Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Hybrid View
-
04-09-10, 13:28 #1
Hjelp!
Hei! Jeg er ny her på forumet og trenger hjelp.
Jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har lavt stoffskifte. Jeg hadde følt meg dårlig en stund etter fødselen i januar i år og det gikk liksom ikke over. Hadde alle symptomer eller i alle fall de fleste. Gikk til fastlegen og tok blodprøver og fikk følgende svar;
Anti TPO >1000
Anti Tyreoglo 80
DHEA sulfat 2,1
Ft3 4,9
TSH 5,89
Ft4 9.9
rT3 0,14
Tyroksin 86
S Kortisol 227
S Trijodtyronin 1,6
Hun mente jeg hadde klassisk lavt stoffskifte og satte meg da på Levaxin 25 mg med økning til 50 mg etter en uke.
Dag 1. Noen timer etter inntak av tablett; prikkin, stikking i hodet, hender og føtter: kun på venstre side av kroppen... jeg syntes det var veldig rart. Våknet dagen etter og det var mye bedre. (tar pillen mellom middag og kvelds).
Dag 2. Noen timer etter inntak av tablett; prikking, stikking, hodepine og lette brystsmerter både foran og bak på ryggen (i hjerteregionen). Tenkte at dette var veldig rart og gikk og la meg. Bedre dagen etter.
Dag 3. Noen timer etter inntak av tablett; kraftig prikking og stikking i venstre fot, ben og fotsåle. samme med venstre arm og håndflate Kraftig hodepine på venstre side. Smerter i venstre arm og skikkelige brystsmerter - press både foran og bak. Anpusten og måtte gå å legge meg. Bedre i dag, men ikke bra!
Jeg TØR ikke ta en pille til!! Det må jo være bivirkninger?? Ringte legen dag 2 og forklarte symtomene. Fikk beskjed om at hodepine og prikking var ikke vanlige bivirkninger på Levaxin. Dessuten var det for lav dose til å kunne være en "overdosering". Ringte legevakt dag 3. De sa det samme- ergo ingen hjelp å få!! Vi har forresten mye Angina Pectoris i famlien. Begge besteforeldrene mine fikk det i ung alder (40-50 årene) jeg er 39. Min EKG er normal.
Hva i sv.. skal jeg gjøre?? Det blir jo feil uansett hva jeg gjør. Noen med erfaringer og som kan lese disse verdiene???
Takker masse for hjelp!
AnnieGFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-09-10, 13:52 #2
Sv: Lavt stoffskifte og bivirkninger på levaxin!
Jeg vil foreslå dig at prøve med anden medicin. Jeg har selv haft STORE problemer med medicin, jeg ikke kunne tåle pga hjælpestofferne. I hvert fald kunne jeg tåle Eltroxin, som jeg brugte i 12 år - selvom det kunne ave været bedre, blev jeg da ikke syg af dem som jeg blev, da Eltroxin blev lavet om - og som jeg senere blev af Euthyrox. Den medicin, jeg tåler bedst - og har mest ud af i det hele taget - er Erfa fra Canada. Jeg skal ikke kunne sige, om det er det samme for dig! Det kan komme an på, hvor hårdt og hvor længe, du har gået med det her.
Måske kan du have lidt hjælp i at tage en antihistamin. Det har nogle gange hjulpet mig lidt. Jeg har brugt Clarityn og Mildin. Men det bedste er selvfølgelig at finde medicin, der ikke gør det her ved dig!
Held og lykke med at finde det rigtige!
Nielsigne
-
04-09-10, 14:44 #3
Sv: Hjelp!
Hei og velkommen til forumet.

Vil bare starte med å si at hvert enkelt laboratorium har egne referanseområder på blodverdier. Disse står gjerne i parantes bak den verdien de har målt hos deg. Hvis du skal legge ut blodprøvesvarene dinme er vi avhengige av at du også legger ut referanseområdet, både fordi de er ulike fra lab til lab og fordi det er umulig for oss å huske ref verdier på ulike blodprøver.
At du har lavt stoffskifte er jeg enig med legen din om at det ikke er tvil om. Jeg skjønner at du føler deg usikker på å ta medisinene dine når du får slike reaksjoner. Hadde jeg vært deg ville jeg vært like redd for ikke å ta medisinene mine.
Til å begynne med så tar du tabletten din på feil tidspunkt på døgnet. Den vanlige anbefalingen er å ta levaxin på morgenen. (Noen mennesker har bedre av å ta levaxin på kvelden rett før de legger seg. Dette må du bare prøve for å se hva som funker best for deg.) Videre må du huske:
-Den må taes på tom mage og du bør vente en halv time før du spiser/drikker noe.
-Jerntilskudd må taes minst 6 timer fra levaxin inntak.
-Kalsiumtilskudd (gjelder ikke melkeprodukter) skal taes minst 2 timer etter levaxin.
Når du skal ta blodprøver må disse taes før du har tatt levaxin om morgenen.
At ingen har bivirkninger som du beskriver av levaxin er ikke helt riktig. Flere på forumet her har opplevd bivirkninger av levaxin, som ifølge legestanden ikke finnes. Et alternativ da er behandling med thyroid. Thyroid stammer fra skjoldbruskkjertel fra svin. Ulempen er at denne er det svært vanskelig å få leger til å skrive ut og du må betale dem selv.
Ønsker deg lykke til
-
04-09-10, 14:52 #4
Hei! Tusen takk! Jeg skal selvsagt legge ut den riktige infoen!
Anti TPO >1000 (<35)
Anti Tyreoglo 80 (<40)
DHEA sulfat 2,1 (1.7-15)
Ft3 4,9 (3,6-8,3)
TSH 5,89 (0,5-3,6)
Ft4 9.9 (8-20)
rT3 0,14 (0,14-0,54)
Tyroksin 86 (60-150)
S Kortisol 227 (138-690)
S Trijodtyronin 1,6 (1,2-2,7)
Håper det hjelper!!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-09-10, 15:21 #5
Det jeg kan si om prøvene dine er at du har en betennelsesreaksjon i skjoldbruskkjertelen din. Dvs kroppens immunsysten angriper cellene i skjoldbruskkjertelen din og destruerer dem gradvis. Hvorfor dette skjer vet vi ikke sikkert. Vi vet at det er arvelig og at miljøfaktorer kanskje spiller en rolle.
Ser det er tatt prøver i forhold til binyrene dine. Disse gies et bedre bilde av hvis de taes i spytt. Hvis binyrene dine ikke fungerer opptimalt vil ikke stoffskiftemedisinene dine gjøre heller...bare så du er oppmerksom på det hvis du skulle føle du ikke får opptimal effekt av medisisnene dine.
-
04-09-10, 15:36 #6
Oj. Jeg synes dette høres skummelt ut... Er det ikke noe man kan regulere med andre ting en medikamenter?? Progesteon krem, vitaminer etc?? Jeg har lest at man kan fremprovosere en latent Angina Pectoris ved bruk av Levaxin. I og med at vi har masse av det i familien så bør jeg vel utredes før jeg settes på medisin?? Jeg har bestemt meg for å forsøke Heggeli Helhetsmedisin og en som heter Dag Schjøt. Noen med erfaringer?? Orker ikke fastlegen lenger.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-09-10, 15:47 #7
Alle de vigtigste (for tilstanden) resultater ligge pladask lavest i referenceområdet, selv blodcortisol! En spytprøve vil kun bekræfte det, tør jeg vædde på. Med den slags tal kunne jeg end ikke kravle op af sengen om morgenen.
AnnieG. Det kunne ske at du er allergisk over for et eller flere indholdsstoffer i Levaxin-pillerne. "Ved hypersensitivitet til et eller flere av innholdsstoffene kan allergiske reaksjoner forekomme, med symptomer spesiellt på huden og i luftveiene..." Sig det til lægen og forlang en prøveperiode med Euthyrox (link) i stedet og se hvad der sker. Med et TSH på 5,89 har du ikke et valg: du skal i behandling.
Hvis du gerne vil vide om dine binyerer trænger til et nærmere eftersyn (det tror jeg), kan du afprøve det ved at undlade at spise alt som indeholder hvede og sukker samt indtage 1 gr (1000 mg) C-vitamin 2 gange om dagen + gå over til kokosolje i madlavningen + fordoble indholdet af protein i din kost og ellers leve kostfedt-normalt (ikke fedtfattigt). Et par glas vand med opløst tsk af hav- eller himmalayasalt om dagen. Alt dette i 2-4 uger, jo længere jo bedre. Det er en test. Hvis du begynder at føle dig bedre på dette kosthold - har binyrerne "svaret" dig positivt = behov for binyrestøtte i en periode fremover. Sukker, hvede. "saltfattigt", "proteinfattigt" og "fedtfattigt" er "binyredræbere" og uden binyrerne - vil behandlingen ikke virke godt nok, om overhovedet.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-09-10, 16:13 #8
"Med et TSH på 5,89 har du ikke et valg: du skal i behandling"
Jeg hadde TSH 7,04 for 2 uker siden, men begynte på vitaminer.. Tusen takk for god hjelp. Ja, jeg har undret meg litt over lave kortisol og DHEA verdier - noe som tyder på binyretretthet (om ikke annet). Det var faktisk jeg som bestilte disse testene (ATCH, kortisol i spytt etc) De er ikke ferdige enda. Min fastlege syntes ikke det er nødvendig siden min blodkortisol er innenfor referanseområdet. Selv om den er lav. Denne prøven ble tatt om morgenen. Lurer veldig på hva kortisolet mitt er på kveldstid da! Den må jo bli veldig lav. Jeg er bare såååå sliten. I tillegg ble jeg redd i går når jeg fikk så heftige brystsmerter. Jeg er jo fulltidsstudent og har 2 små barn. En på bare 7 mnd. Håper Heggelig helhetsmedisin er bedre enn min fastlege. Har time der 8.sept. Får klare meg uten Levaxin fram til da!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-09-10, 15:54 #9
Hei AnnieG og velkommen hit

Jeg fikk også brystsmerter etter at jeg begynte med Levaxin. Var inne på arbeids-ekg og sjekket dette.
Etter to og et halvt år fikk jeg igjen smerter i brystet og i tillegg i armer og bein. Mistet også søvnen helt. Våknet ørten ganger i løpet av natta og følte meg tygget på og spyttet ut igjen om morgenen. Var på sykehuset pga. brystsmertene og der gikk det opp for meg at Levaxinen var årsaken. Det er ikke overdosesypmtomer slik vi er vant til å tenke det, men symptomer som oppstår fordi det er andre ting i kroppen som ikke er helt ok og ved tilførsel av hormon blir det «kræsj».
Jeg tok 100 µg Levaxin og 20 µg Liothyronin på den tiden og jeg siterer hva dr. Lowe svarte i en e-post (et avsnitt av det som gjelder dette):
"For most patients such as you, taking a dosage too low to cause overstimulation, symptoms of overstimulation are caused by some underlying factor that interacts with the thyroid hormone. The most common underlying factors are nutritional deficiencies, a cortisol or some other steroid deficiency, blood sugar dysregulation, and medications that interact with the thyroid hormone."
Håper dette kan være til litt hjelp.
-
04-09-10, 16:27 #10
Det skal jeg !! Tusen takk for gode tips!

Ja ikkesant! Da fikk jeg i alle fall bekreftet at selv ved lav dose kan man få "overdosesymptomer", jeg kan både ha insulinresistens, candida, binyretretthet osv. Noe min fastlege bare rister på hodet av. Enten så har man addison eller cushings eller så er det ikke noe galt........ Hallo??
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte, bivirkninger av Levaxin?
Av Minnitee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 27-02-16, 22:44 -
Lavt stoffskifte, Levaxin og lavkarbo
Av jorunnhf i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 21-07-10, 13:56 -
Bivirkninger av Levaxin
Av Bille i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 2Siste melding: 07-01-09, 23:47 -
lavt stofskifte/bivirkninger
Av solskin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 10-08-08, 23:35 -
Lavt stoffskifte - levaxin - menstruasjon.
Av siri i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 03-07-07, 12:46

Svar med sitat

Bokmerker