Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Hybrid View
-
16-10-11, 14:49 #1
Erfaringer med Lavkarbo? Erfaring med vektreduksjon på LCHF?
Hei,
Hva er deres egne erfaringer med et lavkarbo kosthold?
Har noen av dere forsøkt vektreduksjon med LCHF? Hva ble i såfall egne erfaringer og resultater?
Selv startet jeg med lavkarbo sist uke, og har brukt helgen på og lese bøkene til Dr. annika Dahlqvist og Dr. Sofie Hexeberg. Jeg synes det ser veldig inspirenende ut, og er spent på utviklingen fremover.
.... må jo si at eg storkoser meg med ekte smør, kremfløte og rømme da.. 
Ja, jeg vet at det finnes egne forum som diskuterer lavkarbo, men tenker vel at vi som sliter med stoffskifte er overvektige av "litt andre" årsaker en de som har surfet livet med pizza og Cola.
-M-
-
16-10-11, 16:29 #2
Sv: Erfaringer med Lavkarbo? Erfaring med vektreduksjon på LCHF?
Jeg lever lavkarbo, og har gjort det siden februar/mars dette året.
Jeg valgte og forandre kostholdet mitt i første omgang for og klare å kontrollere blodsukkeret mitt (har diabetes 1), men også fordi dette er en naturlig utvikling for meg som i flere år har kuttet ut på ting med tilsetningstoffer, sukker og fint mel /melprodukter.
Jeg har alltid slitt med for lav vekt, så jeg var helst litt bekymret for om lavkarbo ville føre til et større vekttap. Men den typisk trege magen som lavt stoffskifte ofte fører med seg, ble fin etter omlegging til lavkarbo. Kolestreolet som var for høyt, ble også perfekt etter omlegging av kosten.
Vekten min gikk noe ned (var nede i 46 kilo), før den ble enig med kroppen min om at mellom 48 og 49 skal den være. Mistet noen centimeter rundt livet og rumpen, og trives bra med kroppen min.
Familien min valgte og følge meg da jeg gikk over til lavkarbo, både fordi de fant maten min veldig fristende, fordi de likte tanken på at vi spiser ren mat og fordi de ville være solidariske med meg
.
Jeg ligger mellom 40 og 50 karbohydrater til dagen, mens de andre ligger mellom 80 og 100.
Jeg ser ikke på lavkarbo som noen kur, men rett og slett som en livsstil, og jeg trives kjempegodt med denne livsstilen. Dr.Hexeberg er min inspirasjon, men jeg bruker en del langsomme karbohydrater som jeg ser kroppen min fint takler, så jeg er vel kanskje også litt inspirert av Fedon Lindberg?
Du finner meg også på www.lavkarbo.no under samme nicket som jeg har her.
-
16-10-11, 16:31 #3
Nej, nej, nej kære Pluto
Det er en fejl at tro, at f.eks. på Lavkarbo.no findes kun grovædere, der har spist sig til deres (over)vægt og nu gerne vil tabe i vægt med lavkarbo. Det er korrekt, at også der findes overvægtige pga. overspisning, men det er ikke mit indtryk at det er flertallet. Tværtimod mener jeg at have iagttaget, at i mange tilfælde er det den officielt anbefalede kost, som er skurken, idet den får hormonerne til at falde ud af sync med hinanden og så kommer problemerne - både med vægten og ellers med helbredet. Hos rigtig mange mennesker.
Vægttab som emne er ikke særligt eksponeret her på forummet og jo, der er folk som lever af lavkarbo eller LCHF, men med hensyn til deres kostomlægning er de faktisk aktive på Lavkarbo.no. Ikke her. Der også en "hormonafdeling" > Stoffskifte / hormonproblemer, så hvis du virkelig har brug for kommentarer eller gode råd omkring lavkarbo og LCHF, er det nok der er mest at hente.
Denne gode familie (type), ville jeg gerne unde alle her inkl. mig selv. Tak til din familie, BenteR
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-10-11, 18:28 #4
Pluto, du bør gå langsomt over til lavkarbo. Det kan være en belastning for kroppen å gjøre det raskt. Husker ikke hvor jeg leste det, muligens i boka "Bedre uten brød"? Gi overgangen tid, gjerne over flere uker. Jeg lever på en slags lavkarbo jeg også, men er muligens i det høyere området av karbohydratene. Spiser masse grønnsaker. Mannen min og jeg spiser nesten det samme kostholdet, med veldig få unntak.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
16-10-11, 22:24 #5
Dr. Hexeberg skriver at dette er inviduelt. Enkelte kan svitsje direkte, OG mange må bruke lengre tid for og venne seg til lavkarbokosthold. Hun skriver videre, følg kroppens signaler.
Jeg svitsjet til ketogent kosthold (ca 20 Kh ) fra den ene dagen til den andre, kom i ketose ( http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking )etter et par dager, og føler meg adskillig bedre i dag en jeg har følt meg på 10 år.
Bedre vil si: Mere energi, sover bedre, mye mindre trøblete fordøyelse, lettere til bens og sins, klarere i hodet, bedre humør..... + et par ting jeg kommer tilbake til hvis endringene bedres ytterligere og vedvarer. (håper alt dette fortsetter i riktig retning.
)
La meg fortsette med et par ting fra fortiden, jeg starter med litt om min "fortid" i kostholdet.
Jeg er vokst opp på gård, med alt det innebærer av kosthold. For meg har det resultert i at jeg er vokst opp med grønnsaker som snacks. Vi løp ut i kjøkkenhagen og hentet en gullerot, litt blomkål, erterbukker og alt annet som jorden kunne gi oss. Jeg er i tillegg vant til ekte smør, rømme, fløte osv. Jeg er gammel nok til og huske at pizza var et fremmedord i Norsk daglitale. Etter som årene har gått, har jeg som mange andre fått inn mye KH i kosten, snikende, fordi handelstanden ønsker det slik...
, og jeg har endt opp med en BMI på 41.
Oooops, her må det tas grep i kosthold og helse tenkte jeg. Mye KH og fet mat passer dårlig sammen...spesielt hvis man i tillegg har lavt stoffskifte. For meg har dette vært en gedigen felle.
I år 2000 var jeg oppe i en situasjon der jeg trengte en vektreduksjon på ca 25 kg på grunn av jobb.
Min kunskap om vektreduksjon den gangen var som følger:
Frem med sykkel,
Min bestemor sa alltid... skal du ned i vekt må du ikke spise lyst brød..
Min mor sa alltid... skal du ned i vekt må du ikke spise mye poteter..
Selv har jeg bestandig sagt.. skal du ned i vekt, så må du ikke spise sjokolade og godteri..
For de av dere som kan litt om lavkarbokosthold, så har dere antagelig allerede sett poenget mitt?
I 2000, frem med sykkel,
I 2000 kuttet jeg ut lyst brød/brød/pizza etc som min bestemor hadde lært meg.
I 2000 kuttet jeg ut poteter til middag som min mor hadde lært meg.
I 2000 byttet jeg ut sjokolade og snacks til blomkål, brokkoli, osv. .... som jeg selv hadde lært meg.
De nødvendige 25 kiloene forsvant på ca 4 1/2 mnd.
Vel, som dere ser så levde jeg faktisk på lavkarbo i år 2000 ... UTEN OG VITE HVA JEG HOLDT PÅ MED.
....derfor visste jeg vel egentlig at jeg tålte rask overgang. Før i tiden "ventet" man ikke med og "slanke" seg, man startet med en gang.....dvs, at jeg i 2000 gjorde samme omveltning i kostholdet over natten uten kroppslig besvær.
Denne gangen er jeg ikke ute etter en kortsiktig vektreduksjon, men har som mål og legge om kostholdet mitt for alltid, med forhåpentligvis varig sunn BMI. Jeg ser jo av dagens kunnskap (Dr. Hexeberg m.fl) at om jeg hadde strukturert kostholdet mitt i 2000 etter vektnedgangen, så ville jeg etter all sansynlighet hatt en helt annen BMI i dag.....kanskje.
Heldigvis går verden videre.
-M-
-
17-10-11, 08:24 #6
Spennende det du forteller, Pluto! Håper du oppdaterer etterhvert som det skjer noe.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
17-10-11, 17:53 #7
Hvis det er interesse i panelet for at jeg oppdaterer med endring i blodprøver etc., kan jeg gjøre det. Jeg har mange store blodprøver fra de siste tre årene, så jeg vil ha et veldig godt sammenligningsgrunnlag, for hva som skjer fremover.
Man skal vel spesielt merke seg at lavkarbokosthold kan føre til et lavere behov for thyroid medisin.
Jeg tenker vel at en oppfølging over tid, bør ha en litt interessangt innhold, ikke bare være en tråd som forteller om jeg fortsatt spiser Brokkoli og holder dietten min.
Jeg siterer meg selv fra 20-06-10, 04:53:
Ferritinverdiene mine er "kanskje" høye fordi jeg har en permanent betennelse i kroppen sm følge av overvekt. I følge Dr. Sofie Hexebarg, er dette vanlig. Hun skriver at Ferritinverdiene pleier og senke seg etter hvert som pasientene hennes avtar i vekt.
Det skal bli spennende og følge med min Ferritinverdi.
-M-
-
25-12-11, 10:23 #8
Hej Pluto

Hvis du har et par ledige timer, findes lidt nyttigt at se og tænke over i "Fat Head" - dramadokumentar om LCHF (Low Carbs High Fat)
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-12-11, 16:34 #9
Jeg har i høst skiftet over til LCHF kost. Har foreløpig gått ned ca 11 kg. Målet er ca 20kg. Startet i grunnen med "The 17-day diet", med moderering i form av mye tilsatt kokosfett (denne dietten er i utgangspunktet fettfattig og egner seg derfor dårlig for mine binyrer++). Dietten er ellers low carb. Maten ble for meg tilslutt så kjedelig at jeg nesten ikke orket å spise den. Etter tre ganger 17 dager oppnådde jeg bra resultat på vektreduksjon, men ikke på mat trivsel.
Så skiftet jeg rett over til LCHF kost. Vektreduksjonen har vært saktere, men jeg har kunnet spise mye godt underveis. Jeg ligger nå på 20-30g carbs per dag. I julen har jeg lagt masse lavkarbo godterier som jeg koser meg med, i tillegg har jeg valgt meg ut bevisste utskeielser. Går man til et selskap må man på forhånd tenke over hva man skal velge å skeie ut med. Når jeg har oppnådd ønsket vektreduksjon er planen å holde meg til under 100 carbs per dag, men ha en dag i uka som jeg spiser hva jeg vil.
Av helsegevinst på lavkarbo har jeg oppnådd å få noe mer energi, dessverre forsvinner denne energien fort i alt man må lage selv. Ikke engang lørdagsgodtet kan kjøpes ferdig og det er litt pes. Min bedre halvdel spiser også lavkarbo, men ikke ungene. De er ikke særlig glad i lavkarbobrødet og de er begge undervektige, så det er viktig at de får mat de liker.
Det tok lang tid å oppnå helsegevinst av lavkarbo, og det tok også lang tid å venne kroppen til den nye livsstilen. I begynnelse følte jeg meg sliten, slapp og utmattet. Min bedre halvdel som trente mye, slet med å klare å gjennomføre treningsøkter. Etterhvert blir kroppen vant til å hente energi fra fett istede for carbs. Da skjer det magiske for meg som sliter med binyrene: Alt som heter blodsukkerfall forsvinner. Jeg kan spise to måltider per dag og likevel ikke slite med lavt blodsukker og skjelvinger. Et jevnt og stabilt blodsukker føles nesten som magi, fordi humørsvingningene som følger med blodsukkersvingningene også er forsvunnet. Ikke er jeg sulten og føler jeg noen som helst form for sug er det oftes nok med en kopp kaffe med en god fløteskvett i (lykke å kunne drikke kaffe med fløte
)
Lignende tråder
-
50 år på lavkarbo
Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 1Siste melding: 19-12-11, 15:47 -
Lavkarbo links
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 4Siste melding: 14-04-11, 08:32 -
Lavkarbo og urinsyregikt
Av helgemann i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 23Siste melding: 14-09-10, 07:47 -
På lavkarbo igjen
Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 60Siste melding: 09-07-07, 22:20 -
Lavkarbo - Dag1
Av Shanita i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 6Siste melding: 07-02-07, 21:26

Svar med sitat

Bokmerker