Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    8

Standard Verking i hender

Har vært stille for meg i noen år her inne, helt til nå Har egentlig tenkt at stoffskiftet mitt SKAL være ok nå siden dosen og målingene stor sett er innenfor normalen. i 2010 har jeg ved to anledninger vært hos fastlegen fordi jeg har så stive fingre, spesielt om morgenen. Noen ganger går det et par timer før de er som normale og "myknet" opp. Han tok masse blodprøver med tanke på reumatisme osv. Ingen av disse prøvene viste utslag. Etter dette synes jeg bare det var flaut (eller masete) og gå dit om dette og det varierer hvor ille det er. Så helt plutselig slo det meg om dette kunne være stoffskifterelatert? Er det andre som har periodevis (feks annenhver dag) vondt i fingerene, de føles hovne ut på en måte.
    Graves 2002. Operert og fjernet kjertel, på Levaxin siden 2004

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Verking i hender

Sitat Opprinnelig skrevet av tobarnsmor Vis post
    Er det andre som har periodevis (feks annenhver dag) vondt i fingerene, de føles hovne ut på en måte.
    Ja dette kjenner jeg igjen. Startet på den måten iallefall. Nå er det slik hele tiden (føttene også). Gikk også gjennom full revmatisk utredning fra i fjor høst frem til i vår. Med blodprøver, MR, ultralyd osv. Ingenting. Jeg har etterhvert funnet ut hva jeg tror det er (se link) og landet på at dersom jeg får stablilisert stoffskiftet vil det forsvinne (kanskje vel optimistisk). Men hvis stoffskiftet skal bli bedre, må jeg få binyrene oppe å gå...det er ikke enkelt.

http://nevro.legehandboka.no/sykdomm...ati-33827.html

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Har egentlig tenkt at stoffskiftet mitt SKAL være ok nå siden dosen og målingene stor sett er innenfor normalen..... i 2010 har jeg ved to anledninger vært hos fastlegen fordi jeg har så stive fingre, spesielt om morgenen. Noen ganger går det et par timer før de er som normale og "myknet" opp. ....... Så helt plutselig slo det meg om dette kunne være stoffskifterelatert?
    Jeg lurer på når du skriver at dosen og målingene er stort sett innnenfor normalen. Er de der du har det best? Ligger de der legen din tror du har det bra? Dette kan være et underdoseringssymptom, altså hypotyreosesymtom, les om symptomer her . Jeg tror jeg ville fått utskrift av blodprøver, fulgt med på hvor du ligger i referanseområdet, hvilken dose du ligger på, og når du har det best. Kanskje forsøke å øke dosen litt og se om det hjelper? Hvis fingrene er hovne, kan du forsøke med litt havsalt, drikke eller drysse det på maten, se om det hjelper
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

i 2010 har jeg ved to anledninger vært hos fastlegen fordi jeg har så stive fingre, spesielt om morgenen. Noen ganger går det et par timer før de er som normale og "myknet" opp. Han tok masse blodprøver med tanke på reumatisme osv. Ingen av disse prøvene viste utslag. Etter dette synes jeg bare det var flaut (eller masete) og gå dit om dette og det varierer hvor ille det er. Så helt plutselig slo det meg om dette kunne være stoffskifterelatert? Er det andre som har periodevis (feks annenhver dag) vondt i fingerene, de føles hovne ut på en måte.
    Hadde, og har det delvis slik også i dag. Tidligere i sommer måtte jeg har massasje om morgenen for å få igang fingre og ledd. Nå etter kraftig økning av levaxindosen så er det mye bedre, men ikke helt bra. I går kveld "brant" det som vanlig i underarmer og bein men etter litt service fra en snill bedre halvdel så ble det bedre. Jeg tror heten/varmen i armer og bein er det hele tiden, merker det bare best om morgenen.

Du kan jo postlegge prøveresultatene her inne så får du ihvertfall høre hva andre mener.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg tenkte at det også kan ha sammenheng med trange forhold rundt håndleddet. Mange med stoffskifteproblemer har dette.
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4412

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nerve...drom-2418.html

Samme kan skje med anklene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    8

Dette er jo interessant å høre. I 2008 ble jeg operert for Carpal syndrom. Hadde heftige diskusjoner den gangen fordi jeg ikke fattet hvorfor dette oppstod og ville gjerne se om det gikk over. Til slutt "ga" jeg meg fordi jeg var våken opptil 5 ganger pr natt for å riste liv i hånden. Det var ikke ETT ORD om at dette kunne henge sammen med stoffskiftet..Er det noe jeg angrer (jeg vet ikke om jeg hadde holdt ut alternativet da..) så er det den operasjonen. Hånden er ikke som før. Stiv og rar og halveis ubrukelig. Men nok om det.
    Jeg ser at det er fler som meg med vonde fingre og jeg tenker at alle disse utredningene mine rundt revmatisme kanskje er helt unødvendig. Fikk siste svar på blodpørver her nå:

FT4: 17 (ref 7-16)
    T3. 4,7 (ref 3-6)
    TSH: 0,11 (ref 0,4-3,5)
    Vit D: 53
    Jern :16
    På 2 mnd har FT4 gått fra 12 til 17 uten noen forhøyning av dose. den har ligget på mellom 10-12 siden veeeldig lenge.

jernet er på bunnen og jeg har begynt å ta jerntabletter. I brevet fra legen står det: du ligger lett forhøyet i fritt thyroxsin. Du har lave jernlagre som kan gi utslag i slapphet og leddverk. Økt inntak med tran, fet fisk osv vil øke dine d vit lagre. Thats it!!
    Graves 2002. Operert og fjernet kjertel, på Levaxin siden 2004

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, du må nok opp i en halv flaske tran om dagen om det skal ha effekt (uten å ha regnet på det)
    D-nivået ditt er alt for lavt nå foran vintersesongen. Nå skulle du ha opparbeidet et skikkelig lager til å forsyne kroppen hver dag hele høsten, vinteren og våren. Det er kun når skyggen vår er kortere enn oss at huden kan danne D3.
    Så må vi jo eksponere oss også, og hvor ofte og lenge gjør men det ?
    Jeg tror ikke det blir nok for noen.....

Og da gjenstår en tur i en nettbutikk utenfor Norge, men i EU-sonen.
    I Norge er det ikke tillatt å selge tabletter med styrke over 10µg (4 tran-doser)
    Startdose de første måneder ved mangel er over 100µg, så vil målinger opplyse om og når man kan sette ned dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Leddverking og muskelsmerter kan henge sammen med utilstrekkelig mengde stoffskiftehormon, ja. Og for min del gikk carpal-tunell-(liknende)-smertene ut døra nesten fra første levaxindose. Det er trist at ingen av de du traff hadde kunnskap om denne sammenhengen. *klem*

Har du fått sjekket b12? Det virker som at stoffskifteproblemer ofte henger sammen med utilstrekkelig næringsopptak og dermed gjerne opptrer sammen med lavt jern, lavt b12 og også ofte lav d-vitamin. Både gravens og hashimotos er autoimmune sykdommer som henger sammen med et destruktivt immunsystem. D-vitamin virker regulerende på immunsystemet og i tillegg virker det i noen tilfeller som det øker effektiviteten av stoffskiftehormonet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, nettopp samvirkning av diverse prosesser er det lite forståelse for.
    Her er det vel mangel på samvirkning da, som oppstår når flere faktorer mangler den farten de skal ha i systemet.

Lignende tråder

1. Hovne hender
    Av Claudia i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 3
    Siste melding: 17-01-10, 13:00
  2. Varm i kroppen, kalde hender
    Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 16-03-08, 16:48
  3. Hender som dovner bort
    Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-10-07, 19:10
  4. Verking i ledd og muskelatur...
    Av Shanita i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 12
    Siste melding: 02-09-07, 19:34
  5. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 12:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn