Viser søkeresultater 1 til 10 av 28

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Standard Sekundær hypothyreose?

Hei!

Er det noen her inne som har fått "påvist" sekundær hypothyreose? Noen som har lyst til å fortelle/forklare litt? Har søkt på forumet, men fant ikke noe særlig rundt dette.

Man blir jo rent svett av å google rundt dette...

Hilsen normal TSH men lav FT4.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Sekundær hypothyreose?

Profilen du opplyser er jo nettopp den beste indikasjon på at noe ikke er som det skal være.
    Når fT4 blir lav, skal jo TSH rette opp situasjonen ved å øke i størrelse.
    Og øker den ikke, er det altså noe feil.
    Likevel er det nok en av de store årsakene til at så mange går å sliter med ubehandlet lavt stoffskifte.

Feil i kontrollsenteret.
    Dette finnes i hjernen og omfatter hypofysen, som produserer styringshormoner til neste alle våre hormonproduserende kjertler - og hypotalamus, som er en hormonsensor.
    Denne har følere i blodet for en rekke hormoner og gir hypofysen beskjed om hvor mye den skal lage av hvert enkelt styringshormon.

For å svare mer spesifikt, så sender hypotalamus hormonet TRH til hypofysen som produserer TSH i den størrelse hypotalamus har bestemt ved sitt TRH-svar.

Hva TSH gjør vet du jo, og problemet ditt kan være at dette systemet ikke lager nok TSH.
    Så kan man dele det opp og undersøke om det er hypotalamus som har feilen. Da kalles det tertiært, og hvis hypofysen har feilen kalles det sekundært.

Til orientering er det en del begrepsforvirring i behandlersystemet som nok avspeier kunnskapsnivået.
    FØR.....
    delte man systemet i en primær (det er kjertlen det) og en sekundær enhet. (det i hodet)

Man visste ikke så mye som arbeidsfordelingen i det overordnede styringssystemet da. Men NÅ vet vi iallfall det, den er todelt.

Og bare til begrepet sekundær hypothyreose.
    Det kalles også sentral hypothyreose, og man bør bruke det begrepet når man ikke vet om feilen er i hypotalamus eller hypofysen.
    Det er iallfall hypothyreose, altså at kjertlen har en underfunksjon, det her er snakk om. Og det er en styrt underfunksjon som skyldes for lite TSH.
    TSH virker på den måten at det slipper Jod inn til kjertlen så den får deler til produksjonen. Samtidig øker også kjertlen i størrelse.

Noen har veldig dårlig evne til å lage høy TSH, men det hoplder så lange man har nok Jod, Men - hvis disse OGSÅ får jodmangel, vil ikke kjertlen lage struma og man kan derfor lett anta at man har med en sentral feil å gjøre.
    En døgnurinprøve av Jod vil avklare dette.
    Ellers er det ikke noe annet å gjøre enn å behandle på samme måten som ellers.
    Man tar gjerne CT eller MR av det sentrale området som et ledd i utredningen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Sekundær hypothyreose?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bomull Vis post
    Er det noen her inne som har fått "påvist" sekundær hypothyreose? Noen som har lyst til å fortelle/forklare litt? Har søkt på forumet, men fant ikke noe særlig rundt dette.
    Prøv at læse denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10502
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Sekundær hypothyreose?

Hej Bomull
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bomull Vis post
    Jeg har ikke sekundær hypothyreose, fordi dette er en tilstand som er veldig veldig sjeldent. Så da slipper jeg og bekymre meg for det. Jeg visste ikke at indremedisinere også var synske...
    Kan være at sekundær hypothyreose relateret til hypofysen/hypothalamus (begge hormonkirtler i hjernen) kan kaldes for sjælden. Det tror jeg ikke selv på, da begrebet "sjælden" forudsætter systematisk screening af alle under mistanke for hypothyreose, før man kan vide noget om hvor hyppigt den forekommer. Nu kender man kun til de tilfælde lægerne tilfældigvis opdager, når tilstanden er blevet så "veludviklet" at det kan påvises i blodprøverne, mens alle andre bliver overset. Faktisk tror jeg at der er langt flere uopdagede tilfælde af sekundær hypothyreose, end "primære". Desuden findes der et hav af andre årsager til sekundær hypothyreose, end de "endokrinologiske".

Men hvorfor skulle du bekymre dig mere om den "sekundære" end den "almindelige" hypothyreose? Begge typer "føles" lige og er lige så udfordrende at behandle med god effekt... Men måske tænker du på mikro-knude i hypofysen, som lægerne mener er en hyppig årsag. I så fald forstår jeg din bekymring, selv om så vidt jeg ved - er hypofyse-knuder ikke dødelige.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Sekundær hypothyreose?

En annen ting er at han ikke burde gi deg den "garantien" uten å ha sett på fT3 noen ganger... Uten det vil vedkommende ikke kunne være i nærheten av å vurdere om du har nok stoffskiftehormoner. Og ISÆR om du har symptomer burde vedkommende ta dette i betraktningen.

En ting til hans forsvar er jo at kanskje kontrollmekanismen din er slik at TSHen MÅ "trykke gassen i bånn" for å få rett reaksjon. Jeg er ikke overbevist om at TSH fungerer likt fra person til person... Begge muligheter burde betraktes, og ikke avfeies om du opplever problemer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  2. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07

Bokmerker

Regler for innlegg