Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Hybrid View
-
16-11-11, 16:08 #1
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2011
- Meldinger
- 26
hvad er thyreoideaperoxidase, antistof?
hej alle..
hogen der ved hvad thyreoideaperoxidase, antistof er.. mit er nemlig forhøjet til 1300 eller derover (prøven kan ikke vise mere end de 1300)
det ser ud som om at det kun må være på 60..
nogen der ved det?
lægen sagde noget medantistoffer der angreb min krop men ikke hvad det betød for mig rent konkret.. han var meget svær at hive noget ud af...
karina
-
16-11-11, 17:11 #2
Sv: hvad er thyreoideaperoxidase, antistof?
Hei karinakk, og velkommen til forumet!
Jeg skal forsøke å svare, og så må andre gjerne korrigere om jeg har feil.
Den prøven du har tatt, viser at du har antistoffer som på sikt vil ødelegge din skjoldbrusk-kjertel.
Prøven heter vanligvis Anti-TPO. Så ditt stoffskifte vil bli lavere og lavere.
Det vil si at din kjertel da ikke kan produsere nok hormoner til at din kropp, og dermed du, har det bra.
For å bedre på situasjonen, får man medisin. De aller fleste får syntetisk hormon, Levaxin, som skal erstatte hormonet T4 som er det hormonet det produseres mest av i kjertelen. Dette er et lagringshormon som omdannes i kroppen til hormonet T3, som er det aktive "stoffskiftehormonet".
Mange opplever dessverre at de ikke blir helt bra med Levaxin, og noen får prøve Liothyronin i tillegg. Det er et syntetisk hormon som erstatter kjertelens T3.
Noen blir ikke bedre før de får "naturlig thyroid, som baserer seg på tørket kjertel fra svin.
Dette ble kort fortalt.
Les deg opp om sykdommen (du finner mye her inne på forumet).
-
16-11-11, 17:31 #3
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2011
- Meldinger
- 26
hov, jeg glemte helt at sige at jeg sådanset allerede har for lavt stofskifte.. får i forvejen det syntetiske T4 som kun virker halvt..
men det er måske normalt at thyreoideaperoxidase tallet forbliver højt selv med behandligt eller hvad.. skal det ikke stabilisere sig lige som de øvrige tal eller hvad? eller betyder det ay skjoldbruskkirtlen bliver ved med at nedbrydes?
ved du eller andre noget om det?
undskyld jeg glemte at sige at jeg allerede var i behandling med T 4 (eltroxin)
typisk mig og min tåbelige hjerne;-)
men tak for svaret? ;-)
kk
-
16-11-11, 18:43 #4
Det finnes noe forskning som viser at noen med høye antistoffer kan få antistoffene redusert ved å ta selen. Samtidig hjelper selen til med å danne den aktive T3 fra T4.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
16-11-11, 20:30 #5
Det finnes ikke medisin som kan fjerne antistoffene, men enkelte ting som f.eks. selen skal hjelpe til og bremse antistoffene.
Hvis du søker etter Hashimoto (altså at man har høy anti-TPO), finner du ganske mye info.
Lignende tråder
-
Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 04-11-11, 16:23 -
Parietalcelle-antistof. Perniciøs Anæmi?
Av Sharon i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 8Siste melding: 23-07-11, 18:44 -
Dum og fed. Antistof på 19.000
Av ofelia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-06-08, 05:07

Svar med sitat
Bokmerker