Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard "U-kendte" årsager til hypothyreose

Hverdagens ubemærkede faktorer medvirkende til udvikling af hypothyreose og andre andre sygdomme i thyreoidea

Lægemidler:

1. Svovl- og fluorholdige antithyroid-lægemidler

2. Lægemidler mod diabetes

3. Dopamin/levodopa (fortrinsvis mod Parkinsons sygdom), kortikosteroider (terapeutiske strodoser med Prednisolon m.fl.), anabolske steroider, heparin & østrogen undertrykker TSH-sekretion med hypofysen

4. Østrogendominans undertrykker TSH, øger tilbage-konvertering af T3 til T4, øger thyroid bindende protein i blodet, hvilket fører til til lav SHGB (Sexual Hormone Binding Globuline) = endnu højere niveau af frie østrogener i aktiv form

5. Visse antidepressiva, antipsykotiske lægemidler, beroligende lægemidler og lægemidler mod epilepsi, barbiturater, phenothiaziner, dilantin, Tegretol, phenobarbital

6. Visse lægemidler mod hoste indeholdende brom (som Bromhexin) samt lithium (mod manio-depressiv neurose) blokerer for sekretion af T3 og T4

7. Salicylater i aspirin og frugter/grøntsager kan interferere med bindingen af T4 under transporten af proteiner, men det gælder også for virkestoffer i diverse paracetamol-mediciner

Kemikalier:

8. Phthalater (blødgørere i plastprodukter - særlig fundet i plast til emballering af føde- og drikkevarer, i børnelegetøj, kosmetik, vinylgulve samt i ganske almindeligt husstøv) - hæmmer TSH og overstimulerer skjoldbruskkirtel

9. PCB har en lignende struktur som thyroideahormon. Omdannelsesprodukter af PCB har en lighed med det naturlige hormon, tyroxin, hvilket betyder at disse stoffer kan binde til de samme transportproteiner som normalt transporterer tyroxin, dette leder til hypothyreose. PCB kan af kroppen opfattes som værende et unormalt skjoldbruskkirtelhormon - kroppen vil bekæmpe gennem etablering af en autoimmun reaktion mod thyreoidea-hormoner.

Værst for børn.... dvs. mange nye stofskiftesyge i fremtiden.

Grundstoffer i fri eller bundet form:

10. Fluorid (tandplejemidler, visse tandfyldningsmaterialer/cement, te, grapejuice, dåsesardiner, teflonbelægning i gryder og pander, i engangsemballage til fastfood, og til at gøre tæpper, møbler, tøj og fodtøj mindre modtagelige over for skidt og snavs) er en af de mest potente hæmmere af skjoldbruskkirtlen, fortrænger jod-atomer i thyroid hormon-molekyler (fluor anvendes derfor almindeligvis til behandling af hyperthyreoidisme). Mere om fluor....

11. Klor (u-kogt/urenset drikkevand, badevand/svømmehaller, rengøringsmidler) fortrænger jod-atomer i thyroid hormon-molekyler. Klorholdige kemikalier kan indlede en auto immun reaktion mod skjoldbruskkirtlen. Klor-forbindelser findes desuden også i blegemidler og pesticider. Lige som fluor, jod og brom, er klor et halogen.

12. Brom fortrænger jod-atomer i thyroid hormon-molekyler og findes i insektmidler (ligeledes fundet i frugt-juicer) samt i nabolaget til lufthavne/flyvepladser pga. indhold af brom i jet-udstødningsgasser samt flammehæmmere i elektronik (også hjemme-elektronik, hvor de bromerede flammehæmmere frigives, når elektronik og elektriske apparater opvarmes.) Lige som fluor, jod og klor, er brom et halogen.

13. Jod (jodberiget køkkensalt inkl. indeholdende i industrifremstillede fødevarer, saltvandsfisk særlig torsk, rejer, fiskepinde, tun i olie, mælk, æg, kartofler kogt med skræl, kalkunkød, Navy Beans = baked beans, diverse tang) i tilfælde af overskud/overdose vil det overskydende jod bindes til thyroglobulin, som i store mængder kan forårsage en autoimmun reaktion, der fører til Hashimotos thyreoiditis. Muligvis sænker T4. Lige som fluor, klor og brom, er jod et halogen.

14. Kobber (lever/leverpostej, østers, muslinger, krabbekød, cashewnødder, solsikkefrø, hasselnødder, mandler, peanutbutter, div. linser, rå svampe, hvedekiks/kager, mælke-, fløde-, hvid chokolade, instant kakaodrikke) blokkerer de næringsstoffer, der kræves for TSH-produktion (vit E) & T1 produktion (82, B3, B6, Vit C, Vit E, Zink)

15. Kviksølv (tandfyldninger, div. seafoods, fede saltvandsfisk, industrifremstillede fødevarer, landbrugsprodukter fra husdyr/fugle fodret med affald fra industriel fødevareproduktion) blokerer for næringsstoffer der er nødvendige for T1 og T3 produktion (selen og zink)

16. Cadmium (solsikkefrø, ikke-økologiske fuldkornsprodukter: byggryn, rugmel, rugkerner, rugmel, havregryn, hvedemel, hvedekerner, hvedeklid, hørfrø, kyllingelever) blokerer for næringsstoffer der er nødvendige for T1 og T3 produktion (selen og zink)

17. Arsen (fortrinsvis saltvandsfisk fanget tæt på land) blokerer for næringsstoffer, der kræves for TSH-produktion (vit E) og og T3 produktion (selen og zink)

18. Bly (indmad fra slagtedyr: lever, nyrer samt fødevarer fremstillede deraf) blokerer for næringsstoffer, der kræves for T4 til T3 konvertering (jern), og blokerer også for molybdæn, som kan føre til kobber-toksicitet/intolerance samt konstateres som mangel ved prostatakræft

Fødevarer:

19. Goitrogens som kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer - kun hvis de spises rå (ikke kogte/dampede) og særlig hvis man i forvejen lider af jodmangel

20. Soja - generelt og ubetinget thyroid-undertrykkende (hyppigt tilsat industrifremstillede fødevarer/bagværk)

21.Thiocynater (valnødder, æbler, sorghum, mandler) hæmmer koncentrationen af jod i skjoldbruskkirtlen = kraftfulde thyreoidea suppressants

22. Hirse omdannes i kroppen af tarmbakterier til kraftfulde thyreoidea suppressants: resorcinol (vær opmærksom på øjenlægemidler ved behandling for kroniske øjensygdomme) og thiocyanater (se forrige punkt 21.), en thyreoidea-risikofaktor i tredje verdens lande, hvor hirse udgør en stor andel af kosten (hos os mindre direkte, men vær obs på div. hirsetilsætninger til industrifremstillede fødevarer)

23. Mættet fedt ved overforbrug (> 70% daglig kalorieindtag) kan reducere T3

24. Alle raffinerede vegetabilske fedtstoffer

Andre faktorer:

24. Leversygdom eller dårlig funktion - leveren er involveret i T4 til T3 konvertering

25. Forhøjede leverenzymer fase 2 detox - forårsaget af toksiske belastninger med tungmetaller, som kan øge udskillelsen af T4

26. Medicin og kosttilskud kan nedsætte absorptionen af syntetisk T4 ved substitutionsbehandling : cholestyramin (anticholesterol lægemiddel), syreneutraliserende lægemidler og deodoranter indeholdende aluminiumforbindelser; visse antidepressiva f.eks. Zoloft samt overdrevent calcium- og jerntilskud

Kilder: Google 2008-2009
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: "U-kendte" årsager til hypothyreose

Gosh, litt av ei liste...
    Eg er imponert. Masse research du har lagt ned der

Håpar at fleire av dei nemnte tinga ikkje betyr all verda, at det må svært mykje til før det verkar inn på stoffskifte.

Verkar f.eks., la oss seie, overdriven tygging av rå blomkål, inn på oss som er totalt avhengig av tilført stoffskiftehormon? Eller øydelegg det kun for det som kjertelen eventuelt produserer?

Har slutta med fluortannkrem, te, forlengst med rå grønnskaker som blomkål osv.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Hei

Jeg er en fersking her inne på forumet men har hatt lavt stoffskifte og høye antistoffer (over 1000) i ca 4 år. Nå er jeg inne i en periode med veldig lavt, F4 under 5 (ikke målbar).

Jeg har i hele mitt liv vært desperat etter skalldyr og får vann i munnen bare jeg tenker på det. Får bare ikke nok, hvis det var opp til meg så hadde jeg spist kun det!!

Er veldig tåkete i hodet så jeg sliter med å lese informasjonen her...

