fort og mye i situasjoner hvor andre bare rister på hodet av meg for at jeg gjør det, kan også i perioder være alt for varm, kaldsvetter.
VektTAP - gått ned over 10 kg siden oktober uten noen spesiell innsats for det
Ikke mye matlyst, men kjenner sulten i magen
Veldig mye svimmel, så og si hele tiden, hver gang jeg reiser meg. Har også svimet av enkelte ganger.
Prikking i hender veldig fort
Veldig mye hes, snakker på en "kleisete" måte til tider
Hjertebank
Skjelving - noen ganger får jeg noe som minner meg om føling
Veldig mye trøtt, men sliter med å sove, føler meg aldri uthvilt
Veldig urolig, engstelig og nervøs
Takler ikke stress, kan bli helt satt ut av å være ved et veikryss hvor det er mye som skjer f.eks
Kortere lunte
Dobbeltsyn, kan gå på ting, klarer ikke avstandsbedømme eller reagere raskt, noe som gjør at jeg ikke har turdt å kjøre på en stund
Glemsk
Dette ble kjempe langt, men jeg må få det ut, og håper på at noen har litt erfaring og kan hjelpe meg litt
Bare det å lese om andre som er i samme situasjon hjelper jo på en måte- selvom jeg ikke unner andre det i det hele tatt! Det er så få som har forståelse for hvordan jeg har det, og det er utrolig frustrerende...
Sist endret av Luthia; 16-03-12 kl 19:57
-
17-03-12, 16:23 #5
Ja, nu er dit stofskifte meget lavt. Ikke mærkeligt, du har det dårligt. Især ikke, når du ligger så lavt i b-12 og ferritin (jern). D-vitamin står der vist ikke noget om, så vidt, jeg kan se
Men hvis din læge ikke ved noget om de her ting, ved hun nok heller ikke det med betydningen af d-vitamin
GODT, at du har skiftet!
Begyndt tage d-vitamin, det skal være d3, som du kan bruge i høje doser. Og jern og b-12 ... Jeg har læst, nordmænd kan få Trio-b på recept hos lægen, og det er vist en god idé - dog er der noget med, at store mængder folinsyre (b-9) kan skjule mangel på b-12, så der skal man måske lige overveje, hvordan man gør.
Jeg tager tre af disse d3-tabletter hver dag http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html - før tog jeg to, men det er ikke helt nok. Man kan ta op til 250 mikrogram d3 hver dag uden at det bliver giftigt (hvorimod d2 bliver giftigt i høje doser, så pas på med det).
Disse multi-b-vitaminer er de bedste, jeg har prøvet: http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html jeg tager én hver dag, men der var en periode, hvor jeg tog to
Overskud af b-vitaminer kommer ud med urinen, så det skal man ikke være bange for at overdosere. MEN man må altid sørge for at få et multi-b-produkt, hvis man vil ha et enkelt b-vitamin. For hvis kroppen vil skille sig af med et overskud af ét vitamin, ryger der flere med samtidig! Jeg tager et tilskud af b-6 ved siden af min multi-b, eftersom b-6 styrer en masse - og i hvert fald 100 enzymatiske procedurer.
Og a propos enzymer så vil jeg lige citere mig selv
Held og lykke med det alt sammen 
Nielsigne
-
18-03-12, 20:54 #6
Sv: Hashimoto's. Mine verdier - hjelp?
Tusen takk for all informasjon!
Skal skaffe meg disse vitaminene du nevner her! Godt å lese at jeg med god grunn føler meg dårlig, og at det ikke bare er noe jeg "innbiller" meg, som jeg får inntrykk av at mange tror! Helt utrolig hvor lite forståelse det er for denne "usynlige" sykdommen!
Hvilken verdi er det man ser at man har lavt/høyt stoffskifte på egentlig? Det er så mye tall alt dette her, og jeg skjønner jo ingenting av hva dem betyr ;D
Har du/noen andre råd om hva jeg burde si til den nye legen min når jeg kommer dit? Det er så omfattende det her syns jeg! Vanskelig å vite hvordan man skal ta tak i det selv...
Lignende tråder
-
Verdier ved hashimoto
Av janis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 30-12-11, 11:59 -
Hashimoto's. Hjelp?
Av Sliten.no i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 0Siste melding: 10-05-11, 18:16 -
dette er mine siste målte verdier
Av cath i forumet Normalverdiene?Svar: 4Siste melding: 09-11-08, 10:37 -
Mine verdier
Av i forumet Normalverdiene?Svar: 15Siste melding: 22-07-05, 11:02

Svar med sitat

Bokmerker