Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
08-08-10, 19:36 #1
Hjelp - symptomer på overdosering?
Jeg var hos legen til kontroll tidligere i uka, TSH var da på 1,97 og FT4 på 16. De siste 9 ukene har jeg gått på 100 mcgr per dag, dvs 700 mcgr i uka. Legen ønsker å få TSH under 1,0 og FT4 opp på rundt 20, og ba meg derfor øke dosen 3 dager i uka (tirs-ons-lør) til 150 mcgr, resten av dagene 100 mcgr - altså totalt 850 mcgr i uka.
Begynte med dette torsdag morgen (150 mcgr mot tidligere 100 mcgr), følte meg uvel hele torsdagen (veldig varm og ekstrem svette) - tenkte ikke på noen sammenheng i forhold til Levaxinen. Fredag tok jeg 100 mcgr, følte meg like varm og svett hele den dagen. Lørdagen fulgte jeg opp med 150 mcgr, og idag søndag 100 mcgr. Har vært omtrent konstant veldig varm og ubehagelig svett over hele kroppen helt siden torsdag morgen (som altså var første dag med høyere Levaxin-dose). Først idag begynte jeg å lure på om det kunne være en sammenheng mellom økningen i medisin og det å være konstant veldig varm og svett, har derfor søkt litt både her på forumet og på nettet ellers. Har jo forstått at dette er typiske symptomer på overdosering, men er det virkelig mulig at kroppen min kunne reagere bare 2-3 timer etter inntak av den forhøyede dosen med Levaxin?
For sikkerhets skyld har jeg på egen hånd nå bestemt meg for en meget langsom opptrapping - først økning til kun 112,5 mcgr per dag 3 dager i uken 2 uker, deretter 125 mcgr per dag 3 dager i uken i 2 uker. Dersom dette går bra så tenkte jeg å deretter prøve med 150 mcgr (disse tallene er jeg kommet frem til ved å kombinere de tablettene jeg allerede har som er på 75 mcgr og 100 mcgr). For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg altså de resterende 4 dagene i uka er på de opprinnelige 100 mcgr per dag.
Høres denne langsomme opptrappingen ok ut, eller er jeg "overforsiktig"? Ubehaget jeg har hatt de siste dagene vil jeg absolutt ikke oppleve igjen, nemlig!
Til slutt vil jeg bare si at jeg spurte legen min på forhånd om det ikke var mye å øke fra 100 til 150 mcgr sånn med en gang, men han mente at så lenge det bare var snakk om 3 dager i uka som tilsammen utgjorde 150 mcgr fra totalt 700 mcgr til totalt 850 mcgr i uka hadde jeg ingenting å frykte...... Men jeg tror altså at han tok feil.....?
-
08-08-10, 19:49 #2
Sv: Hjelp - symptomer på overdosering?
Tror du skal øke slik som du føler deg komfortabel med. Jeg har erfaring med symptomer på for høy dose ved doseøkning, men det er ubehagelig en tid (noen uker) så normaliserer det seg igjen. Dette unngår du kanskje ved en gradvis økning.
Lykke til
-
08-08-10, 20:11 #3
Jeg tror bestemt, det kan betale sig at dele dosen lidt mere op. Hvorfor ikke tage 25 µ ekstra i seks dage i stedet for at plage sig selv med 50 µ ekstra i tre?
For lægen må det da i øvrigt være ét fedt, om du gør det ene eller det andet, bare det kommer til at passe.
Men måske har du brug for at gå langsommere frem end det, jeg har foreslået også - og så må du vel det
Nielsigne
-
08-08-10, 21:24 #4
Anbefalingen er vel å øke med 12,5 når dagsdosen er over 100, mener jeg å ha lest ett eller annet sted, uten at jeg klarer å finne hvor, nå.
Jeg er tilhenger av lik døgndose, uten at jeg har noe annet enn "oversiktelighet" og "egenpreferanse" å slå i bordet med.
Når det gjelder reaksjonstid så tror jeg at såfremt omdanningssystemet funker (det gjør det jo hos en del av oss) og kroppen har begynt å ta til seg og nyttegjøre seg medisinen så kan det gå fort. Selv ble jeg sjokkert over hvor fort "dagsdosen" ble oppbrukt da jeg var syk. Er sikker på at jeg i infeksjonsstadiet kunne ha skjøvet på med 1/3 dose ekstra og kanskje følt meg normal i stedet for underdosert, sur og hypo. Det var bare i løpet av en dag.
Levaxin er å få i 25µg, så be legen skrive ut det i stedet for å krøkke...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-08-10, 22:04 #5
Jo - langsom opptrapping er absolutt disakutabelt.
Greitt - noen MÅ bare ha det slik.
De har problemer med ett eller annet, og kan ikke øke så fort.
For det som er en fordel, er jo å komme seg ut av det underskuddsforetagene man har befunnet seg i - i årevis, så fort som ... !
Det er underskudd på stoffskiftehormoner som er problemet - ikke vær så redd for å øse på med dem ! Du (alle) trenger dem.
Så vet jeg jo hva fobien bunner i - legen har brukt ordet "overdosering" og ikke forklart at det bare var et skremsel uten virkelighet.
Det er slett ikke farlig å ta en dobbelt dose, heller ikke å øke dosen for fort.
Eneste som skjer er litt ubehag en dag eller to. Det er skremselspropaganda spør du meg.
Kroppen din er som en tom brønn som bare skriker etter stoffskiftehormoner.
Klart det går an å pøse på så brønnen gulper - men hvem gjør det ?
Min "oppskrift" ?
Ta det pent - innstill deg på at det tar et år, men at det blir et år med forbedringer og kanskje noen tilbakeslag. Jeg mener du må være oppe i en passende dose på 3-5mnd, og bruke de siste til å e-valuere om dette er det hormonet som funker. For det finnes andre også.
Kan godt slutte meg til smgj sin oppskrift om økning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-08-10, 09:39 #6
Kjære n'Finn og dere andre.
For å gjøre det klart så var det jeg som spurte legen om sjansene for overdosering etter å ha lest en del om det her inne på forumet, og legen sa at det skulle jeg ikke bekymre meg om for økningen var såpass liten totalt sett at det var tvilsomt jeg ville merke noe negativt.
Vel, jeg følte meg så elendig at det er jeg som velger å øke forsiktig i håp om å unngå denne ekstreme varmerfølelsen og svettinga over hele kroppen, med påfølgende hodepine. 4 dager slik var mer enn nok for meg, hvis dette kan unngås ved å trappe opp mye langsommere så gjør jeg gjerne det!
Hovedspørsmålet mitt var vel faktisk om det var mulig å merke symptomene på overdosering så raskt som jeg tydeligvis gjorde (2-3 timer etterpå)? Vel, jeg er iallfall ganske sikker i min sak vedr overdosering, for etter å ha trappet ned dosen igår føler jeg meg mye bedre idag.
Tusen takk for svar alle sammen, setter stor pris på det!
Lignende tråder
-
Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!
Av tessan i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 10Siste melding: 01-08-15, 19:36 -
tidlige symptomer på overdosering med Levaxin
Av cathrin i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 21Siste melding: 17-11-11, 11:32 -
Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!
Av tessan i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 14-06-10, 20:58 -
samle opp symptomer overdosering levaxin her!
Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 18-03-08, 21:37 -
Lettere å få hjelp med hyper symptomer?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 16-08-06, 21:31

Svar med sitat

Bokmerker