Men er ikke jod virkelig ikke bra for meg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: "U-kendte" årsager til hypothyreose

13. Jod (jodberiget køkkensalt inkl. indeholdende i industrifremstillede fødevarer, saltvandsfisk særlig torsk, rejer, fiskepinde, tun i olie, mælk, æg, kartofler kogt med skræl, kalkunkød, Navy Beans = baked beans, diverse tang) i tilfælde af overskud/overdose vil det overskydende jod bindes til thyroglobulin, som i store mængder kan forårsage en autoimmun reaktion, der fører til Hashimotos thyreoiditis. Muligvis sænker T4. Lige som fluor, klor og brom, er jod et halogen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    ...har hatt lavt stoffskifte og høye antistoffer (over 1000) i ca 4 år. Nå er jeg inne i en periode med veldig lavt, F4 under 5 (ikke målbar).

Jeg har i hele mitt liv vært desperat etter skalldyr og får vann i munnen bare jeg tenker på det. Får bare ikke nok, hvis det var opp til meg så hadde jeg spist kun det!! Men er ikke jod virkelig ikke bra for meg
    Min hjemmelavet teori er så, at når du kunne "slå ihjel for en skaldyrmad" er dette tegn på, at du har fortsat en hormon-producerende restfunktion i din skjoldbruskkirtel (dvs. at trods de høje antistoffer, er ikke hele din kirtel "ædt op" af dem) og derfor skriger kroppen efter mere jod, kirtlen har brug for til at producere hormoner. Måske kunne din ikke målbar F4 forklares dels ved ekstrem jodmangel? Det kunne være værd at tjekke, mener jeg.

Der er to måder at tjekke om du er i underskud med jod: 1. - gerne til at begynde med for evt. at få en pejling: købe Lugols Joddråper å smøre det på kroppen. Hvis man smører på natten og det forsvinner innen morningen da har man en (jod)mangel. Du kan læse om det i Iodine - Jod-tråden. "Tester" man på denne måde via hudpåsmøring, kan man ikke komme galt af sted, andet end kroppen "tager ikke" ind, hvad den ikke har brug for eller ikke tåler. En god metode til praktisk at tjekke for jodmangel, som så kan efterfølges af..... 2. labkontrol ved døgnurin.

Personligt og for egen regning dvs. dette er ikke en anvisning til andre, da enhver må selv træffe sine beslutninger - mener jeg, at kroppen er den bedste til at "meddele" hvad den har brug for. Når man f.eks. har en "salt-hunger" betyder det at man bør have sine binyrer kontrollereret på den rigtige (for stofskiftesyge) måde = 4 spytprøver/døgn. Eller med "kronisk" hunger efter sukker meddeleler kroppen, at insulin-balancen er i uorden og man/lægerne burde screene for bugspytskirtelfunktion eller.... kan dette også tyde på, at ens binyrer skranter, hvorfor kroppen reagerer derpå med hypoglykæmi = lavt blodsukker.... Og sådan kunne man blive ved og ved... vores kroppens "krav" til bestemte fødevarer, kryderier og lignende, er nærmest altid et seriøst kalden på næringsmidlerne kroppen aktuelt mangler til at kunne fungere ordentligt.

Problemet er bare, at vore lægers viden herom er mikroskopisk og vi er derfor nødt til selv at lære og udforske, hvad vi senere kan bede lægen om at kontrollere ved labtests for at be- eller afkræfte. Som regel bliver den slags bekræftet og hvis man er heldig at have en klog læge - vil han/hun også lære af det til fordel for de patienter med lignende problemer, som kommer efter os. Men på selve lægestudiet (i hvert fald i Danmark) er der end ikke en lille undervisningstime helliget denne lærdom, hvorfor vi bliver nødt til selv at tage signalerne fra vores krop alvorligt, når lægerne ikke gør.

Lige som når man er gravid, "kalder kroppen" på de mærkværdigste mad-kombinationer - f.eks. skulle jeg "tvangs"-spise mindst 1 kg saltagurker hver eneste dag, mens min kollega bare skulle spise jordbær med sild og sennep på - også her er det kroppen selv, som kalder på det den har brug for. Enten for at råde bod på eksisterende mangler eller - for at signalerer, at øget behov for et stof som f.eks. sukker påviser problemer med insulinbalancen eller problemer med binyrene. Man skal altid lytte til sin krop! Kroppen lyver aldrig og ej heller "misforstår" noget!

Ovenstående forklaringsmodel gælder IKKE for mennesker med spiseforstyrelser, særlig overspisning.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Takk for svar

Jeg er helt enig i med deg! Kroppen vår er vel den som er best i stand til å fortelle oss hva vi mangler og vi bør lytte til den i alle sammenhenger. Jeg lever etter det prinsippet, men blir av og til i tvil Man leser så mye forskjellig om kosthold og hva som er bra og ikke.

Du nevnte for eks graviditet, når jeg var gravid begynte jeg å drikke melk noe som jeg aldri hadde gjort før! Kunne drikke litervis

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Du nevnte for eks graviditet, når jeg var gravid begynte jeg å drikke melk noe som jeg aldri hadde gjort før! Kunne drikke litervis
    Ja, det er beviset på kroppens behov, så det runger, ikke? Der er masser af jod i mælk - ca. 56 mcg pr kop (8 fluid ounces)!

Da jeg blev gravid forandrede hele min madlyst sig totalt. Pludselig kunne jeg ikke holde det meste af maden ud. Det gav mig bræk-fornemmelser, så det endte med at fra anden måned spiste jeg kun saltagurker i massevis, kartofler kogte med skræl, med masser af smeltet smør til, tomater i kilovis samt masser af løg, spinat og broccoli. Alt med salt til og andet spiste jeg ikke til min søn blev født. Ikke kød, ikke ost, ikke mælk, ikke æg, ikke fisk, ikke brød - ingenting undtagen det her nævnte + masser af god kaffe med fløde flere gange om dagen.

Alle var himmelfaldne og forudsagde alt fra et sygt undervægtigt barn til at alle mine tænder skulle falde ud af kalkmangel, og håret af proteinmangel osv. Men jeg kunne ikke skræmmes til at spise anderledes fordi jeg kunne simpelt hen ikke TÅLE anden mad end den jeg spiste. Min første frikadelle spiste jeg først 10 dage efter fødslen, som resulterede forøvrig (trods mælkefri- og kalkfri kost) i en sund dreng på 4.985 gr og 60 cm.

Man skal altid lytte til sin krop!

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    18

og jeg som har brukt dopamin i over 2 år for restless legs....begynte med levaxin i vår....grenseverdier, mange symptomer, anti tpo var ca 90......i dag fikk jeg diagnose fibromyalgi....henger alt dette sammen???

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: "U-kendte" årsager til hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av nøste Vis post
    og jeg som har brukt dopamin i over 2 år for restless legs....begynte med levaxin i vår....grenseverdier, mange symptomer, anti tpo var ca 90......i dag fikk jeg diagnose fibromyalgi....henger alt dette sammen???
    Om medicinering med dopamin hænger sammen med diagnosen fibromyalgi, ved jeg ikke, nøste. Min personlig mening om det (dog også en del udenlandske lægers grundlag for diagnosepraksis) er, at fibromyalgi er ikke en primær sygdom, men "kun" et syndrom, der udvikles som følge af enten udiagnosticeret eller fejl-/undermedicineret hypothyreose. Du kan læse lidt om det i Lavt stoffskifte og fibromyalgi forummet. På internettet findes der masser at læse om det. Jeg er ked af, at du har fået den diagnose nu, fordi i mange tilfælde, kan det være tegn på, at lægerne vasker deres hænder og opgiver at udrede videre. Jeg mener derimod, at netop fordi du har været medicineret med levodopa i over to år - er der all mulig grund til netop at fortsætte med udredning.

Dit allerførste indlæg her på forummet var i Flovers tråd Tar kroppen varig skade av å gå med for lavt stoffskifte over tid ?, hvor du skrev: "Jeg har ikke lavt nok stoffskifte til å få medisin ennå, så jeg får slite de dagene som er og kose meg når jeg er hyper."

Det er ikke til at sige, hvor længe du (evt.) er gået med snigende udvikling af hypothyreose inden du er blevet sat i behandling med levodopa for Restless Legs Syndrome. Eller om hypothyreose er fremkaldt af levodopas konstante "sabotage" af hypothalamus` forsøg på at regulere kroppens stofskifte. Det er heller ikke til at sige med sikkerhed, om levodopa kan direkte fremkalde hypothyreose, som man f.eks. nu ved, at lithium for maniodepressivitet gør (også påvirker hjernens signalstoffer). Men det er helt sikkert, at levodopa påvirker TSH-sekretionen og vil derved kunne skjule den, enten igangværende, udiagnosticerede hypothyreose eller den begyndende hypothyreose.

Det er heller ikke til at sige, om levodopas effekt på TSH-sekretion (hypothalamus) er permanent, eller om det retter sig op efter at man er ophørt med behandlingen - endsige hvor lang tid efter ophør med levodopa er effekten på TSH-sekretion ophørt. De gider ganske enkelt ikke forske i det, da forskningen er jo hovedsageligt finansieret af medicinalindustrien og når en lægemiddel-gruppe (her levodopa) allerede er i handelen, vil yderligere omkostninger til forskning forringe indtjeningen.

Det bedste en klog læge kan gøre, er at støtte sig til sin egen sund fornuft og ikke tage unødige chancer på patientens vegne.... dvs. med baggrund i præcis de samme kilder f.eks. jeg og andre ikke-læger har læst på - ville jeg (hvis jeg var læge) lade enhver tvivl komme patienten tilgode og blæse stort på THS-tallet (også i dette tilfælde ikke længere til at stole på), og udelukkende behandle patienten ved at lade behandlingen følge symptomerne. Desværre er den slags læger en sjældenhed.

Håber du har fået lidt ud af svaret. Rigtig god bedring til dig, nøste.

----
    Nøste? Det ville være nyttigt for dig og andre, når folk her i fremtiden "snakker sammen" om det du har brug for, hvis du kunne poste en præsentation af dig, dvs. den forhistorie, der har ført dig her, til forummet - i Presentasjoner. Jeg var. f.eks. nødt til at prøve at finde ud af lidt om hypothyreose-baggrund for dit spørgsmål. Det ville være en del nemmere, hvis man bare kunne se, i Presentasjoner, hvad er din hypothyreose-forhistorie.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hverdagens ubemærkede faktorer medvirkende til udvikling af hypothyreose og andre andre sygdomme i thyreoidea

Lægemidler:

1. Svovl- og fluorholdige antithyroid-lægemidler

2. Lægemidler mod diabetes

3. Dopamin/levodopa (fortrinsvis mod Parkinsons sygdom), kortikosteroider (terapeutiske strodoser med Prednisolon m.fl.), anabolske steroider, heparin & østrogen undertrykker TSH-sekretion med hypofysen

4. Østrogendominans undertrykker TSH, øger tilbage-konvertering af T3 til T4, øger thyroid bindende protein i blodet, hvilket fører til til lav SHGB (Sexual Hormone Binding Globuline) = endnu højere niveau af frie østrogener i aktiv form

5. Visse antidepressiva, antipsykotiske lægemidler, beroligende lægemidler og lægemidler mod epilepsi, barbiturater, phenothiaziner, dilantin, Tegretol, phenobarbital

6. Visse lægemidler mod hoste indeholdende brom (som Bromhexin) samt lithium (mod manio-depressiv neurose) blokerer for sekretion af T3 og T4

7. Salicylater i aspirin og frugter/grøntsager kan interferere med bindingen af T4 under transporten af proteiner, men det gælder også for virkestoffer i diverse paracetamol-mediciner
    Drugs Affecting Thyroid Function
    Barbesino, Giuseppe
    Thyroid , Volume 20 (7)
    Mary Ann Liebert – Jul 1, 2010

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hverdagens ubemærkede faktorer medvirkende til udvikling af hypothyreose og andre andre sygdomme i thyreoidea.

Kemikalier:

8. Phthalater (blødgørere i plastprodukter - særlig fundet i plast til emballering af føde- og drikkevarer, i børnelegetøj, kosmetik, vinylgulve samt i ganske almindeligt husstøv) - hæmmer TSH og overstimulerer skjoldbruskkirtel

9. PCB har en lignende struktur som thyroideahormon. Omdannelsesprodukter af PCB har en lighed med det naturlige hormon, tyroxin, hvilket betyder at disse stoffer kan binde til de samme transportproteiner som normalt transporterer tyroxin, dette leder til hypothyreose. PCB kan af kroppen opfattes som værende et unormalt skjoldbruskkirtelhormon - kroppen vil bekæmpe gennem etablering af en autoimmun reaktion mod thyreoidea-hormoner.

Værst for børn.... dvs. mange nye stofskiftesyge i fremtiden.
    Environmental Exposures and Autoimmune Thyroid Disease (Miljøeksponering og autoimmune sygdomme i skjoldbruskkirtlen)
    Brent, Gregory A.
    Thyroid , Volume 20 (7)
    Mary Ann Liebert – Jul 1, 2010

Se også: Binyre-skade af hormonforstyrrende kemikalier

Lignende tråder

1. "U-kendte" årsager til hypothyreose
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte av IGNORERTE årsaker
    Svar: 7
    Siste melding: 04-04-12, 01:31
  2. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  4. Hypothyreose selv om tallene er "normale". Noen andre i samme situasjon?
    Av Tor i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 23
    Siste melding: 01-09-08, 22:50
  5. Mangel på "forståelse" for hvordan man har det i dårlige perioder med hypothyreose
    Av isa1 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 11
    Siste melding: 30-04-08, 15:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn