Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
Hybrid View
-
13-04-11, 19:09 #1
Graviditet og Erfa
Hei
Jeg er gravid i 9 uke og i elendig form. Vil bare sove, er fullstendig utmattet.
Har en flott lege, men han skjønner seg ikke så mye på stoffskifte og ihvertfall ikke Erfa thyroid. Står på venteliste til endokrinolog, men det er lang ventetid.
Har ikke rørt stoffskiftemedisinene, da jeg har hørt at endringer både opp og ned skal overvåkes nøye. Er derfor redd for å øke selv før jeg har fått tilbakemelding på blodprøver.
Går på 3 grain nå, og har gjort det i ca ett år.
Sist jeg var hos endokrinolog fikk jeg kjeft fordi jeg gikk på Erfa. Det kunne de ingen ting med, sa han. Han sa gså at jeg med Erfa valgte å stå på egne ben.
Jeg gruer meg derfor til å oppsøke endokrinolog igjen.
Jeg vil bare det aller beste for barnet, men føler meg ikke så trygg nå, på hvordan jeg skal gjøre dette.
Har noen noe forskning på erfa, eller info rettet mot leger jeg kunne ha tatt med til endokrinolog.
Er det noen her som har erfaring med graviditet og erfa( evt armour)?
Setter stor pris på tilbakemeldinger : )
-
13-04-11, 19:38 #2
Sv: Graviditet og Erfa
Heisann
Les denne tråden. Det blir det samme om man bruker Erfa eller levaxin. Dosen skal opp og det må du gjøre på egen hånd hvis du ikke har lyst til å snakke med endoen. Jeg led meg gjennom to svangerskap uten doseøkning og unner ingen andre å føle seg slik som jeg følte meg. Ja, jeg gikk også hos en endo.
-
14-04-11, 08:18 #3
Sv: Graviditet og Erfa
Takk for svar, Blondie : )
Jeg er usikker på hvor mye jeg kan øke av gangen. Fikk blodprøvesvarene i dag, og de har gått ned en hel del. Jeg har ligget på t4 på mellom 22-24 i ett år ca, og nå er t4 nede på 14. Hva er normalområdet? Jeg vet bare jeg har ligget i øvre sjikt.
11.04.11 S-Anti-TPO 76*
11.04.11 S-FT4 14.8
11.04.11 S-TSH <0.01*
Jeg økte med 30 mcg erfa i går( 1/2 grain). Kan jeg øke med 1 grain på en gang? Setter veldig stor pris på hjelp til dette. Skal jeg bare overse tsh?( som har vært veldig lav veldig lenge, og gå etter t4?) Formen er elendig og jeg må gjøre noe, men usikker på hvor mye jeg kan øke av gangen i forhold til påkjenning for barnet?
Vilje
-
15-04-11, 15:49 #4
Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
Trenger du mer info enn i det brevet fra overlegen ved Thyreoideaklinikken som det ble referert til tidligere? Husk at ERFA, Westroid, Naturethroid, Armour=det samme!
Tror du at legen din husket å informere endokrinologen om at du går på et preparat som inneholder T3? Det er kjempeviktig at du husker det! Ha gjerne viktig info med deg i håndveska, alltid tilgjengelig. Vis legen din brevet fra Thyreoideaklinikken. Be ham om å ringe dit og spørre om hvordan han skal gå frem når du er gravid og bruker thyroid.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-04-11, 16:45 #5
HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig??
HJELP! Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere. Jeg er gravid, stoffskiftet har dalt fra t4 på 22-24 til t4 på 14 siden jeg ble gravid. Og formen har dalt deretter. Jeg er så sliten og de øvrige stoffskiftesymtomene er plagsomme. Jeg tok kontakt med fastlegen i dag som sa at han ikke var kompetent nok når det gjaldt stoffskiftet og graviditet i forhold til øking av medisin etc. Så han henvendte seg til en endokrinolog som han stoler på. Tilbakemeldingen var veldig frustrerende og nå er jeg redd, lei meg og sint. Endokrinologen mente at jeg utvilsomt skulle SENKE dosen med ti prosent fordi tsh er på 0.01. Tsh har vært på 0.01 i over et år. Men det er jo helk klart at dosen må økes? Legen sa at det var logisk det endokrinologen hadde sagt og at han ikke kunne gå med på at jeg skulle øke dosen. Og han ville ikke ta ansvar for konsekvensene for barnet. Jeg er så i villrede nå? Har de rett? Er stoffskiftet for høyt siden tsh er 0.01? Da jeg går på ERFA har jeg hele tiden trodd at jeg ikke skulle ta hensyn til tsh, men t4, og formen. Har noen her inne den artikkelen som ble skrevet om dette i fjor av en professor som anbefalte at t4 skulle ligge helt i øverste grense og at man ikke skulle ta hensyn til t4?
Jeg vil ikke stå alene i graviditeten med legen og endokrinologen imot meg. Hva gjør jeg? Kjenner noen til en god endokrinolog i trøndelag? Kan noen vær så snill dele sine erfaringer med graviditet og dosering av medisin med meg? Og gjerne gravid på erfa. Gjerne send privat melding også.
Vær så snill å hjelp meg nå.
Jeg trodde det var utvilsomt at jeg skulle øke, og nå er jeg bedt om å senke dosen. Jeg er redd for babyen og jeg er utslitt.
På forhånd tusen takk for hjelp!
-
14-04-11, 17:25 #6
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Dette burde endoen vite! Du bør vel tenke selv nå, og ikke høre på ham, ellers går alt feil vei. Doser deg oppover! Dere er to som skal ha hormoner nå.Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.*
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.*
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen*Louise*Koren Dahll
overlege*, thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Ikke rart du er utslitt
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-04-11, 17:25 #7
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
14-04-11, 17:45 #8
Tusen takk! Ja, det var den jeg tenkte på. Åå jeg er så sliten og redd. Jeg håper jeg gjør det rette med å øke. Men vet ikke hvor raskt jeg skal øke og med hvor mye hver gang.
Legen min mente det var umulig at jeg kunne "kjenne" at jeg var lav i stoffskiftet. En underlig uttalelse synes jeg.
Gjerne kom med flere råd jeg kan ta med meg videre, SAMT ta videre til legen!

Gode tanker.
-
14-04-11, 18:11 #9
Noen har jo et normalt fT4 på rundt 30 - høres helt planke ut at DIN normal er 22-24,
men det høres for meg helt VIIIIILT ut at du skal dosere deg ned når du føler deg utslitt og din fT4 har falt helt ned til 14
Selv om du er innenfor Laboratoriets vide referanseområde (fT4) - så ligger du imot nedre grense.
Har du også fått målt fT3 og rT3, B12, Ferritin og andre jernverdier?
Hvis du ikke har referanseverdiene for det laboratoriet som er brukt -
så kan du få en liten pekepinn på Furst sin hjemmeside:
http://www.furst.no/bb/index5.htmlKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
14-04-11, 18:52 #10
Takk for støtten, Kevlin. Godt å føle at det ikke bare er jeg som er helt på jordet her!
Det som er interessant med mitt b12 er at det de siste månedene er forhøyet. Og dette på tross av ingen tilskudd OG det faktum at jeg ikke spiser kjøtt.
Ferritin er normalt( tror jeg).
God klem
Lignende tråder
-
Dosering av erfa thyroid
Av coco i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 46Siste melding: 04-09-11, 21:55 -
Pakningsvedlegget til Erfa? Om dosering.
Av Fanteri i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 01-08-10, 11:41 -
Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 08-12-09, 15:59

Svar med sitat

Bokmerker