Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    16

Lightbulb Positive opplevelser/gravid på liothyronin

Hei!

Jeg har blitt behandlet for lavt stoffskifte siden 2006, de siste årene også med liothyronin. Jeg merket STOR forskjell etter at jeg begynte på lio og får vondt i magen ved tanken på å kutte den. Legen anbefaler meg å kutte før jeg skal prøve å bli gravid. Han sier at det finnes lite dokumentasjon på graviditet på liothyronin. Jeg vil selvsagt ikke risikere et eventuelt barns helse, men lurer på om noen har vært gravide på liothyronin og har gode erfaringer?

I tillegg setter jeg stoooor pris på om noen vil dele sine positive opplevelser i forbindelse med graviditet - det vil være inspirerende lesing for meg.

Tusen takk!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Positive opplevelser/gravid på liothyronin

Sitat Opprinnelig skrevet av Synne Vis post
    Legen anbefaler meg å kutte før jeg skal prøve å bli gravid. Han sier at det finnes lite dokumentasjon på graviditet på liothyronin. Jeg vil selvsagt ikke risikere et eventuelt barns helse, men lurer på om noen har vært gravide på liothyronin og har gode erfaringer?
    Hej Synne

Du kommer IKKE til at risikere barns helse ved at fortsætte med Liothyronin, men jeres begges helse kan blive udsat for risiko, hvis din Levaxindosering ikke bliver sat op under selve graviditeten. Thyroideahormoner passerer kun i ringe grad placenta (moderkagen). Derfor stiger aktiviteten i (også de raske) skjoldbruskkirtler og derfra er det ikke langt til lægernes (for tidlig) fejldiagnose "højt stofskifte".

Thyroxinbehovet (Thyroxin = T4 = Levaxin) øges typisk 25-50% under graviditet, og TSH bør kontrolleres hver 4.-6. uge i graviditeten og bør ligge under eller lavt i normalområdet. Det er så når du bliver gravid... og det bliver du, hvis du kan modstå lægens mangel på viden i denne sag.

Der findes læger der af uransagelige årsager mener, at man kan ikke blive gravid med TSH lavere end 1-2. Det er en værre sludder, der har kostet mange vordende mødre deres helse både under og efter graviditeten, aborter og endelig - pænt mange børn, der har taget skade af hormonmangel under moderens graviditet. Det bør du være obs på og tage dine forholdsregler - om det så skulle koste at skulle finde en ny læge.... Lægens ellers gode hensigter rækker ikke her - det er du som vil gå gravid og det er barnet som skal have et (godt) liv efter fødslen, mens lægen kan levet sit liv som h*n plejer.

Jeg har skrevet på et tidspunkt en slags opråb/manifest til alle, der enten er gravide eller gerne vil være det. Det er lidt voldsom tekst, men det kan ikke advares stærkt nok mod hormonmangel under graviditeten. Tråden hedder Under- og ubehandlede hypothyreose-graviditeter og børns sundhed.

Hvad dit spørgsmål angår, er det jo "agurketid" her på forummet og folk har travlt med at holde mellemjul og snart også nytår. I mellemtiden kan du måske få lidt ud af at læse andre tråde hvor dit spørgsmål også er nævnt:

I tråden Graviditet og bruk av Liothyronin finder du flere henvisninger til tråde, hvor andre læger har ligeledes anbefalet at cutte Liothyronin under graviditeten. Særlig indlæg 15 og 18 i tråden Gravid i gjen - god oppfølging denne gang..., hvor "Kua" har skrevet følgende: "Jeg har seponert [Liothyronin] siden mai og vært helt uten T3 siden begynnelsen av juli. Det føles jo ganske merkelig å stadig føle seg sykere og svakere for å skulle starte en graviditet..." - kan du måske få noget nyttigt ud af.

Håber at i det nye år får du flere svar, fra dem der har førstehånds-erfaringer med Liothyronin under graviditeten. De findes.

Stol på dig selv! Lykke til og Godt Nytår
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Positive opplevelser/gravid på liothyronin

Sitat Opprinnelig skrevet av Synne Vis post
    Legen anbefaler meg å kutte før jeg skal prøve å bli gravid. Han sier at det finnes lite dokumentasjon på graviditet på liothyronin. Jeg vil selvsagt ikke risikere et eventuelt barns helse, men lurer på om noen har vært gravide på liothyronin og har gode erfaringer?
    Dette er vel nok et bevis på at legenes kunnskap om stoffskifte generellt og under graviditet er skummelt dårlig.

Så flott at du tar ansvar for deg selv og ditt evt fremtidige barn ved å skaffe deg kunnskap! Man skal jo øke stoffskiftedoseringen under graviditet slik som Anisa skriver.

Lykke til videre!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg har gått gravid 2 ganger og har vært utsatt for mye av det som Anisa beskriver. Det ene svangerskapet brukte jeg kun levaxin og det andre svangerskapet kombinerte jeg levaxin og liothyronin. Dosen min ble ikke justert under noen av svangerskapene. Jeg hadde ikke lette svangerskap, men jeg fikk begge gangene to flotte jenter (begge over 4 kg). Dette tiltross for at jeg slet med hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) under første halvdel av svangerskapene. Det betyr jo at i tilegg til at medisinene ikke ble økt som kom de hyppig i retur. Da jeg ventet min yngste lå jeg noen uker på sykehus med parenteral ernæring. Under denne perioden ble jeg undersøkt daglig av gynekologer og ingen av disse kommenterte noen risiko ved å bruke liothyronin under svangerskapet. Det er tull at dette skal være usunt for babyen. Hormonet produseres jo i kroppen normalt...også når du er gravid. Det man skal være nøye på er at dosen ikke er for høy og ikke for lav.

Nå vet jeg at du ville høre solskinnshistorier og kanskje oppfatter du ikke min historie slik, men det gjør jeg. Jeg har to flotte velskapte jenter og kanskje hadde jeg vært like kvalm om jeg ikke hadde stoffskifteproblemer. Det får jeg aldri vite. Men det jeg vet er at begge svangerskap både med og uten lio var veldig like og begge jentene mine er helt slik de skal være. Den yngste er nå 8 år gammel og har tålt lio i svangerskapet veldig godt. Lykke til med en evt baby.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    16

Tusen takk for veldig nyttige svar alle tre! Det er utrolig rørende at dere tar dere tid til å bidra med både kunnskap og support. Det setter jeg virkelig høy pris på! Og jeg tar med alle tanker og tips på veien. Det spørs om jeg ikke må snakke med flere fagpersoner enn spesialisten som nå behandler meg i forbindelse med hypothyreosen. For jeg er helt enig - det føles rart å skulle kutte t3 og dermed bli i dårligere form før en graviditet. Kroppen min ønsker liksom å ha det best mulig i den situasjonen...

Dere er flotte - tusen takk!

Lignende tråder

1. Gravid og tsh 7
    Av Linni i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 30-08-10, 14:43
  2. Er gravid - hva nå?
    Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 24-03-10, 21:49
  3. Gravid med nr 2
    Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet