Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

Standard Levaxin med mat?

Er det slik at man ikke skal ta Levaxin sammen med maten/frokosten?

Pleier alltid å ta Levaxin sammen med mat, jern og drikke kaffe etterpå.
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

Standard Sv: Levaxin med mat?

Jeg har nettopp begynt med Levaxin og Liothyronin, og da fikk jeg beskjed av min lege om å ta disse 1,5 til 2 timer før mat på morgenen. De måtte ikke tas sammen med mat, kaffe eller melk. Om dette gjelder bare en eller begge disse vet jeg dessverre ikke.
    Han nevnte noe om jern også, men husker ikke eksakt hva han sa siden jeg samtidig fikk beskjed om å kutte ut jerntablettene jeg tok.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    34

Min lege informerte meg ikke om noen sånne ting. Men jeg har fått høre av andre at levaxin må tas ihvertfall 30min før du spiser, og jern skal ikke tas før etter 2 timer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post

Hvis man altid tager sin medicin sammen med mad og det fungerer godt, så kan man jo fortsætte med det. Men som jeg forstår det, har de fleste mere ud af at tage medicinen en halv time før maden. Det er vist forskelligt fra person til person og der er også forskelle på medicin. Da jeg brugte den gamle Eltroxin, havde jeg ingen anelse om, at jeg burde vente en halv time med at spise, og da jeg altid læser indlægssedler til medicin, er jeg 99,99 procent sikker på, der ikke stod noget om det dér heller.
    Med Ny Eltroxin og Euthyrox derimod var jeg nødt til at have den halve time imellem, også selvom jeg tog mere af det end jeg havde taget af den gamle Eltroxin.

... og så er der noget med, at kaffe gør et eller andet, men jeg husker ikke hvad. Men igen, hvis man er vant til at gøre det sådan, og det funker, så har man jo indrettet sig med det, og det går fint. Skifter du fremgangsmåde vil du nok kunne mærke det på en eller anden måde - måske vil medicinen virke stærkere.

Jern og stofskiftemedicin skal holdes langt fra hinanden. Og jern bør ikke tages sammen med mad, da man så mindsker optaget af det. Jeg tager jern sidst på eftermiddagen - når og hvis jeg husker det For så er det langt fra både medicin og mad. Jeg mener ikke, to timers afstand er nok. Her https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=10277&page=4 er en der giver mig ret i dette, # 33

Nielsigne

Ps.
    Det duer ikke at drikke saft af grapefrugt i forbindelse med stofskiftemedicin og vist heller ikke sammen med anden medicin. Der er noget specielt med grapefrugt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ikke ta stoffskiftemedisin sammen med jern! Det er flere stoffer som hindrer opptak av stoffskiftemedisiner, jern er en av dem. Søk på nettet.

Lag deg en god vane, ta stoffskiftemedisinen med en gang du våkner. Jeg tror dette står i pakningsvedlegget til Levaxin. Thyroid tas en halv time før mat, eller to timer etter mat, ut fra om du deler opp dosen eller ikke.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post

Du kan også tage Levaxin med et glas vand lige før du skal lægge dig til natten. Mange (og jeg mener: mange) på udenlandske fora meddeler konsekvent om, at hvor syntetisk levothyroxin har ikke virket specielt godt før, kort tid efter at de begyndte tage medicinen til natten, blev de faktisk meget bedre. Også her på forummet.

Sitat Opprinnelig skrevet av valentina Vis post
    Jeg har nettopp begynt med Levaxin og Liothyronin, og da fikk jeg beskjed av min lege om å ta disse 1,5 til 2 timer før mat på morgenen. De måtte ikke tas sammen med mat, kaffe eller melk. Om dette gjelder bare en eller begge disse vet jeg dessverre ikke.
    Han nevnte noe om jern også, men husker ikke eksakt hva han sa siden jeg samtidig fikk beskjed om å kutte ut jerntablettene jeg tok.
    Valentina. Hvis du tester Levaxin til natten, og Liothyronin om morgenen, har du gode chancer at opleve en meget bedre effekt af dem begge.

Liothyronin kan tages på tom mave, og et kvarter senere kan du spise morgenmad. Det er fordi at Liothyronin skal ikke igennem den samme "frigivelses-proces" som Levaxin, men går direkte i gang med sit "job", hvorimod virkestoffet i Levaxin skal først "hydroliseres" i leveren, før det bliver til T4 og derfor skal Levaxin tages på tom mave, ikke nødvendigvis helt fastende, meget gerne mellem måltider - hvilket også løser problemet med at skulle undgå de bestemte kosttilskud som hæmmer optag, idet de som regel altid tages med mad.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Du kan også tage Levaxin med et glas vand lige før du skal lægge dig til natten. Mange (og jeg mener: mange) på udenlandske fora meddeler konsekvent om, at hvor syntetisk levothyroxin har ikke virket specielt godt før, kort tid efter at de begyndte tage medicinen til natten, blev de faktisk meget bedre. Også her på forummet.

Valentina. Hvis du tester Levaxin til natten, og Liothyronin om morgenen, har du gode chancer at opleve en meget bedre effekt af dem begge.

Liothyronin kan tages på tom mave, og et kvarter senere kan du spise morgenmad. Det er fordi at Liothyronin skal ikke igennem den samme "frigivelses-proces" som Levaxin, men går direkte i gang med sit "job", hvorimod virkestoffet i Levaxin skal først "hydroliseres" i leveren, før det bliver til T4 og derfor skal Levaxin tages på tom mave, ikke nødvendigvis helt fastende, meget gerne mellem måltider - hvilket også løser problemet med at skulle undgå de bestemte kosttilskud som hæmmer optag, idet de som regel altid tages med mad.
    Takk for tipset Dette tror jeg at jeg skal teste ut allerede i kveld. Er fortsatt litt usikker på om disse tablettene har effekt, men noe av det jeg putter i meg om dagen har nå en eller annen effekt på meg, for energien har vært bedre de siste 2 dagene

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av valentina Vis post
    Takk for tipset Dette tror jeg at jeg skal teste ut allerede i kveld. Er fortsatt litt usikker på om disse tablettene har effekt, men noe av det jeg putter i meg om dagen har nå en eller annen effekt på meg, for energien har vært bedre de siste 2 dagene
    Gjelder det hvis man bare tar Levaxin også? Kan man ta denne rett før en legger seg? I dag tok jeg Levaxin 2 timer etter maten og merket det litt på kroppen at det føltes anderledes. Men ønsker bedre effekt av medsinen, så vil forsøke noe nytt,

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ikke ta stoffskiftemedisin sammen med jern! Det er flere stoffer som hindrer opptak av stoffskiftemedisiner, jern er en av dem. Søk på nettet.

Lag deg en god vane, ta stoffskiftemedisinen med en gang du våkner. Jeg tror dette står i pakningsvedlegget til Levaxin. Thyroid tas en halv time før mat, eller to timer etter mat, ut fra om du deler opp dosen eller ikke.
    Ok, jeg våkner 06.45 og spiser frokost 0715. Det burde gå akkuratt det da! Det er en halv time før mat som er anbefalt da.

Synes det er litt vel drastisk å kutte ut jern helt, da jeg har veldig lav blodprosent. Men kan jo ta jern mange timer etter levaxinen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Beklager Ingvild, jeg var litt for sparsom med informasjon! Jeg mener å ha lest at medikamenter/stoffer som kan påvirke stoffskiftemedisinen tas to timer etter inntak av thyroid eller Levaxin. Hvis du tar pillene på morgenen, kan du ta jern om kvelden, eller omvendt om du tester ut Anisas råd. Da har du en god og trygg margin. Så du må absolutt ikke kutte ut jern om du er lav på jern!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

Det går bra vigdis!
    Da tar jeg jern om kvelden, sammen med multivitamin. C vit skal og være bra

Så det bil holde med 0,5 time før mat? Har litt hastverk om
    Morran, og ikke så mye tid å gå på...

Andre ting som bedrer opptaket?

Kan jeg da drikke kaffe en time etterpå?

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn