Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
23-07-11, 10:24 #1
Parietalcelle-antistof. Perniciøs Anæmi?
Jeg har fået taget en masse blodprøver for andre autoimmune reaktioner, og jeg har netop fået svarene på skrift men uden en lægelig tolkning.
Heldigvis er alle prøver undtagen én negative.
Parietalcelle-antistof er 'stærk positiv'. Jeg har søgt på det på nettet og kan se, at det kan være et tegn på perniciøs anæmi. Er der nogen, der ved, om prøven er en sikker indikator for dette - eller om jeg skal ha lavet yderligere undersøgelser?
-
23-07-11, 10:58 #2
Sv: Perniciøs Anæmi?
Det er ikke nødvendigvis Perniciøs anæmi tilstedeværelsen af disse antistoffer indikerer. Faktisk findes der 100% raske, der har disse antistoffer...men ellers ja, der er grund til videre udredning:
"Gastriske parietale celle antistoffer er til stede i omkring 50% af patienter med perniciøs anæmi. Disse antistoffer er ikke sygdomsspecifikke, fordi de påvises også hos 30-60% patienter med kronisk atrofisk gastritis, hos 20% patienter med mavesår, hos 30% patienter med Sjögrens syndrom, hos 30% af førsteleds slægtninge til patienter med perniciøs anæmi, og i hele 7 % af raske voksne. Referenceværdi er altid negativ, dvs. alt over 0 er positivt." (Kilde)
Det er meget vigtigt for dig at vide, fordi jeg tror, at dine læger vil være overfokuserede på Perniciøs anæmi og vil måske derfor overse, at der er andre tilstande forbundet med disse antistoffer.
Det ville bare undre mig, hvis det var Perniciøs anæmi, fordi du har aldrig nævnt ekstrem B12-mangel og det har din belgiske læge heller ikke bemærket. Det er jeg sikker på, at han ville hvis der var noget at bemærke...• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-07-11, 11:09 #3
Sv: Parietalcelle-antistof. Perniciøs Anæmi?
Tak for så hurtigt svar Anisa.
Min farfar havde Perniciøs Anæmi - og jeg har selv fået konstateret B-12 mangel flere gange tidligere.
Da jeg først fik diagnosen Hashimoto, gav de mig en masse B12 indsprøjtninger på hospitalet - og jeg har fået nogle sporadisk hos egen læge gennem de sidste par år. Men jeg har aldrig fået konstateret Perniciøs Anæmi.
Jeg bliver nok indkaldt til konsultation hos dansk endo engang i september, så må jeg tale med ham om det der - og så vil jeg tage det med, du har skrevet.
-
23-07-11, 11:12 #4
Et andet sted (Antibodypatterns.com) forklares følgende om forekomsten af Parietalcelle-antistof:
"GPC antistoffer er til stede i 95% af patienter med perniciøs anæmi (en endokrin autoimmun sygdom) og hos op til 30% patienter med jernmangel anæmi. GPC antistof forekommer også i sammenhæng med sygdom i skjoldbruskkirtlen. Hos omkring 10-15% af raske ældre individer forekommer dette antistof og stiger med alderen. Det anbefales, at patienter med GPC antistoffer bør vurderes for antistoffer mod intrinsic factor (70kDa glykoprotein), der udskilles i de parietale celler, for transport af vitamin B12." (Kilde)
Men der er også noget andet, du bliver nødt til at være opmærksom på nu, disse GPC antistoffer er konstateret på et niveau, der kaldes for "stærk positiv". Parietal cellerne producerer også mavesyre og det kan betyde, at du på sigt (hvis ikke allerede?) kan komme ud for mangel på mavesyre, hvilket vil have en gennemgribende, negativ effekt på både udnyttelse af kosten, og på optagelse af lægemidler og kosttilskud, samt hele fordøjelse. Hvis det når så langt, vil du kunne hente effektiv hjælp i Betaine Hydrochloride, der vil kompensere for evt. tab af mavesyre, som følge af angrebet fra GPC-antistoffer.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-07-11, 11:21 #5
Ja så kan den jo også være positiv bare fordi jeg har Hashimoto... derudover har jeg også haft jernmangel i flere år, og jeg har svært ved at få mit ferritin op...
-
23-07-11, 11:28 #6
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
23-07-11, 11:37 #7
Jeg har forsøgt mig med Betaine for et par måneder siden - tog 1 tablet med maden og fik bagefter stærk halsbrand, som jeg tog som tegn på, at jeg ikke mangler mavesyre...
Lignende tråder
-
Dum og fed. Antistof på 19.000
Av ofelia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-06-08, 05:07

Svar med sitat

Bokmerker