Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

Standard overdosert eller tåler ikke?

meg igjen he he føler jeg har mange innlegg nå, men har lagt på 100mg levaxin siste mnd så økte jeg til 125 i noen dager, men det ble for mye kjente jeg og nå er det ca en uke siden jeg gikk tilbake til 100,men presset i brystet gir seg ikke. gikk ned itl 75 i dag.
    har også forsiktig tatt 5mg t...søren hva het det nå da. kombinasjon med levaxin, men merker ikke noe til det for presset har vært der siden jeg gikk tilbake til 100
    puh kunne dette bare være litt enklere...sånn nå får du medisin,blir bedre og ferdig med det, men nei føler det blir en utrolig belastning og skal finne ut av dette i tillegg til å forholde meg til ms`n min. alltid noe liksom og er så lei av å være sliten,føle meg udugelig og se meg selv i speilet og ikke tenke mye positivt. og jeg har mye å være glad for det er ikke det.
    jeg burde kanskje starte blogg sånn som jeg plaprer. he he
    godt nytt år alle stoffskiftere

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: overdosert eller tåler ikke?

Hei wonki

Jeg kjenner ikke historien din så godt, men det lønner seg å stå en stund på samme mengde medisin. Jeg ville heller ikke tatt Liothyronin (hvis det er det du mener du har tatt 5 µg av) før jeg visste jeg tålte Levaxinen. En ting av gangen, da er det lettere å vite hva som er hva.

Presset i brystet, er det pga. binyrene det eller? Har man binyreproblemer så kan man få overdosesymptomer av Levaxin.

Når jeg tenker meg om så spurte du ikke om noe da. Men jeg vil ønske deg og alle andre her på forumet et godt nytt og bedre år

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

skal spørre elgen om binyrene...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av wonki Vis post
    meg igjen he he føler jeg har mange innlegg nå, men har lagt på 100mg levaxin siste mnd så økte jeg til 125 i noen dager, men det ble for mye kjente jeg og nå er det ca en uke siden jeg gikk tilbake til 100,men presset i brystet gir seg ikke. gikk ned itl 75 i dag.
    har også forsiktig tatt 5mg t...søren hva het det nå da. kombinasjon med levaxin, men merker ikke noe til det for presset har vært der siden jeg gikk tilbake til 100
    puh kunne dette bare være litt enklere...sånn nå får du medisin,blir bedre og ferdig med det, men nei føler det blir en utrolig belastning og skal finne ut av dette i tillegg til å forholde meg til ms`n min. alltid noe liksom og er så lei av å være sliten,føle meg udugelig og se meg selv i speilet og ikke tenke mye positivt. og jeg har mye å være glad for det er ikke det.
    jeg burde kanskje starte blogg sånn som jeg plaprer. he he
    godt nytt år alle stoffskiftere
    Godt nytt år -

Jeg er enig i at du må prøve å holde dosen mer stabil. Du kan kjenne enkelte virkninger ganske fort, men min erfaring er at det tar seks uker til to måneder (kanskje enda lenger) før du kan si sikkert om dosen gjorde deg bedre eller verre. Det er også en annen grunn til å være forsiktig med doseøkninger: Hvis du tar blodprøver så skal dosen i 4-6 uker før du tar prøve. Fire uker skal holde om du holder oppsikt med T4 og T3, og seks uker er best hvis du følger med på TSH.

Det beste er å gå på redusert dose til du få gjennomsnittet ned på 100 igjen. Hvis du tok 125 i fem dager betyr det 50 i to dager og en dag med 75. - Nå er det litt for seint å gjøre akkurat det, da - men du er jo ikke så langt unna.

Vær obs på at det kan ta tid før du er kvitt overdosesymptomene. De forsvinner ikke uten videre selv om du setter ned dosen. Så nå tror jeg det er lurt om du holder deg stabil på 100µg en stund framover. Det er mulig 100µg er nær riktig dose for deg, men at det ikke gikk lang nok tid til at du fikk full effekt av det.

Og en ting til: Når dosen er kommet opp i 100 er det vanlig å øke med 12,5, og ikke med 25µg. Det er mulig du skal ha over 100, men nå har det tydeligvis skvalpet over. Ta det litt mer forsiktig neste gang.

Liothyronin har ikke jeg erfaring med, jeg vet bare at den virker raskere enn Levaxin og forsvinner fort ut av kroppen. Jeg ville ha kuttet ned på den hvis målet var å dempe overdosesymptomer fort. Noen som har erfaring med det?

Det er mulig du får en litt dårlig uke tre uker etter at du kuttet til 50 og 75 - i hvertfall har n'Finn skrevet om det. Bare så du er forberedt. Gå jevnt med Levaxinen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

mener spørre legen ikke elgen...

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av wonki Vis post
    mener spørre legen ikke elgen...
    Forsåvidt ikke utenkelig at man fikk like vise svar fra elgen..

Uregistrerte Gjest

Hei, jeg skulle kanskje ha lagt inn et eget innlegg, men har ikke funnet ut hvordan forumet fungerer ordentlig enda.

Problemet mitt passer godt inn til trådstarters.

Jeg gikk på 100 (Levaxin) hver dag og hadde det helt greit, litt slapp men ellers fin og har egentlig aldri kjent noe til symptomene på lavt stoffskifte annet enn at jeg blir veldig fort sliten.
    Men så har jeg byttet fastlege, til en som er veldig pliktoppfyllende, og det er jo bra i og for seg, den gamle legen har bare latt dette slure og gå, og gadd ikke sjekke så ofte.
    Men den nye kalte meg inn og ga beskjed om at jeg har for lavt stoffskite enda, og ville derfor sette meg opp på 150 to dager i uka og resten på 100. Jeg tar altså 150 tirsdag og torsdag, og 100 de andre dagene.
    Men etter doseøkningen har jeg blitt veldig syk.
    Hjertebank, kaldsvetting under trening, frysninger bare jeg snur på hodet, og veldig mye annet. Spesielt på fredager er jeg veldig dårlig, er så slapp at jeg ikke orker å stelle meg før langt utpå ettermiddagen.

Jeg har også fått forstoppelse etter at jeg økte dosen, og siden jeg har det, og blodprøvene nå er fine, mener legen at det at jeg er syk ikke har noe med doseøkningen å gjøre. Jeg syns det er rart om det ikke er den som gjør det, for jeg har før dette stått på 100 i tre år og som sagt ikke vært syk i det hele tatt. Legen mener at jeg burde fått diare og ikke forstoppelse om jeg var overdosert.

Jeg har nå gått tilbake til 100 på egenhånd for å sjekke om jeg blir bedre, men er det farlig å gå med lavt stoffskifte over lengre tid (det blir jo til det om jeg skal stå på 100 som før)?
    Jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre, jeg vet bare at jeg ikke kan gå å ha det sånn, og nå er der ingen hjelp å få hos legen i fht dette siden prøvene er fine, og han da heller ser etter andre sykdommer enn stoffskifteproblemer i fht de symptomene jeg har, men han finner ingenting (som forventa).

Kan blodprøvene vise feil?
    Føler at dere her inn har mer greie på dette enn legen..

Mvh Britt

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post

Men så har jeg byttet fastlege, til en som er veldig pliktoppfyllende, og det er jo bra i og for seg, den gamle legen har bare latt dette slure og gå, og gadd ikke sjekke så ofte.
    Men den nye kalte meg inn og ga beskjed om at jeg har for lavt stoffskite enda, og ville derfor sette meg opp på 150 to dager i uka og resten på 100. Jeg tar altså 150 tirsdag og torsdag, og 100 de andre dagene.
    Hjertebank, kaldsvetting under trening, frysninger bare jeg snur på hodet, og veldig mye annet. Spesielt på fredager er jeg veldig dårlig, er så slapp at jeg ikke orker å stelle meg før langt utpå ettermiddagen.

Mvh Britt
    Hei! Fint at den nye legen din prøver å hjelpe. Men det er ikke så lurt å ta så forskjellig mengde hormoner som han mener du skal gjøre. Det er min mening som kanskje andre vil bestride. Hans forslag til økning er 100 µg i uka, noe som tilsvarer cirka 15 µg per dag.
    Da skaffer du deg tablettdeler og lager en passende dose ved hjelp av den. Altså ca. 115 µg per dag.

Å hoppe fra 100 til 150 i en jafs er heller ikke smart. Kanskje fra 50 til 100, men ikke fra 100 og oppover.

Overdosesymptomer kan oppstå (ifølge nå avdøde Dr. John C. Lowe) av at det finnes underliggende faktorer som ikke fungerer bra sammen med stoffskiftehormonene. Dette kan være dårlige matvaner, kortisol eller andre hormonproblemer, dårlig regulert blodsukker eller medisiner som går dårlig sammen med stoffskiftehormonene.

100 µg T4 + 20 µg T3 er i seg selv (fremdeles ifølge Dr. Lowe) en så lav dose at den ikke er årsak til overdosesymptomer. Men det er godt mulig (dette kommer fra meg) at overgangen fra 100 til 150 har gjort dette mot deg.

