Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 79

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Standard Helt ny i gamet...!

Jeg er en jente på 28 år som i flere år har følt meg slapp, sliten, trøtt og svimmel. Jeg har supertørr hud, hes stemme og fryser konstant. Pakker meg inn i klær og sover med ullsokker og varmeflaske om natten. Føler meg nedstemt og til tider apatisk - men ikke så ille at jeg vil kalle meg deprimert. Er utrolig tiltaksløs, og kan bruke dager, uker og måneder til å manne meg opp til å gjøre ting. Har alltid vært glad i å trene, og er vant til å trene 3-5 dager i uken. Nå klarer jeg sjelden å komme meg på trening. Jeg har ikke vært sykemeldt fra jobb, men synes ikke jeg klarer å yte optimalt. Sliter med konsentrasjonen, og klarer ikke å lese og holde meg faglig oppdatert så godt som jeg ønsker. Føler livet mitt for tiden består av tre ting: Jobbe, gå tur med hunden og sove. Er møkk lei av det!! Jeg er fra før en aktiv, positiv og glad jente, og føler jeg ikke har vært meg selv de siste årene.

Symtomene har vært forholdsvis milde før, men synes jeg er blitt mye verre siden i sommer. Tok disse problemene opp med fastlegen første gang for over tre år siden, men alle prøver var fine. Var igjen hos fastlegen i oktober i år, og hadde verdier som var i grenseland, men akkurat innenfor referanseområdet. Har sittet igjen med følelse av at fastlegen synes jeg er et hypokonder, og jeg begynte nesten å tro at det kun satt i hodet på meg! Siden oktober er jeg blitt mye verre, og gikk tilbake til fastlegen sist mandag. Spurte spesifikt om å få tatt stoffskifteprøver. Han var helt sikker på at jeg ikke hadde lavt stoffskifte, men tok prøvene likevel. Torsdag fikk jeg beskjed om at jeg har hypothyreose. TSH er på 18, FT4 på 11,8 og Anti-TPO på 262. Har startet på Levaxin - 100 mikrogram pr. dag. Spurte fastlegen om det er noe annet jeg kan gjøre for å komme i bedre form, men han mener det ikke er noe annet å gjøre enn å ta Levaxin.

Har hatt de samme symptomene i flere år. Hvorfor har jeg først nå utslag på prøvene? Er det noen som har noen gode tips å gi meg? Noen som har prøvd alternativ behandling. f.eks. akupunktur? Jeg har lite greie på dette, og har behov for litt "opplæring". På forhånd takk!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Helt ny i gamet...!

Det beste du kan gjøre er å begynne å lese i de trådene som ligger her:
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=32

Både i underforumene i toppen og de konkrete trådene nedover. Ellers vil jeg ønske deg et trist, men helhjertet velkommen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Årsaken til at du mangler en tidligere diagnose vil jeg si på generell basis uten å ha sett dine tidligere prøvesvar er at legene mangler kunnskap for å sette tidlig diagnose. De er alt for opphengt i prøvesvar og ser for lite på pasientens symptomer. Det er selvfølgelig en viktig del av behandlingen å ta Levaxin. Min påstand er at kosthold, livsstilg og aktivitet også er viktig. Du vil være avhengig av daglig inntakt av vitaminer og mineraler, men det vil aldri? legen din fortelle deg. Og det finnes flere behandlingsalternativer til Levaxin, og det vil du neppe heller høre fra legen din. Les deg opp på forumet og du finner masse god informasjon. Lykke til og velkommen til oss.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Spurte fastlegen om det er noe annet jeg kan gjøre for å komme i bedre form, men han mener det ikke er noe annet å gjøre enn å ta Levaxin.

Har hatt de samme symptomene i flere år. Hvorfor har jeg først nå utslag på prøvene? Er det noen som har noen gode tips å gi meg? Noen som har prøvd alternativ behandling. f.eks. akupunktur? Jeg har lite greie på dette, og har behov for litt "opplæring". På forhånd takk!
    Hvis du er heldig kommer riktig dose Levaxin til å ta alle eller nesten alle symptomene, og da er det ikke behov for å se seg om etter alternativer. Med alternativer mener jeg andremedisiner for stoffskifte, og ikke f.eks. akupunktur. Det har jeg null tro på.

Det første problemet du støter på når du spiser Levaxin er at det kan ta uker eller to-tre måneder før du merker om du blir bedre av denne medisinen. I denne fasen trenger du tålmodighet. Eller du er som meg og merker forskjell etter fem dager.

Det neste problemet er hvis kroppen din fungerer flott i noen måneder, og symptomene kommer tilbake. Det er et signal om at dosen er for lav. Hvis du er uheldig sier legen at blodprøvene dine er normale og rister på hodet til at du skal ta mer medisin. Når du er kommet så langt bør du ha lest deg opp så mye at du kan riste på hodet og si til legen at han tar feil, og at dette har du faktisk greie på.

Akkurat nå bør du sjekke at B12 og jern er i orden - de pleier å IKKE være det ved lavt stoffskifte. Det er en del annet som også bør sjekkes etterhvert, men du kan begynne med de to. Og tran er godt for liten og stor.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Tusen takk for god tilbakemeldinger! Lurer på om jeg bør bytte til en fastlege som har mer peiling på lavt stoffskifte, men det er kanskje ikke så mange av dem... Mitt inntrykk er at mange fastleger er veldig trangsynte, og kun ser på stjernene på labarket. Ikke bra... Heldigvis har jeg en venninne som er en dyktig lege, og hun har en stor del av æren for at jeg endelig har fått en diagnose annet enn "hypokonder"... Selvfølgelig er det kjedelig å ha fått en kronisk sykdom, men samtidig deilig å få en bekreftelse på at jeg ikke er blitt gal eller noe sånt.

Jern og B12 ligger innenfor referanseområdet. Hadde D-vitamin på 49 (skal ligge over 50) i oktober, men denne ble ikke målt nå. Tar omega 3 og har begynt å spise mer fisk. Tror nok jeg må lese meg litt mer opp på kosthold. Har også hørt at man bør ta tilskudd av kalsium da langvarig bruk av levaxin kan øke risiko for osteoporose. Har i alle år trent regelmessig kondisjon og styrke, og går flere turer med hunden hver dag. Trening tror jeg ikke skal bli noe problem, bare jeg får tilbake litt energi.

Skjønner det er mye jeg bør lese meg opp på. Akkurat nå har jeg ikke mye overskudd til å lese noe særlig utover det jeg MÅ lese på jobb, men får ta det etterhvert. Ha en fin kveld!

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Tusen takk for god tilbakemeldinger! Lurer på om jeg bør bytte til en fastlege som har mer peiling på lavt stoffskifte, men det er kanskje ikke så mange av dem... Mitt inntrykk er at mange fastleger er veldig trangsynte, og kun ser på stjernene på labarket. Ikke bra...

(snipp)Tror nok jeg må lese meg litt mer opp på kosthold. Har også hørt at man bør ta tilskudd av kalsium da langvarig bruk av levaxin kan øke risiko for osteoporose. Har i alle år trent regelmessig kondisjon og styrke, og går flere turer med hunden hver dag. Trening tror jeg ikke skal bli noe problem, bare jeg får tilbake litt energi.

Skjønner det er mye jeg bør lese meg opp på. Akkurat nå har jeg ikke mye overskudd til å lese noe særlig utover det jeg MÅ lese på jobb, men får ta det etterhvert. Ha en fin kveld!
    Det med stjernene tror jeg dessverre du har rett i. Jeg har også gått og hanglet lenge i grenselandet ...

Det er mulig en yngre lege kan være bedre, men et fastlegebytte blir litt lotteri. Jeg har mer tro på å bli ekspert på egen sykdom, det må man nesten uansett. Om du ellers er fornøyd med legemannen kan det være like greit å holde på ham.

Jeg tar prøver for kalsium fortløpende, sammen med T3. T4 og TSH. Alt greit så langt. NB at kalsiumtilskudd ikke skal tas sammen med Levaxin. Det kan du lese om på pakningsvedlegget.
    Sist endret av Jerene; 12-12-10 kl 15:07 Begrunnelse: Strøket en setning, husket feil

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

NB - det å få d-vitaminet opp er viktig, for uten det så går kalsiumet du spiser bokstavelig talt "rett i dass". Og hvis jern og b12 bare er rett innenfor nedre del av referanseområdet så er det ofte en fordel å få dem litt opp for allmenhelsen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Husk å ta kalsium sammen med magnesium. Det finnes en egen tråd på forumet om dette. Bare søk:-) Her fant jeg den...
    Sist endret av Blondie; 12-12-10 kl 16:51 Begrunnelse: Legge til link

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Takk for tips! Ferritin er på 29 (ref. 15-200) og B12 på 228 (ref. 170-650). Bør jeg ta tilskudd da? Ser ikke at kalsium og magnesium er målt (med mindre det kalles noe helt annet). Tar allerede tilskudd av D-vitamin og omega 3. Gjør det noe at jeg tar det samtidig med Levaxin?

Én ting til: Har nå brukt Levaxin i 8 dager. Merker ingen forskjell på formen - den er like elendig. Imidlertid merker jeg forskjell på huden. Den har i maaange år vært veldig tørr, men ser nå nesten normal ut!! Hvor lang tid kan man regne med at det tar før man merker forskjell på formen? Har vært i jobb hele tiden, med unntak av en dag denne uken. Den natten sov jeg i 16 timer, og klarte ikke å komme meg opp av sengen før klokken ett! Merker at jeg bruker nesten all energi på jobb. Har elendig konsentrasjon, og problemer med å få lest og holdt meg oppdatert på det jeg bør. Når jeg kommer hjem går jeg tur med hunden og døser på sofaen resten av kvelden. Håper på bedring snart, for har et forbaska kjedelig liv akkurat nå....

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Standard Er jeg blitt gal?

Jeg har i et par år trodd jeg har vært i ferd med å bli gal eller utvikle ME... Jeg føler meg helt rar! Svimmel, føles ut som om jeg har bomull i hodet, sliten, trøtt, svir i øynene, hodepine, sky for lyder, utrolig ukonsentrert, føles ut som om jeg lever i et vakuum osv... Gjør tre ting for tiden - jobber, sover og går tur med hunden. Fastlegen har innrømt at jeg har hypotyreose, men blåser av meg når jeg prøver å nevne symptomene (dette er han overhodet ikke interessert i.

Jeg hadde i desember følgende verdier:
    Anti-TPO: 262
    Fritt T3: 4,9
    Fritt T4: 11,8
    TSH: 18
    Jern: 12,2 (ref. 9-34)
    Ferritin: 29 (ref. 15-200)
    Vitamin B12: 228 (ref. 170-650)
    Vitamin D: 49 (ref. 50-100)

Begynner jeg å bli psykisk syk, eller er det at jeg føler meg så rar logisk i henhold til blodprøveverdiene?

Tar 100 mikrogram Levaxin pr. dag. I tillegg Omega 3 og D-vitamintilskudd, og har i dag kjøpt B-vitamin (selv om B12 er innenfor referanseområdet). Er det andre kosttilskudd jeg bør ta? Er det kalsium som øker opptak av D-vitamin? Vet jeg er innenfor referanseområdet på jern og ferritin, men kan det være lurt å ta litt tilskudd likevel? Andre tips?

Har en fastlege som viser 0 interesse. Han spør ikke engang hvordan det står til, og han ser kun på dataskjermen og gir overhodet ingen respons når jeg prøver å fortelle om symptomene. Ingen interesse å spore. Han er kun opptatt av TSH, og ingenting annet. Har bestemt meg for å bytte fastlege. Noen tips om fastlege i Oslo som kan noe og i det minste er bittelitt interessert i stoffskiftesykdommer?

På forhånd takk for svar!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hei er helt ny her jeg.....
    Av Brit i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 10-03-10, 15:04
  2. Helt ny her :-)
    Av Carro i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-03-09, 15:10
  3. TSH helt på bærtur :)
    Av Hildemor i forumet TSH
    Svar: 12
    Siste melding: 28-02-08, 19:25
  4. Helt ny...
    Av Elisabeth i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 26-01-08, 18:05
  5. Må bare spørre(ny i gamet)men hva er amor????
    Av linnmathea i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 28-05-06, 21:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn