Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    7

Standard Bør jeg teste for lavt stoffskift?

skrev et innlegg i går om sønnen min på 16 mnd som hadde høye anti tpo verdier... legene vil avvente behandling ettersom han fortsatt var så liten at han fortsatt kunne ha fått antidtoffer fra meg.

og da lurer jeg på, dersom han har disse antistoffene fra meg vil det si at jeg også har høye anti tpo verdier da? har aldri testet for stoffskifte men er noen i familien min som har denne sykdommen.
    men jeg tror ikke jeg har noen spesielt merkbare symptomer.
    eller har alle litt slike antistoffer uten at det trenger bety noe?
    grunnen til at jeg spør er for jeg prøver å bli gravid igjen., og man skal jo ikke gå gravid med ubehandlet stoffskifte sykdom.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Standard Sv: Bør jeg teste for lavt stoffskift?

Sitat Opprinnelig skrevet av kvinne86 Vis post
    skrev et innlegg i går om sønnen min på 16 mnd som hadde høye anti tpo verdier... legene vil avvente behandling ettersom han fortsatt var så liten at han fortsatt kunne ha fått antidtoffer fra meg.

og da lurer jeg på, dersom han har disse antistoffene fra meg vil det si at jeg også har høye anti tpo verdier da? har aldri testet for stoffskifte men er noen i familien min som har denne sykdommen.
    men jeg tror ikke jeg har noen spesielt merkbare symptomer.
    eller har alle litt slike antistoffer uten at det trenger bety noe?
    grunnen til at jeg spør er for jeg prøver å bli gravid igjen., og man skal jo ikke gå gravid med ubehandlet stoffskifte sykdom.
    Antistoffer har en halveringstid på omkring 20 dage, så det er meget usandsynligt at der skulle være målbare mængder efter 16 mdr (men ikke helt umuligt). Og ja, hvis jeg var dig, så ville jeg så bestemt få undersøgt dit stofskifte både mht antistoffer og mht dine niveauer af de aktive frie hormoner (T3,T4). Og hvorfor ikke også måle disse hos din søn? Det kunne jo være at hvis dine anti-TPO antistoffer har hæmmet hans produktion i høj grad, at han så ville have gavn af at få noget hormon tilført syntetisk?....
    Held og lykke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej
    Jeg synes, du skal få det tjekket (og undrer mig over, lægerne ikke bare gør det for en sikkerheds skyld, når barnet har (meget) antistof og tilmed mener, det kan komme fra dig?!)

Men i hvert fald: Graviditet er en af de ting, som kan sætte skub i antistoffer hos en kvinde, der ellers ikke havde nogen. Under alle omstændigheder er det klogt at holde øje med det, når der er antistoffer i familien. Få også målt stofskiftet i det hele taget.

Jeg husker, at der her på¨forummet var en tråd, som kunne være relevant for dig; den handler om, at nogle forskere har fundet ud af, at man kan hindre udviklingen af en egentlig Hashimoto, hvis man giver medicin tidligt. Jeg kan ikke lige finde tråden nu, men vender tilbage, hvis jeg finder den - men den, som havde den, finder den nok først.

Tillykke med barnet ellers, og held og lykke med det hele.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 06-08-10 kl 11:57 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du tenker på denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10498

Dessverre har jeg ikke kunnet finne noe ytterligere støtte for resultatene som er referert der.

Men her er referanser til originalstudiene.
    http://content.karger.com/ProdukteDB...oduktNr=224036
    http://www.curehunter.com/public/pubmed11327616.do

I den ene studien førte t4-behandling til en reduksjon av kjertelstørrelsen.Her er det viktig å huske at kjertelreduksjon ikke er noe negativt i alle studier. I de fleste verdensdeler oppstår struma (voksende kjertel) ved hashimoto's.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du bør jo absolutt sjekke deg, synes jeg. Barnet ditt trenger en oppegående mamma, og om du skal bli gravid på nytt er det viktig for deg selv å være så sunn og sterk som mulig.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    7

jeg er da oppegående.. har ikke symptomer på noe stoffskifte sykdom... lurer bare på om jeg bør teste siden det ble funnet antistoffer hos sønnen min.. tenker han må vell ha fått de fra meg da???+

...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du mener om det kan være arvelig ?
    Det har man forsket på og ikke kommet til noe direkte arvelig.
    Likevel ser man en viss opphopning i enkelte familier.
    Feks. er det mange i min familie som har lavt stoffskifte.

Alle har ikke litt antistoffer uten at det betyr noe - det er heller slik at den testen som brukes (anti-TPO) har feilkilder. Den feilreagerer på over 10%.
    Den viser altså antistoffer på noen som ikke har dem.
    Det er også sånn at ingen tester påviste antistoffer hos meg, men kjertlen sluttet å fungere likevel. Og det er nok mange som har det slik også.

Så det er vel ikke påvist lavt stoffskifte - bare anti-TPO ?

Så syns jeg jo at nesten alle bør sjekke stoffskiftesituasjonen sin.
    Mest for at det kan være godt å vite HVIS man senere i livet skulle få problemer. Da vet man hvilke verdier man en gang hadde, noe som kommer godt med om en skal finne en dosestørrelese o.l.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hvordan teste binyrefunksjonen?
    Av knokkel i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-01-10, 12:37
  2. teste arvelighet?
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-07-08, 19:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine