Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Standard Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:

Hei,
    jeg er en jente på 23 år som ble diagnostisert med hypothyreose for ca. 10 år siden, og har siden den gang brukt tyroksin (T4) i tab. form.
    Nå går jeg mitt siste år på ernæringsstudie, og skal i forbindelse med dette skrive en bacheloroppgave, og jeg har valgt å skrive om hypothyreose. Likevel er jeg usikker på om hva problemstillingen min skal være..? Har søkt etter informasjon om hypothyreose og vitaminer/mineraler, kosthold m.m.

Meldte meg inn i dette forumet i dag, da jeg tenkte at litt "brainstorming" med dere her, kunne gitt meg noen nye ideer .

RosaElefant

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:

Hei og velkommen da - vi trenger sånne som deg !
    Så det er gjensidig og blir spennende.
    Det er mange her som er flinke på ernæring. Noen er sikkert selvlærte, og wv egen erfaring. Noen med helsebakgrunn finnes også.
    Ingen diettikkere, antar jeg da.

Og, som du sier, alt for få kontrollerte studier finnes.
    Håper mange vil skrive her.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Dessverre blir hypothyreose ofte glemt, og dette merkes utdanningsmessig, og det er nettopp derfor valget mitt falt på denne sykdommen.. Men det er i grunn lite seriøst (gode studier) på nettet, men haugevis av info om selve sykdommen (da engelsk tekst).

Selv skal jeg til Aker, endokrinologisk avd. for kontroll, men ser ikke frem til dette, føler at jeg ikke får noe forståelse

Håper jeg får noen tips fra dere andre her

RosaElefant

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei rosaelefant!

Angående oppgaven din, så er det jo mange med stoffskifteproblemer som sliter med dårlig opptak fra tarm.

Nedenfor er det noen problemer som handler om mange og tarm som mange kan ha:

Anemi
    Brokk
    Diare
    Dårlig evne til å ta opp næring i tarmen
    Dårlig evne til å ta opp jern i tarmen
    Forstoppelse
    Gallesten
    Nedsatt nyrefunksjon
    Natriumubalanse
    Lav B-12 vitamin
    Lav D3
    Lavt blodsukker
    Oppblåsthet
    Tarmslyng
    Væskeanhopning i bukhulen

Kan noe gjøres med kosten for å bedre situasjonen? Kanskje du kan spørre legen du skal til på Aker om tips, om han/hun har lyst til å bidra med informasjon?

Du kan jo lete på forummet her, og sjekke linkene på forsiden , om det er noe som kan gi deg noen ahaopplevelser?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Visstok er det også en overrepresentasjon av lavt stoffskifte blant cøliakikere - eller omvendt...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Anisa: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!
    Vigdis: Setter veldig pris på dine ideer Overraskende mange problemer man kan ha - tilstander jeg ikke engang har hørt om. Flotters!
    smgj: Har hørt om dette med Cøliaki - gikk på glutenfritt kosthold i fire dager siste uke i forbindelse med en skoleoppgave - men det var ingen utfordring for meg personlig siden jeg ikke spiser bakvarer m.m. Men kan forstå at det er vanskelig for dem som er vant med et annet kosthold..

RosaElefant

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Meldte meg inn i dette forumet i dag, da jeg tenkte at litt "brainstorming" med dere her, kunne gitt meg noen nye ideer .
    Velkommen RosaElefant

Har du været en tur og vende på forummet Stoffskifte og kosthold? Der burde du kunne finde gode søgekriterier til at søge videre, vil jeg mene.
    God arbejdslyst.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Standard Erfaringer fra ernæringsstudiet..

Hei Som jeg har nevnt i en annen tråd er jeg siste års student på ernæringsstudiet, og har opplevd mye underlig.. Først og fremst har vi hatt så og si ingen ting om hypothyreose, bortsett fra noen dårlige bilder av eldre mennesker med ubehandlet hypothyreose og noen få linjer om struma og så ferdig med det.. Videre har jeg selv prøvd å komme med litt informasjon om sykdommen og uttrykt savn om mangel på informasjon om denne sykdommen til andre elever (vi skal tross alt bli ernæringsfysiologer). I dag igjen opplevde jeg å bli "dyttet vekk" av en foreleser som er ernæringsfysiolog (arbeider med allergi/intoleranser) da jeg nevnte for henne at soya kan forverre hypothyreoe. Må innrømme at jeg blir irritert over hennes og andre holdninger. Hun (foreleseren) ba meg sende henne studier, og at hun ikke tar noe seriøst før hun ser en studie eller flere.

Argh, altså!

RosaElefant

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Erfaringer fra ernæringsstudiet..

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Hun (foreleseren) ba meg sende henne studier, og at hun ikke tar noe seriøst før hun ser en studie eller flere.
    Sikken arrogant forelæser! Ved du hva`, Rosaelefant? Bed hende om selv at gøre sit arbejde, hvorunder det hører at efteruddanne sig hele tiden - HVIS hun mener noget (seriøst) med sin egen profession!

Du kan tilbyde hende søgeordet "goitrogens" på "vores" sprog: "goitrogen" - og bede hende om selv at søge viden. Det er både hendes arbejde og hendes pligt at gøre.... Du derimod kan faktisk skrive et paper om netop goitrogens og her vil jeg gerne henvise dig til en meget skjult sandhed, du sikkert ikke har regnet med: hirse.

Hirse er meget populær både blandt vegetarer og ellers som næringsmiddel der gerne skulle redde den tredje verden fra hungersnød. Hvad dog de færreste ved (og her tænker jeg mest på de stakkels småbørn, som ofte får hirse-vælling f.eks.) at hirse omdannes i kroppen af tarmbakterier til kraftfulde thyreoidea suppressants: resorcinol (vær opmærksom på øjenlægemidler ved behandling for kroniske øjensygdomme) og Thiocynater, en thyreoidea-risikofaktor i tredje verdens lande, hvor hirse udgør en stor andel af kosten (hos os mindre direkte, men vær obs på div. hirsetilsætninger til industrifremstillede fødevarer).

Også kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer - er "goitrogene" hvis de spises rå (ikke kogte/dampede) og særlig hvis man i forvejen lider af jodmangel, men letddampede kan udmærket spises uden fare for at undertrykke thyreoidea-hormoner, da selv en kort opvarmning gør det af med det enzym som er årsag til påvirkning af thyreoidea-hormoner i kroppen.

Så er der noget vi slet ikke hører om er at Thiocynater (valnødder, æbler, sorghum, mandler) hæmmer koncentrationen af jod i skjoldbruskkirtlen = kraftfulde thyreoidea suppressants. De er OK at spise i "normale" mængder som part i et samlet kosthold, men meget og hver dag vil have en belastende virkning på thyreoidea-relateret livsprocesser i kroppen.

Det er et spændende og et foregangsarbejde du er i gang med. Som pioner må du regne med en del modstand fra uvidende. Dem må du lære at modstå og beskytte dit forehavende af den simple grund: du har ret!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Standard Sv: Erfaringer fra ernæringsstudiet..

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er et spændende og et foregangsarbejde du er i gang med. Som pioner må du regne med en del modstand fra uvidende. Dem må du lære at modstå og beskytte dit forehavende af den simple grund: du har ret!
    Ja, og når du er færdig med opgaven - Rosaelefant - publicerer vi det gerne her på en hædersplads, hvor Google flittigt indekserer og alle vil finde dit studie, og lære af det. Du kan i fremtiden blive en ErnæringsEkspert med thyreoidea-helbred som speciale, som den allerførste i hele Skandinavien. Sikken (god) faglig fremtid at forfølge, hvis du vælger denne vej, Rosaelefant.

Vi kan også få dit studie oversat til engelsk, så det også kan gavne resten af verden.

(Vi har lagt de to "ernærings-tråde" sammen, hvor "ernæringssporet" kan følges og opdateres. Mange korte, løse tråde er svære at (gen)finde for interesserede.)
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 93
    Siste melding: 11-08-12, 19:11
  2. Informasjon
    Av tore i forumet Om forumet generelt
    Svar: 17
    Siste melding: 28-03-10, 14:34
  3. Nykomling som søker svar
    Av HeiDisign i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 13-01-08, 09:46