Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Hybrid View
-
27-08-10, 22:25 #1
Erstatte t4 med ren t3 ?!
Jeg tror nok, det er meget pinligt. Men jeg blir nødt til at tjekke, hvem der har ret: Kan man ERSTATTE ren t4-medicin med ren t3 ?! Er det ikke det samme som at afskaffe sine binyrer m.m.??
Det drejer sig om min mor, der nu er meget slidt at dels en lang periode på Ny Eltroxin og derefter Euthyrox; hun har nu omsider fået lov at prøve noget andet. Det bliver Levothyroxin fra Skanderborg Apotek i en version som er uden både talkum og lactose.
Derudover har hun for et stykke tid siden fået lov at prøve at lægge Liothyronin til. Hun har ikke brugt det mens hun har været på Euthyrox, men nu skal det så være.
MEN SÅ er det, at hendes mand hidser sig op, fordi han har været med hos lægen på sygehuset og har jo forstået alting meget meget bedre. Og han siger, at hun skal jo ha' Liothyronin I STEDET for Euthyrox
Jeg holder jo på, at det må være livsfarligt, og at det i hvert fald ville kræve en ny diagnose. Jeg kan ikke se, hvordan hun skal klare sig uden t4 ?? Hun har i 10 år haft diagnosen Hashimoto og har fået Eltroxin, som hun egentlig har klaret sig pænt på, selvom det uden tvivl kunne have været gjort bedre.
'Lægen sagde jo, man ikke skal tage to slags ad gangen', argumenterer han - men det mener jeg skyldes, at lægen har forsøgt at sige, man ikke skal ta' både Eutyrox og det fra Skanderborg. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor medicinen fra SKanderborg blev af i det billede - om recepten er på vej, eller om min far har sat skub i en kæmpe misforståelse, så hun ikke får noget medicinskifte alligevel ... Men i hvert fald kan man da starte med at finde ud af det med Lio'en.
Hvad skal jeg sige til manden? Min mor har ingen kræfter, og jeg bor langt fra hende, så hun er meget afhængig af ham ...
Undskyld dette vist nok meget besynderlige spørgsmål - håber, nogen vil tage sig tid til at svare ...
Nielsigne
-
28-08-10, 07:17 #2
Sv: Erstatte t4 med ren t3 ?!
Du skriver "hendes mand" og senere "min far"... uanset hvad - håber jeg ikke at han er en rethaverisk mand, for hvem er det at "have ret" langt vigtigere, end hvem det går ud over. Jeg kan godt forstå din desperation og kan endda mærke at det er lykkedes ham så tvivl, selv hos dig og så spørger du, selv om du egentlig ved godt at hans udlægning er nogen forbitret sludder.
Med "ren" Liothyronin behandles med kun visse tilfælde af "falske" hypothyreoser (særlig Wilson's syndrom) hvor skjoldbruskkirtlen er intakt, producerer hormoner, der ikke kan nyttiggøres i kroppen af andre årsager end de "thyreoidale". Du kan roligt sige til ham, at han har misforstået noget "big time" og hvis din mor ikke skal igennem en enorm forværring - skal han holde fingrene fra alt relateret til hendes behandling! Han er nødt til at forstå, at medmindre han gør dette emne (Hashimoto's/hypothyreose) til objekt for (egne) selvstændige studier: vil han aldrig nogensinde komme til at vide hvad er op og ned på det hele.
Han er nødt til igen at kontakte lægen, hvis udsagn han har misforstået og det kan kun gå for langsomt. Det mangler bare at hans hjemmelavede teorier forplanter sig til din mor, der så (til og med) kan risikere at miste tilliden til T3-behandling (?) af lutter skræk påført hende af hendes vildfaren mand.
I parentese bemærket, tror jeg ikke selv på at magistrelt fremstillet levothyroxin vil virke bedre end Euthyrox. Din mors evindelige problemer stammer fra at hun højst sandsynlig hele tiden var undermedicineret, fordi netop undermedicinering er et behandlingsprincip hos os. Kombinationsbehandlingen med Liothyronin vil heller ikke virke fordi et andet behandlingsparadigme siger, at man altid skal sætte doseringen af levothyroxin ned og ertsatte den "manglende" andel af levothyroxin med Liothyronin. Det er forkert og det vil ikke virke. I hvert fald ikke godt nok.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-08-10, 08:52 #3
Du vet jo hvordan dette er Nielsigne, dette kan du mye om.
Men for sikkerhets skyld, man kan ikke estatte T4 med T3 ! Det er tidligere gjort studier som klart viser dette, nå vet man mer. T4 er nødvendig, og det får man ikke ved å spise T3.
Mine egne tanker går i retning av at syntetisk medisin ikke lenger aksepteres av kroppen. (hvis den nu har gjort det) Skift til thyroide hormoner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-08-10, 19:45 #4
Jeg læser nu, at
"Da Eltroxin har en lang halveringstid kan denne med fordel erstattes med Liothyronin i 3 uger, således at pt. kun er helt substitutionsfri 2 uger inden 131I scintigrafi og evt. 131I terapi."
Det er i forbindelse med kræft i skjoldbruskkirtlen.
http://www.aarhussygehus.dk/om+%C3%A...ruskkirtlen%29
Men hvorfor udsætte nogen for det, når man kan blive fri? Og hvorfor ikke informere ordentligt, hvis det er denne fremgangsmåde, man har tænkt sig? Det kunne jo være en overgangsordning, indtil min mor får medicinen fra Skanderborg ... Men hvis lægen mente, det var så vigtigt hurtigt at blive ffri for Euthyroxen for enhver pris (og hun er plaget, kan jeg garantere jer for) så kunne han jo ha' lavet en hastesag ud af det hos Lægemiddelstyrelsen ..
Nej, jeg forstår det ikke
Redigert: Med hensyn til thyroid, så ville jeg SÅ gerne ha', min mor blev bruger af det i stedet. Men hun tør ikke fordi hun så vil mangle en læge i ryggen. Medmindre, hun går ud og finder sig en privat praksis, men det sker vist ikke, før der kommer en yderligere forværring. Det er altsammen faktisk FOR spændende :(Sist endret av Nielsigne; 30-08-10 kl 19:48 Begrunnelse: Tilføjelse
-
30-08-10, 19:58 #5
Hvor blev mit første indlæg fra i dag mon af? Det var da ikke uvæsentligt, at sygehuset tilsyneladende vil erstatte min mors t4 med ren t3 ?!
Ligesom det jo i øvrigt ikke er ligegyldigt at få sagt tak for hjælpen - men det forsvandt jo med badevandet ...
Der stod:
TUSIND tak for jeres svar, som har været en stor støtte for mig!
Selvom jeg har læst nok til at vide, den var gal den der. Til sidst fik tvivlen mig, for jeg havde jo faktisk ikke selv været der - og det havde han. Inden da havde jeg sandelig forsøgt mig med at råbe og skrige og sammenligne t4 og t3 med kartofler og kartoffelmos - fordi man kan lave det sidste af det første men ikke omvendt ...
Rethaverisk - jo, når det stikker ham. Hvilket så får mig til at lægge afstand og kalde ham 'min mors mand' ...
DESVÆRRE viser det sig, at han havde RET så langt som til, at der faktisk er folk på sygehuset, som siger, hun skal have t3 i stedet for t4
'Liothyronin skal erstatte Euthyrox', forklarer de. Lægen var der ikke selv, men nogle sygeplejersker har så sat min mor ind i, at det skal være sådan
Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op men må vel ha fat i lægen i morgen - og håber, han kan se, den er gal.
Hun har fået at vide, at hun skal have henholdsvis 10 mikrogram og 20 mikrogram Liothyronin om dagen. Jeg undrer mig over udsvinget (- eftersom man vel brænder hele portionen af t3 af hver dag og så får nogle meget store forskelle i dagsformen??)
Men værre er det, at sygehuset ikke informerer ordentligt om medicinen.
Eller kan de virkelig mene det alvorligt ... At hun er så gammel - 70 - at de synes, det er ligegyldigt med resten af hendes liv?
Ingen har på noget tidspunkt nævnt noget om, at Liothyroninen skulle modregnes i t4-medicinen. Det er vel så det eneste punkt, der er logik i beretningen herSist endret av Nielsigne; 30-08-10 kl 20:00 Begrunnelse: tilføjelse
-
30-08-10, 20:29 #6
Men det høres da helt utrolig ut Nielsigne !
Det meste sykehuset ser ut til å jobbe etter er faglig feil.
Og det er jo forferdelig at enkeltmennesker, pårørende og pasienter overkjøres på den måten !
Jeg forstår at det er vanskelig å få mor med til en "second opinion", men kan du fremlegger problemet for din lege ?
Faglig "intercom" kan være en løsning ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-10, 16:04 #7
Så er det ikke bare i Danmark: Oftebro satte meg på Liothyrenin ifjor høst.
Jeg har ikke hatt kreft i min kjertel og har heller ikke som Anisa skriver om:
"falske" hypothyreoser (særlig Wilson's syndrom).
Jeg orket enda kortere tid å ta Liothyrenin enn hva jeg holdt ut med Levaxin -
men dette er altså den skjære galskap..
Oftebro var jo overlege på Aker før (iht eget utsagn) og er nå privat- praktiserende;
men han også holdt seg strikt til syntetisk medisin.Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
31-08-10, 16:40 #8
Han er jo vegetarianer, og vil ikke bruke tyroide hormoner av den grunn.
Personlig mener jeg jo at man ikke kan la seg binne opp, eller la seg styre av andre ting enn resultater, og knapt nok det.
Og det gjelder i høy grad også skolemedisinen, som jo hevder at den er det........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-10, 21:49 #9
He he ... jeg har nu ellers læst, at endda en hel del vegetarer har overgivet sig til thyroid - der så er det eneste 'kød', de får. Jeg ved ikke, hvor linket blev af ... men i hvert fald har
stopthethyroidmadness nogle vegetarhistorier:
http://www.stopthethyroidmadness.com/vegetarian/
Ikke sært. Det er virkelig god medicin. Spændende, om jeg får min mor med på det. Håber det - måske kan det gå godt sammen med medicinen fra Skanderborg. Af en syntetisk medicin får den da en del pæne ord, så måske er den det mindste onde.
De, som ikke har prøvet at skifte fra det ene t4-præparat til det andet, kan måske - ligesom lægerne - undre sig over, at nogle mærker forskel. Men der er meget stor forskel på de forskellige t4-mediciner, og at skifte mellem dem gør - også - ondt. Meget voldsomt for kroppen. Nogle ved jeg så har fået det bedre - eller mindre slemt - pga medicinen fra Skanderborg.
Min mor tog i dag både Euthyrox og Liothyronin, 10 µ af sidstnævnte. Mærkede ikke særlig stor forskel men har lidt mere ro på fordøjelsen og virker til at være i lidt bedre humør.
En uhyrlig tanke at skifte fra ren t4 til ren t3. Jeg forstår heller ikke, kræftpatienter kan bruge det til noget - ud over i en overgangsperiode, men får de ikke t4 dér, er det vel også nonsens? Jeg mener, uden kirtel ingen produktion af t4, og så går man da ned før eller siden .... Meget sært.
Kevlin, tak for dit svar - som så alligevel ikke stopper min undren...
tværtimod. Og så Oftebro?
-
01-09-10, 08:34 #10
Min mor har fået besked på, at hun skal tage skiftevis 10 og 20 mikrogram Liothyronin. Men det skal så fordeles sådan, at hun, de dage, hvor hun skal tage 20 µ , skal tage den ene halvdel om aftenen. Giver det nogen mening at ta' t3 om aftenen?? Man kan selvfølgelig sige, at så får man fordelt det over de to døgn, så der burde 'opstå' et gennemsnit. Men så alligevel. Er tidspunktet ikke uheldigt?
Redigeret: Hun tager Euthyrox om morgenen - på min anbefaling ... Jeg kan ikke se, hvad der skulle blive af hende, hvis hun ikke fik t4 tilført.
Nielsigne
Sist endret av Nielsigne; 01-09-10 kl 08:35 Begrunnelse: tilføjelse

Svar med sitat

Bokmerker