Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
03-05-11, 16:21 #1
Binyrer og lignende! Hjelp!
Hei. Er ny på forumet, og vil stille dere noe spm. Jeg er svært plaget med endel ting. Adrenal Fatigue har en haug symptomer jeg kjenner meg igjen i, tror jeg. Jeg har konstant lavt blodtrykk, men ingen hjertesvikt (sjekket), i tillegg har jeg null kraft i muskler, de går tom etter minimalt med fysisk aktivitet, vekttap, salthunger, blodtrykksfall osv osv.
Nå tok jeg spyttprøver ved haukeland sykehus. Men det eneste svaret jeg fikk derfra, var dette:
SK-Kortisol morgen 08:00: 1,2
Sk-Kortisol kveld 24:00: 0,6
Jeg har fått beskjed av ett annet sykehus, at referanseverdiene deres er 6-22 og 2-ett eller annet. Men det står ikke på mine svar om det er nmol/L eller noenting. Kun tallene, og ingen kommentar til disse.
Noen som har noe formening her?
Har bestilt to bokser adrenal cortex, men famler egentlig litt i mørket !! Jeg har også påvist tungmetallbelastning, men leiter nå etter symptomlette mens jeg skal avgifte, sanere osv.
Thanx!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-05-11, 16:32 #2
Sv: Binyrer og lignende! Hjelp!
Kortisol i spytt:
K/M 20-99 år kl. 07 - 09 <22,0 nmol/L
K/M 20-99 år kl. 21 - 23 <2,8 nmol/L
Haukeland universitetssjukehus, Hormonlaboratoriet: http://www.helse-bergen.no/aktuelt/n...t-og-urin.aspx
Frygteligt lave værdier, kan du lige så godt gå ud fra. Men det er ikke sikkert, at det rører lægerne. De er kun fokuseret på enten Cushing's (for meget cortisol) eller Addison's (for lidt cortisol).
Håber nogen nordmænd kommer forbi med tips til dig. Men vær tålmodig fordi der altid er færre indlogget til forår og sommer.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-05-11, 17:03 #3
Takk, ja synes også de var lave? Og det hadde jo stemt med mange symptomer jeg har.
Glemte å skrive at jeg også har en slags "klumpfølelse" i halsen, midt på nede i "dumpen" hvis dere skjønner, en slags klump i halsen, svelgt en potet følelse?
Skjoldbrukkjertel?
Har time hos legen min 10. i denne mnd, hva skal jeg si/spør om, evt kreve videre hvis legen ikke synes dette er noe å ta fatt i?
Forhåpentligvis er det ikke kreft i skjold- da jeg har lest litt om det nå..
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-05-11, 17:13 #4
Jeg har slitne binyrer, og tok også spyttprøve på Haukeland. Morgen viste 3,2 (tror jeg), så din er enda lavere enn min.
Desverre er det lite hjelp å få fra "vanlige" leger.. Det første jeg ville gjort om jeg var deg, var å bestille en spyttprøve fra Scandlab, som måler kortisol 4x dagen. Du tar testen hjemme, og sender i posten. Da får du en graf som viser dine nivå i forhold til normalen.
Link http://www.scandlab.com/asp.html
Ellers er det masse info her inne, anbefaler å lese til øyet blir vått
-
03-05-11, 17:23 #5
Jeg vurderte også en slik test, men er ikke denne testen egentlig klar nok? Den burde jo vært mye høyere, og leger klarer vel å sette sammen symtpomer med testresultat, eller er det den vanlige problemstillingen tenker du? De vil bare ikke høre på?
Noen som har prøvd adrenal cortex her før?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-05-11, 19:05 #6
Hvis prøvene viser et litt bedre resultat enn Addison (ekstremt og livstruende lavt), har du "friske binyrer", ingen grunn til behandling. Det er den rådende oppfatning blant leger. Desverre ingen vurdering av mellomnivåer! Det kan hende, om du har råd, at det er lurt å gå til en helhetslege som behandler binyrer.
be om å få målt anti-TPO (antistoffer) når du snakker med legen om disse symptomene som kan være skjoldbrukskjertelen. Du bør også sjekke mineraler som magnesium, sink, selen, kobber. Folat. B-12 vitamin. D3 (heter vel 25-OH-Vit.D på prøvearket) mangel har de fleste i Nord-Europa på vinteren, den bør du sjekke vinterhalvåret, og sommerhalvåret dersom du ikke soler deg litt uten solkrem. Etter prøven, start med tilskudd, i allefall i vinterhalvåret. Jeg ville også stått på litt med å få sjekket andre hormoner, om du tror du har problemer med binyrene. DHEA-sulfat, testosteron, progesteron, østradiol, SHBG. Har legen din sjekket insulin? da må du komme fastende. Mange prøver er best å ta fastende, og på morgenen. Husk å ta blodprøver til samme tid, dette er viktig med stoffskiftehormoner, de endres i løpet av dagen.
Adrenal cortex, du mener binyrekstrakt fra dyr? Jeg har forsøkt, men gikk over på hydrokortison. Men jeg vet at mange har blitt friske av å ta det. Om du skal ta flere prøver av kortisol, bør du vente med å spise dem, de kan gi feil bilde.
Lykke til
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-05-11, 16:59 #7
Hva spør jeg legen om på Onsdag? Haster!
Jeg har tidligere postet mine resultat fra spyttprøve ved Haukeland Sykehus, som viste kortisol morgen: 1,2 og kveld:0,6.
Har fått Andrenal Cortex i posten, men vil ikke starte med disse før jeg har vært hos legen, i tilfelle flere prøver burde taes?
Jeg er tom i musklatur, vekttap, lavt blodtrykk, hyppig urinering, og stort væskeinntak osv.
Jeg føler meg også "tykk" der hvor skjoldbrukskjertelen sitter, men vet ikke om det annet inni der som tuller seg til litt. Som man har svelgt en potet, bare utenpå spiserør, eller som om man lager en klassisk "Stælken Gundersen" om dere husker den karakterens hake/hals. Vreint å forklare.
Noen tips til hva jeg skal spørre legen om!? Klarer ikke finne ut selv, drukner i informasjon egentlig!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Thyreoideahormon-lignende: Eprotirome
Av Anisa i forumet KolesterolSvar: 1Siste melding: 16-03-10, 16:23 -
Noen som er misfornøyde med Armour/ lignende preparater?
Av Bittebitt i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 27-12-09, 05:13 -
Noen andre som har opplevd lignende?
Av luripus i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 24-08-07, 12:32 -
Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 03-08-07, 15:35 -
Influensa-lignende følelse
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 13-03-07, 21:06

Svar med sitat

Bokmerker