Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
03-03-11, 19:32 #1
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2011
- Meldinger
- 5
Binyreproblemer eller lavt stoffskifte?
Hei. Jeg er ny på dette forumet. Kan begynne med å si at jeg er en 26 år gammel mann.
Jeg har vært veldig plaget i det siste og fått foreslått av venner at lavt stoffskifte kan være noe jeg lider av. Har lest litt på forumet her og kom over en tråd om binyre problemer og mange av symptomene der virket like.
Jeg er ekstremt trøtt og tiltaksløs. Må presse meg selv til å gå på jobb om morgenen. Jeg trener ca 4 ganger i uka. Dette går relativt greit mens det står på. Blir veldig sliten bare, men etterpå er jeg helt ferdig. Da ligger jeg bare å halvsover på sofaen helt til jeg går og legger meg om kvelden. Dette gjelder også etter jobb de dagene jeg ikke trener.
Jeg føler meg aldri helt uthvilt. Jeg har ofte et ekstremt søtsug, spesielt i tiden etter at jeg har spist et vanlig måltid. Til tross for endel trening, en noe fysisk jobb og et relativt sunt kosthold så har jeg også økt endel både i vekt og i livvidde. Når jeg trente på samme måten på samme tid i fjor, gikk jeg ned 7 kg, mens jeg nå går oppover.
Har kopiert de symptomene som stemte:
Nonrefreshing sleep (you get sufficient hours of sleep, but wake fatigued)
A feeling of not being restored after a full night's sleep or having sleep disturbances
Feeling overwhelmed by or unable to cope with stressors
Feeling run down or overwhelmed
Craving salty or sweet foods
Low stamina, slow to recover from exercise
Poor digestion
Low immune function
Lack of sex drive (til tross for at jeg har ei vakker dame som jeg sover sammen med hver natt)
Dark circles under the eyes
Startling easily
Jeg våkner som regel flere ganger i løpet av natten. Jeg har sviktende hukommelse. Jeg har ofte vondt i skuldre/armer og har tidligere blitt behandlet for antatt senebetennelse i skuldrene uten at dette har hjulpet. Bli av og til svimmel og får en nummen/tinglende følelse i et par av fingrene og deler av hånden.
Dette er det jeg kommer på i farten. Har tidligere(husker ikke helt hvor lenge siden det er) tatt en test for lavt stoffskifte men fikk beskjed om at alt var i orden og tok det for god fisk.
Hva tror dere kan være problemet og hvordan skal jeg gå fram hos legen når jeg skal dit om to uker? Hva skal jeg be om å få tatt prøver av osv?
Takk for alle eventuelle svar og hjelp
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-03-11, 20:17 #2
Sv: Binyreproblemer eller lavt stoffskifte?
Hvis du ønsker utredning for binyretretthet er dette ikke en sykdom som behandles av skolemedisinen. Da må du til en lege som tenker helhetsmedisinsk (se anbefalinger på forsiden av forumet). Du kan likevel velge å måle cortisol i spytt hos scanlab i Sverige. Dette må du betale endel for selv og du får ingen behandling, men må deretter likevel oppsøke en av de nevnte leger for hjelp (prøvene de tar sendes Aker og er gratis). Stoffskifte kan du be om å få tatt nye prøver av hos fastlegen og få med deg utskrift av de forrige du tok, med referanseområder. Legg ut svarene, så skal vi på forumet kommentere etter beste evne. Ikke alltid slik at det legene mener er bra prøver er det vi anser som bra prøver;-)
Be om å få tatt følgende prøver:
Ferritin
D vitamin
B12
Urinsyre
Kolesterol
Kortisol
FT3
FT4
TSH
anti TPO
TRAS
Folat
Dette er prøver som lar seg påvirke av et lavt stoffskifte og noen av dem kan alene gi symptomer som ligner lavt stoffskifte. Kanskje flere som har viktige prøver som jeg har glemt, så hiv dere på.
-
04-03-11, 20:38 #3
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2011
- Meldinger
- 5
Tusen takk for svar. Skal skrive det ned sammen med symptomene mine sånn at jeg har alt klart og får fremstilt det best mulig hos legen. Skal legge ut resultatene her når den tid kommer så får vi se om det gir noe endelig svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-03-11, 19:19 #4
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2011
- Meldinger
- 5
Har vært hos legen og fikk en lapp der han kryssa av masse greier som skal sjekkes ved blodprøve. Skal på sykehuset og ta blodprøve neste uke. Fikk i tillegg utskrift av en eldre blodprøve der jeg ba om å få sjekka stoffskiftet men jeg klarer ikke tolke så mye utfra de forkortelsene og begrepene som står her.
Kan skrive ned det jeg forstår for å se om det har relevans:
S-IONCA 1.27
PS-TSH (mU/l) 2.34
PS-KREAT 84
PS-GLUK 5.7
PS-FR-T4 14
PS-FOLAT 10.9
PS-FERRI (ug/l) 108
PS-B12 (pmol/l) 231
Symptomene har dog blitt flere og verre siden den gang. Derfor prøver jeg å forfølge dette for å fastslå/utelukke disse problemene og gå videre.
Det legen har krysset av som skal undersøkes ved neste blodprøve er :
H-STATUS
Mask.diff
CRP
Glukose
Ferritin
Vitamin B12
S-Folinsyre
Natrium
Kalium
Kreatinin
Ion. calsium
Cortisol 08
Fritt T3
Fritt T4
TSH
ALAT
y-GT
Urinsyre
Triglycerider
Kolesterolpakke
Ser han ikke har krysset ut Anti-TPO selv om jeg ba om det og han sa at det også var uaktuelt å sjekke TRAS.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-03-11, 18:57 #5
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2011
- Meldinger
- 5
Er Anti-TPO veldig viktig å få sjekket?
-
29-03-11, 20:37 #6
Anti-tpo viser om du har antistoffer mot kjertelen din. Om du har det, angripes kjertelen av kroppens egne celler. Da er det bare et tidsspørsmål før kjertelen reduserer sin produksjon, og antakelig har den gjort det allerede siden den gradvis blir ødelagt av antistoffene. Enkelte litt fremsynte og kloke leger gir behandling mot lavt stoffskifte dersom anti-tpo er påvist, til tross for greie verdier av ft4 og tsh, dersom man har symptomer på lavt stoffskifte.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte eller binyretretthet??
Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 26Siste melding: 06-07-10, 20:55 -
Lavt stoffskifte eller utbrent??
Av Søvniiiig i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 12:37 -
Lavt stoffskifte eller ?
Av Sonye i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 3Siste melding: 13-03-08, 17:56 -
Har jeg lavt stoffskifte eller.....?
Av jan-1962 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 8Siste melding: 21-01-08, 17:54 -
Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 14-01-07, 22:34

Svar med sitat
Bokmerker