Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard Info til lege og Armour/Erfa/kombinasjonsbehandling

Hei,

Min lege ville gjerne ha info om alternativer til Levaxin i form av Armour etc. Jeg har nå fått Norsk Thyroidea forbund til å sende henne dette.

Men nå leser jeg her på nettet at dere snakker om Erfa og ikke Armour lengre. Er dette dette det samme? Bare lettere tilgjengelig?

Er det noen som har noe mer info som jeg kunne tatt med til legen i morgen ang kombinasjonsbehandling Levaxin/Erfa? (Armour)? Jeg tror ikke hun har fått infoen før jeg kommer dit og jeg føler meg elendig for tida. Er trøtt, trøtt, trøtt.

Jeg prøvde meg på Nature Thyroid alene uten legehjelp i fjor sommer og gikk rett i dørken, så nå vil jeg prøve med profesjonell hjelp. Hadde nok for liten dose.

Legen er veldig postivt innstilt til å hjelpe med med dette, men hun ønsker informasjon om hvordan en skal gjøre det. Noen som kan hjelpe meg med info evt finne en link på forumet? Bruker for tiden 150 mcg Levaxin og 20 Liothyronin.

Takknemlig for svar
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Info til lege og Armour/Erfa/kombinasjonsbehandling

Jeg anbefaler ikke å bruke Thyreoideaforeningens info om Armour, den kan leses veldig negativt. Jeg anbefaler deg å gå inn på ERFAs hjemme sider, se pilleboks på forsida av forumet. Gi denne til legen.

Tror du kan finne info på STTMs hjemmeside ett eller annet sted om opptrapping av thyorid. Men det handler om sunn fornuft og lytte til kroppen! Du skriver at du bruker 150 mg levaxin og 20 mg liothyronin. Da er det tilsvarende ca en tablett på 125 mg ERFA pluss en halv eller trekvart 60 mg ERFA. Sånn løselig.

Sannsynligvis trenger du mer thyroid enn du brukte da du gikk på levaxin. De fleste rapporterer om det. Det kan være lurt å ikke gå rett på full dose thyroid. Kanskje starte på 60 til 125 mg i et par dager og kjenne hvordan det oppleves. Så kan du jo økte langsomt derfra. Men ikke for langsomt, slik at du blir veldig hypo. Siden kroppen din allerede kjenner til T3 i form av tabletter, kan det hende det går ganske greit for deg å komme opp i en dose på ca 150 -170 mg thyroid. Men så bør du jo være oppmerksom på symptomer på både å være hyper og hypo. Sannsynligvis må du jobbe deg både litt over og litt under før du finner rett dose.

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg anbefaler ikke å bruke Thyreoideaforeningens info om Armour, den kan leses veldig negativt. Jeg anbefaler deg å gå inn på ERFAs hjemme sider, se pilleboks på forsida av forumet. Gi denne til legen.

Tror du kan finne info på STTMs hjemmeside ett eller annet sted om opptrapping av thyorid. Men det handler om sunn fornuft og lytte til kroppen! Du skriver at du bruker 150 mg levaxin og 20 mg liothyronin. Da er det tilsvarende ca en tablett på 125 mg ERFA pluss en halv eller trekvart 60 mg ERFA. Sånn løselig.

Sannsynligvis trenger du mer thyroid enn du brukte da du gikk på levaxin. De fleste rapporterer om det. Det kan være lurt å ikke gå rett på full dose thyroid. Kanskje starte på 60 til 125 mg i et par dager og kjenne hvordan det oppleves. Så kan du jo økte langsomt derfra. Men ikke for langsomt, slik at du blir veldig hypo. Siden kroppen din allerede kjenner til T3 i form av tabletter, kan det hende det går ganske greit for deg å komme opp i en dose på ca 150 -170 mg thyroid. Men så bør du jo være oppmerksom på symptomer på både å være hyper og hypo. Sannsynligvis må du jobbe deg både litt over og litt under før du finner rett dose.

Lykke til!
    Hei Ruth og tusen takk for svar.

Jeg hadde allerede bedt NTF om å sende info, men jeg sa til henne at det sikkert kunne leses negativt. Ga henne samtidig linken du ga meg.

Jeg var blitt lav igjen, og det kom ikke som en overraskelse sånn som jeg føler meg. Hun ga meg resept på 175 mcg Levaxin i påvente til hun får satt seg inn i dette med Armour/Erfa. Hun skulle ringe meg snart. Hun skulle også sjekke om å få dette på blå respept, men det går vel ikke?

Det er så godt å ha en lege som tar en på alvor!

Ser fram til å bli bedre snart og kanskje veldig bra etter en stund.
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriusen Vis post
    Hun skulle også sjekke om å få dette på blå respept, men det går vel ikke?

Det er så godt å ha en lege som tar en på alvor!

Ser fram til å bli bedre snart og kanskje veldig bra etter en stund.
    Så godt å høre at slike leger finnes
    Du kan ikke få det på vanlig blåresept, men legen din kan søke om at du får refundert dine utgifter fra NAV, forklarte apoteket til meg. Dette på bakgrunn av dårlig effekt av Levaxin.
    Lykke på reisen mot en bedre helse

Lignende tråder

1. ERFA på ARMOUR resept i TRONDHEIM?
    Av Vilje i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 06-04-10, 21:51
  2. Kombinasjonsbehandling armour og levaxin.
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 28-06-07, 10:20
  3. Info. om Armour!
    Av Nett i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 07-11-06, 21:11
  4. Info om Armour jeg kan skrive ut til legen?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 01-10-06, 00:02

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn