Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Verking i leddene

Jeg vet at et av symptomene på lavt stoffskifte er ømme ledd og muskler. Men jeg har likevel begynt å frykte at en eller annen form for revmatisme er under utvikling hos meg. Den tiden da jeg bare tok levaksin var jeg konstant øm og stiv i kroppen. Deilig var den dagen jeg tok min første armour thyroid tablett. Virkningen kom etter 15 minutter. Jeg ble varm i kroppen for første gang på årevis, og jeg følte meg nesten litt gelèaktig i kroppen (på en god måte).
    Siden det har jeg stort sett vært fri for smerter, med unntak av "anfallene" mine som før var sjeldne, men som nå kommer hyppigere.

Det foregår på denne måten: Jeg våkner om morgenen og er fullstendig stiv. Det er vondt å stå opp. Jeg hutrer og fryser utover dagen, og når jeg endelig får lagt meg ned, er det med alle dyner og pledd jeg kan oppdrive. Så sovner jeg som regel. Når jeg våkner "koker" det i leddene. Det stråler ut varme fra de leddene som er angrepet. Det kan være kne, albuer, eller fingrene. Man ser ingenting på utsiden, som at det er rødt eller hovent. Men det er fryktelig varmt der hvor det er vondt. Det verker noe fryktelig i en dag ca, og etterpå føler jeg meg helt fin, til neste "anfall". Før kunne dette skje en gang hver 3. måned eller sjeldnere. Og jeg har tenkt at jeg vel har spist noe jeg ikke tåler. Men nå synes jeg "anfallene" kommer hyppigere. Jeg vet om et par ting som kan utløse det: Rødvin, jerntilskudd og julemat..... Ellers så har min mor sjøgrens syndrom, men jeg er ikke spesielt plaget med tørre slimhinner, så jeg tenker at jeg kan utelukke det. Jeg har lest om de mest vanlige revmatisme sykdommene, men jeg synes ikke det er noe som passer. Men det finnes visst flere hundre autoimmune sykdommer som kan angripe leddene, så jeg har ikke kommet igjennom alle enda Jeg håper egentlig at det er pga hypothyreosen at jeg har det sånn. Har ikke lyst på flere autoimmune sykdommer nå!

Til dere som sliter med ledd og muskelverk pga hypothyreose, kommer det i sånne "anfall" hos dere også? Eller mer konstant hver dag? Hvordan er smertene deres? Flytter de seg?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Verking i leddene

Synd for dig, kære Knokkel. Er du startet på Champix?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Sv: Verking i leddene

Er du startet på Champix?
    Nei, resepten ligger på hylla mi fremdeles.... Vil skrive nærmere om hvordan det går når jeg starter

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Jeg spurgte bare fordi problemer med "bevægeapparatet" er anmeldt som mulige bivirkninger af Champix. Vi snakkes ved i morgen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Jeg har slitt med leddsmerter særlig i hender, føtter og albuer, men også knær. Ja, de føles varme, men er ikke røde eller hovne. Mine smerter vandrer. Det kan verke veldig et sted og det kan vare fra timer til dager, så er det bort eller flyttet til et annet sted. Jeg var helt overbevist om at jeg hadde noe revmatisk. Var henvist til revmatolog og scannet med både MR og ultralyd. Det eneste de fant i fingrene var tildige tegn på artrose. Men så begynte jeg å legge merke til at smertene sitter mer rundt og mellom ledd, enn i ledd. Har derfor fallt på at dette 'bare' er hypothyreose. Men da nevropati som følge av underbehandlet hypothyreose. Søk på tynnfibernevropati og les og se om du kjenner deg igjen.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Det foregår på denne måten: Jeg våkner om morgenen og er fullstendig stiv. Det er vondt å stå opp. Jeg hutrer og fryser utover dagen, og når jeg endelig får lagt meg ned, er det med alle dyner og pledd jeg kan oppdrive. Så sovner jeg som regel. Når jeg våkner "koker" det i leddene. Det stråler ut varme fra de leddene som er angrepet. Det kan være kne, albuer, eller fingrene. Man ser ingenting på utsiden, som at det er rødt eller hovent. Men det er fryktelig varmt der hvor det er vondt. Det verker noe fryktelig i en dag ca, og etterpå føler jeg meg helt fin, til neste "anfall". Før kunne dette skje en gang hver 3. måned eller sjeldnere. Og jeg har tenkt at jeg vel har spist noe jeg ikke tåler. Men nå synes jeg "anfallene" kommer hyppigere. leddene, så jeg har ikke kommet igjennom alle enda

Jeg håper egentlig at det er pga hypothyreosen at jeg har det sånn. Har ikke lyst på flere autoimmune sykdommer nå!
    Jeg mener bestemt at hvis et ledd er varmt og er smertefullt (og blir stivt), er det tydelig at det foregår noe der. Det fins autoimmune sykdommer hvor leddene ikke svulmer opp, men hvor sykdommen herjer likevel. Når det gjelder sykdommer som f.eks sjøgrens eller sle, ødelegges ikke leddene av dette. Sjøgrens er f.eks en sykdom som gir betennelsesliknende reaksjoner. Jeg er ikke utredet enda, men det mistenkes sterkt sle eller sjøgrens, og hos meg er leddene smertefulle og varme, men de svulmer ikke opp.

Jeg vet ikke om anti tpo kan ha samme effekt på ledd hos de med hypotyreose...Andre som vet?

Nå er det min erfaring at det er vanskelig å kjenne om det er musklene rundt leddet som er ømme eller selve leddet. Men; er leddet stivt og/eller det er varmt rundt leddet (og det blir værre etter belastninger, kulde rundt leddet... kan også gjøre vondt inni leddet ved at man beveger leddet)så er det veldig sannsynlig at det er leddet som får gjennomgå. Og oftest har man kanskje betennelseslignende reaksjoner i muskler, ledd og sener samtidig.

Jeg får også kuldefølelse i kroppen og blir trett når immunsystemet herjer. Og det virker som at det er en større tendens etter måltider for eksempel. Da kan jeg skjelve av kulde og bli så trett at jeg bare må sove.Og hvorfor vet jeg ikke helt, for jeg har jo kuttet ut alt jeg er allergisk mot. Men jeg merker det er typisk for en aktiv periode med autoimmun sykdom. Samtidig merker jeg det samme ift mensen, og tolker det slik at hormonene trigger immunsystemet. Så er det slik, at når jeg våkner opp fra en slik "frostri-episode" så er jeg kokende varm.

Poenget med at jeg skriver dette, er ikke for at du skal miste motet. Men heller at du skal sette av endel krefter og trøkk ift. å komme deg til en revmatolog. Og husk; Ift. antistoffer på blodprøver går det 100 % fint ann å ha revmatiske sykdommer uten at disse er positive. Enten er man blandt den prosentandelen som ikke får positive prøver, eller så går det mange år før de blir det. Du SKAL IKKE gi deg hvi prøvene dine er negative hvis du mener du har en autoimmun sykdom.

Nå er det ikke sikkert at du har en autoimmun sykdom, men jeg syns det høres meget mistenkelig ut. Det eneste jeg ikke vet godt nok om, er om anti tpo kan gjøre det samme med leddene. Ta vare på deg... Og skulle du ha en autoimmun sykdom til som du sier; fins det gode behandlingsalternativer hvis man blir utredet på riktig plass.
    Sist endret av Jeanette Ws.; 02-03-11 kl 13:52
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Jeg har også slike betennelseslignende vondter som kommer og går, jeg har også ekstrem kuldeperioder der jeg fryser helt inn til margen og bare blir ikke varm, ikke en gang av kokende varme bad. Det eneste som "hjelper" er å pakke seg inn i alt man finner av dyner, ullsokker osv og håpe at jeg sovner ganske fort (noe som sjelden skjer, tar gjerne to-tre timer) og da er jeg også overopphetet da jeg våkner:-)

Jeg har også vært inne på tanken om at jeg har rewmatisme eller noe men har vel egentlig landet på at det er stoffskiftet (uten at jeg har sjekket ut noe som helst).
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    55
    Meldinger
    65

Da jeg kommer fra en gikt-rammet familie har jeg blitt utredet i det vide og brede for alskens revmatiske lidelser og syndromer i 5-6 år helt til det ble oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte.
    Etter at jeg begynte med medisineringen så har disse plagene så og si blitt helt borte.
    Hadde du hatt hevelser/deformering i ledd hadde saken nok vært enklere, men det finnes blodprøver som kan tas for å påvise revmatisme uten deformering/hevelse i ledd. Disse kan du be om å få tatt hos legen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Takk for at dere delte deres erfaringer

Nå ble jeg litt beroliget. Når så mange av dere opplever lignende leddsmerter.

Det som for alvor fikk meg til å lure på om jeg i tillegg har en annen sykdom, var at jeg for en tid siden begynte å ta vitamin og mineraltilskudd fra nycomed som er spesialtilpasset til gravide, eller de som prøver å bli det. Jeg ble skikkelig dårlig av dem. Fikk umiddelbart "anfall" med verk i leddene. Jeg tenkte at nå har jeg fått forgiftning av noe som jeg åpenbart har fått for mye av. I min jakt på å finne ut hva jeg var overdosert på, så kom jeg over dette:

Overdosering:
    *Hvis en person med betennelse i leddene behandles med jern, inntrer som regel en voldsom forverring av giktsymptomene
    *Organismen kan ikke nyttigjøre seg jernet før betennelsen faller til ro, men fordi betennelsen samtidig forbruker kobber, blir jern/kobber-balansen forstyrret. Dette forverrer betennelsen, og man er havnet i en ond sirkel.
    *Ved kroniske betennelsessykdommer kan det være bedre å gi tilskudd av kobber.

http://www.fitnessprat.no/f48/inform...ineraler-7397/

Hjelpe og trøste, tenkte jeg, det er gikt jeg har

Jeg kommer til å fortelle til legen hvordan jeg har det, og så får vi se hva han sier.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Hei Knokkel!

Wææ.. Jeg har akkurat begynt å ta jern hver dag, og doble dosen. I samme tidsrom har jeg fått betennelse i håndleddet, og våknet her en natt av veldig verkende knær. Kanskje ikke helt tilfeldig likevel? Ser litt rundt på nettet, jeg
    Har hatt problemer med knær på og av, og også tatt jern på og av. Aldri tenkt der kan være en sammenheng!

Du er ikke alene

Lignende tråder

1. Verking i hender
    Av tobarnsmor i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 11
    Siste melding: 22-09-10, 21:46
  2. vondt i leddene og hovne fingre
    Av Siriusen i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 4
    Siste melding: 21-05-09, 12:00
  3. Verking i ledd og muskelatur...
    Av Shanita i forumet Muskler, ledd og knogler