Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Hybrid View
-
06-01-11, 14:14 #1
Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
Jeg lurer sånn egentlig på om jeg er plaget av lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager, som også kan skyldes andre ting.
Mitt anti-tpo er akkurat på nedre grense for normalverdi og det var bare tilfeldig at den liksom havnet over normalverdien og ikke under.
Blodprøvene viser at
- Jeg er lavt på B12. Har fått TrioBe og skal ta TO om dagen i en periode
- Lavt på D-vitamin. Jeg tar nå ekstra d-vitamindråper
- S-tsh er på 0,17. Nedre normalverdi er 0,20
Ellers er alt okei, bortsett fra jeg har en eller annen infeksjon i kroppen da lymfocyttverdiene er ganske høye.
Etter hva jeg har funnet ut om symptomer på lavt stoffskifte så har jeg disse
- Trøtt, energiløs, tiltaksløs og LAT. Jeg har alltid måtte mote meg opp før jeg kan gjøre ting rett og slett fordi jeg ikke "gidder".
- Har slitt bittelitt med hukommelsen de siste årene. Det ble bedre etter at jeg slutta å drikke lightbrus, men fortsatt kan jeg få ticks hvor jeg tenker noe, snur meg og har glemt det. Har vært i CT - jeg har ingen problemer i hodet.
- Trykkfølelse i svelget, svimmel, hodepine. Svimmelheta og hodepina kan skyldes at jeg er svært stram i nakkemuskulaturen og er betent occipinalt.
- Kviser på skuldrene.
- Tidvis urolig søvn
- Har ALLTID og uten unntak bihulebetennelse når jeg har influensa
- Hvilepuls på 44. Det skal sies at jeg trener mye og er i god form.
- Lavt b12
- Lett irritabel
- Karpaltunnel syndrom. Borte etter jeg la om til lavkarbokosthold
- Øyne som svir og renner av og til. Borte etter jeg la om til lavkarbo.
- Skjøre negler som revner for ingenting. Blir straks mye sterkere når det inntas ekstra b-vitamin.
- Tørt hår. Det skal da sies at jeg styler håret mye med føner og tenger og det sliter jo på.
- Håravfall. Har tilskrevet dette 50 kgs vektnedgang da og at det er telogen effluvium.
- Blør gjerne mye under menstruasjon. 5 ukers syklus.
- Fryser (har tilskrevet dette at jeg ikke har så mye polstring på kroppen lengre)
Legen mente stoffskiftet var i grenseland og gjøre noe med dette var å bevege seg i ytterkantene av akseptabel legestandard. Men vi kunne gjøre en testmedisinering, men da ble det bare en testmedisinering, og ikke før i slutten av denne måneden fordi han ville se effekten av TrioBe først.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-01-11, 18:07 #2
Sv: Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
Det følgende har så vidt jeg vet ikke sammenheng med lavt stoffskifte:
- Kviser på skuldrene.
- Tidvis urolig søvn
- Har ALLTID og uten unntak bihulebetennelse når jeg har influensa
Bra du har en lege som vil prøvebehandle deg!
B12 er ofte lavt pga atrofisk gastritt (magekatarr), som ikke behøver gi andre symptomer. Vanlig ved lavt stoffskifte. Nesten 40 prosen har B12-mangel. Latskap, håravfall, tørr hud og sprø negler er klassiske symptomer. Veldig lav TSH indikerer at det er hypofysen som svikter, ikke skjoldbruskkjertelen.
PS: Ikke helt sikker på det med bihulebetennelsen, forøvrig. Det kan være noe med sviktende immunforsvar og lavt fungerende binyrer pga lavt stoffskifte over tid - men det blir i så fall med en del spørsmålstegn etter.
Den vanligste søvnforstyrrelsen er økt søvnbehov.
-
06-01-11, 19:13 #3
Sv: Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
Jeg har både hatt kviser på ryggen og søvnproblem i alle varianter som hyposymptom. Husk at TSH ikke er stoffskiftehormon, men et hormon som stimulerer skjoldbruskkjertelen din til å produsere stoffskiftehormoner. Og akkurat som Jerene sier betyr en lav TSH svikt i hypofysen og ikke i skjoldbruskkjertelen. Likevel behandles disse to formene for lavt stoffskifte likt. Det hadde vært spennende å se prøvesvarene dine med referanseområde, da er det lettere å kommentere om prøvene tilsier lavt stoffskifte. Symptomene dine gjør jo det.
-
09-01-11, 09:26 #4
Sv: Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
Jeg må innrømme at jeg fisket litt mht urolig søvn, for jeg har våknet mye om natta de siste ukene, og alle andre tegn tyder på for lav dose. For eksempel var pulsen på 56 i dag morges, og jeg er IKKE trent.
(Jeg sov utmerket da jeg hadde T4 oppe på 31,4, forøvrig.
Skal jo ikke det i følge referanseintervallet, men det har jeg snart sluttet å tro på ...)
-
09-01-11, 09:50 #5
Sv: Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
Jeg glemte å kommentere blodprøvene.
Jeg er ikke helt med når du skriver "nedre grense for normalverdi". Mener du at verdien er tett opp mot grensen? For eksempel anti-TPO 95 eller 105 med referanseormråde <100? Det er ikke noe godt tegn! Vær oppmerksom på at anti-TPO sannsynligvis kommer til å gå oppover. Jeg har vondt for å tro at neste prøve blir noe bedre.
Omtrent 90 prosent av de med Hashimotos thyreoiditt har positiv anti-TPO, og omtrent 90 prosent av de med lavt stoffskifte har det pga Hashimotos. Da kan du regne ut hvorfor prøven er interessant.
Men det er en annen ting jeg stusser på, og det er at TSH er helt nede i 1,7. Da bør T3 og/eller T4 være ganske langt opp samtidig (ellers er det noe galt med reguleringen av stoffskiftet). Fikk du ikke sjekket noen av dem? Det nytter ikke å se bare på TSH.
PS
Jeg glemte nesten:
Jeg vil tro at du bare har tatt den enkleste leukocyttprøven (http://www.unilabs.no/For-fagpersone...L/Leukocytter/). Ved mistanke om hypotyreose er den ikke god nok. Punktum.
Ved hypotyreose er det denne som teller: http://www.unilabs.no/For-fagpersone...ter-maskinell/
Da får du verdiene for forskjellige typer leukocytter.
"Økt antall basofile granulocytter kan sees ved allergiske reaksjoner, kronisk myelogen leukemi, polycytemia vera, ioniserende stråling, hypotyreose, kronisk hemolytisk anemi og etter splenektomi."Sist endret av Jerene; 09-01-11 kl 10:10 Begrunnelse: PS
Lignende tråder
-
Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 09-02-13, 20:12 -
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 59Siste melding: 03-09-11, 14:06 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"Svineinfluensa" eller bare forkølelse.
Av Anisa i forumet VaksinerSvar: 21Siste melding: 11-11-09, 18:51


Svar med sitat

Bokmerker