Du skrev også noe om trening. Jeg håper du er tålmodig og ikke presser en stoffskiftesyk kropp til mer trening enn den er interessert i Lykke til

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post

Jeg har også fått forstoppelse etter at jeg økte dosen, og siden jeg har det, og blodprøvene nå er fine, mener legen at det at jeg er syk ikke har noe med doseøkningen å gjøre. Jeg syns det er rart om det ikke er den som gjør det, for jeg har før dette stått på 100 i tre år og som sagt ikke vært syk i det hele tatt. Legen mener at jeg burde fått diare og ikke forstoppelse om jeg var overdosert.

Jeg har nå gått tilbake til 100 på egenhånd for å sjekke om jeg blir bedre, men er det farlig å gå med lavt stoffskifte over lengre tid (det blir jo til det om jeg skal stå på 100 som før)?
    Jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre, jeg vet bare at jeg ikke kan gå å ha det sånn, og nå er der ingen hjelp å få hos legen i fht dette siden prøvene er fine, og han da heller ser etter andre sykdommer enn stoffskifteproblemer i fht de symptomene jeg har, men han finner ingenting (som forventa).

Kan blodprøvene vise feil?
    Føler at dere her inn har mer greie på dette enn legen..

Mvh Britt
    Jeg opplevde noe tilsvarende mens jeg fortsatt trappet opp på Levaxin. Jeg hadde brukt 125 mcg en stund, og var fortsatt ikke fornøyd. Fritt-T4 var fortsatt ikke i øvre ref.området, så legen og jeg ble enige om å øke videre opp til 150 mg pr dag. Det ville ikke kroppen min, og responderte med å fortsatt holde på en del hyposymptomer, samtidig som jeg følte meg hyper og/eller stressa. Det ble rett og slett for mye T4 for kroppen å håndtere, og konverteringa til T3 var ikke god nok slik at det også ble danna (relativt sett) for mye revers T3. Reversen er kroppens brems, og jeg kunne også se det på ratioen rT3/T3 (som bør ligge på 10-12) - legene har ikke kunnskap om dette og ser kun etter om reversen ligger høyere enn normalområdet - min lå også i normalområdet. I tillegg ble det noe krøll med kortisolet, og jeg slet igjen mer med søvn mm. Min løsning var å legge til T3 i behandlinga (og jeg fikk løst det ved å bytte Levaxin med Thyroid Erfa). Blodprøvene mine har HELE TIDEN vært innenfor normalen, også før jeg fikk Levaxin.... Symptomer for lavt stoffskifte kan også variere - noen taper vekt og blir syltynne, selv om det motsatt er mest vanlig. Det kan også være revers T3 som gir deg forstoppelse.

Blodprøvene viser ikke feil, men de viser heller ikke hvordan din kropp har det! Behandlingsmålet for de som bruker Levaxin er først at pasienten skal føle seg frisk, og deretter skal blodprøvene vise "sånn og sånn". Legen (og ikke minst du) bør derfor strebe etter å bli friskere! I første omgang kan du be om å få prøve Liothyronin, som er T3. Dette tar man som regel i tillegg til Levaxin. Liothyronin kommer i relativt stor dose, 20 mcg, og halveringstiden er kjapp. Etter hva jeg ser, så begynner de fleste med 5 mcg pr dag (morgen/formiddag), og øker med 5 mcg etter hvert.

Når alt dette er sagt, så er det ikke sikkert din kropp er særlig fornøyd med Levaxin. Noen tåler å bruke det i mange år, andre ikke i hele tatt. Levaxin er en syntetisk medisin som ikke er fullstendig lik det kroppen skulle produsert selv. Allikevel er den lik nok til at det går en stund.

Jeg anbefaler en ny prat med legen, gjerne en dobbelttime. Legg fram igjen at det er din kropp, og du kjenner den best, og tror at det er stoffskiftet som ikke er godt nok regulert, tross fine blodprøvesvar (er de forresten det? Be om utskrift, dersom du ikke allerede har det!). Spør om du kan få prøve Liothyronin i en periode, i tillegg til Levaxin.

Lignende tråder

1. Overdosert? Eller hva skjer?
    Av kamp i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 49
    Siste melding: 08-03-11, 08:23
  2. Når tarmen ikke tåler langsomme karbohydrater
    Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 0
    Siste melding: 29-03-10, 08:15
  3. Jeg er så tungpusten! Tåler jeg ikke Levaxin & Liothyronin?
    Av Flower i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 8
    Siste melding: 29-12-09, 18:03
  4. Da stoffskiftet ble lavt, tåler jeg ikke alkohol lenger.
    Av camomilla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 06-03-09, 10:54
  5. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn