Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Tråd: Vanskelig å medisinere
Hybrid View
-
09-08-11, 13:40 #1
Vanskelig å medisinere
Hei, jeg er ganske ny her på forumet. Har hatt hypo/hashimotos siden jeg fikk mitt første barn for 13 år siden. Gikk da på 100 mg daglig i 12 år og følte meg grei nok, har i ettertid sett at TSH har vært på 10 og 12 og det som verre er, men legene mine har ikke vært flinke nok på å følge opp når jeg har tatt blodprøver og jeg har ikke tenkt over det for jeg har tenkt at trøttheten osv var naturlig....
Nå fikk jeg mitt andre barn for ett år siden, ble ikke fulgt opp gjennom svangerskapet og sliter nå veldig. Det verste er tretthet, at jeg ikek husker ord og begreper og øyesmerter, press i øynene og store hevelser/poser rundt øynene (jeg som før var fornøyd med mitt utseende gremmes nå når jeg ser meg i speilet:()
Har vært vanskelig å finne riktig dose.
Går kun på levaxin, har nå tatt 125 mg levaxin i 8 uker, og nå er TSH på 5,7 og T4 på 17,1.
Skal n¨å ta 137,5 mg levaxin daglig fremover. Jeg er veldig frustrert nå, for føler meg ikek i form og det virker som om kjertelen er veldig aggresiv for tiden, noe den har vært i ett år, siden fire måneder etter fødsel. Tenkte på å prøve å få mitt tredje barn om et par år, men vet virkelig ikek om jeg tør:( Andre med lignende erfaringer? Hvorfor virker levaxinen så dårlig på meg? Den klarer altså ikke å stabiliseres.
Hjertesukk....
-
09-08-11, 14:11 #2
Sv: Vanskelig å medisinere
Hej Askepott

At du kan mærke din skjoldbruskkirtel er ikke overraskende. Med de autoimmune sygdomme forholder det sig sådan (hvis hypofysen vel at mærke fungerer korrekt), at jo lavere TSH ligger (thyroxin nok), jo mildere forløber angrebet på kirtlen.
Lad mig sige det direkte og uden omsvøb: DET ER MENINGSLØST at øge Levaxin med kun 12,5 mcg. Det vil ikke gøre nogen forskel, når 125 mcg ikke allerede har hjulpet. Dit fortsat høje TSH indikerer, at din krop "kalder" på meget mere T4 end den dosering du behandles med.
Der kan også være problemet med omdannelsen af T4 til T3, og du har højst sandsynligt (Hashimoto's med højt TSH gennem så mange år) også lav morgencortisol og højere cortisol om natten.
Hvis du er med på et harmløst eksperiment, kan du sætte et par måneder af til at indtage din Levaxin til sengetid, på tom mave (mindst 1 time efter du har spist sidst den dag) og skyllet ned med et glas syrligt æblemost eller æblecider, fordi efter så mange år med underbehandlet Hashimoto's har du ikke nok af mavesyre (uanset evt. "halsbrand").
Skiftet fra morgen- til nat-medicinering kan løse mange af de "biokemiske" problemer, der nu forhindrer din medicin i at virke tilstrækkeligt. Om natten mens du sover, er der ro i mave/tarm systemet, længe i sammenligning med hektiske dagtimer, samt cortisol-overskud om natten vil hjælpe T4 til både at blive omdannet til T3 og til at lukke hormonet ind i kroppens celler, hvor det vil generere mere og bedre energi til morgendagen.
Det lyder så enkelt, at det kan være svært at stole på, men det kan du roligt gøre. Hvis du er den biologiske type, der nyttiggør thyreoideahormonet bedst om natten - vil du ikke kunne undgå at bemærke det allerede efter nogle dage. Lige nu lader det ikke til, at du kan få yderligere hjælp hos din læge, så hvad har du at miste ved at indlede eksperimentet? Du har faktisk alt at vinde hvis det går som jeg tror, det vil.
Prøv at læse trådene på dette forum, hvor du kan finde flere gode forklaringer på den gode effekt af fænomenet "thyroxin-til-natten".
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-08-11, 19:43 #3
Hvis du har høye antistoffer, anti-TPO, den bør tas om den ikke er tatt, kan tilskudd med selen hjelpe litt til å få antistoffene ned.
Jeg synes det høres ut som om du har blitt dårlig behandlet! Har du vurdert å skifte lege i håp om å få bedre behandling?
Ønsker deg alt godt
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-08-11, 08:15 #4
Hei tusen takk for svar til dere begge
Jeg har nå fulgt ditt tips og tar levaxin på kveløden, med eplemost. Håper det vil hjelpe meg et stykke på vei...Her er mine prøvesvar fra forrige uke: TSH:3,0, FT4:17,3, FT3 3,5. Veldig bra om noen kan kommentere disse prøvesvarene...
Det hadde jeg satt stor pris på!
-
15-08-11, 09:02 #5
Legger du ved referanseområdene også? De varierer nemlig fra lab til lab. Tallene må ses i forhold til dem.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
16-08-11, 08:19 #6
ft3 3,5-6,5
ft4 11-25
-
16-08-11, 10:52 #7
FT3 er det aktive hormonet, og hos deg ligger det bunnen av referanseområdet. Kanskje problemet ligger her? At kroppen din ikke makter å endre nok av T4 til T3? Snakk med legen om dette, og be eventuelt om å få forsøke T3 enten i form av Liothyronin eller Erfa (som er både T3 og T4). Erfa krever en spesiell resept, se forsiden, den gis på noe som heter registeringsfritak. sett deg inn i dette, ta med link og utskrifter til legen om du vil forsøke Erfa. De fleste leger har ikke erfaring med registeringsfritak.
Uansett bør kaskje dette sjekkes ut? Eller øke dosen med Levaxin. Diskuter det med legen din.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
17-08-11, 12:17 #8
Hei og takk for svar, det er mulig mangel på ft3 er svaret.., men jeg skal først nå prøve 137,5 mg levaxin hver dag i seks uker...og se hvordan blodprøvene blir da. Skal til en ny lege på Aker, fikk null oppfølging av den forige jeg var hos der. Har dere noen erfaring med hvor lenge en må stå på en dose for å se effekt. Er egentlig 6-8 uker for lite? De verste symptomene nå er egentlig hevelsene under øynene (noen tips for å få bort hevelser forresten? ser ikke bra ut!)og lite konsentrasjon/trøtthet...
Lignende tråder
-
Vanskelig å etablere seg i dag gitt...
Av Moxa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 17-02-10, 22:26 -
lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
Av Lissa i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 29-10-08, 21:03 -
hjelpes meg, så vanskelig dette er.
Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-05-08, 18:28 -
Vanskelig å orientere seg
Av Bille i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 18-08-07, 10:27 -
Vanskelig å bli gravid?
Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 25-05-05, 13:54

Svar med sitat

Bokmerker