Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
03-08-10, 17:28 #1
Spyttprøve kortisol hjelp?
Hei! Jeg sitter her med fire hylser for å måle kortisol i spytt. DHEA er visst ikke tatt med her. Det jeg lurer på er hvordan man gjør dette. Skal man ta medisiner den dagen? Jeg skal ta prøve kl. 8, 12, 16 og 22. Og skal man være i ro for prøven? Det er nokså umulig for meg som har en baby som flyr rundt meg og våkner lenge før 8 om morgenen. Er det noen andre forhåndsregler som man må ta?
-
03-08-10, 17:58 #2
Sv: Spyttprøve kortisol hjelp?
En må passe på å levere nok spytt, så tygg godt.
Så er det jo ikke så godt for deg å beregne når det er stille - det får du bare ta som det kommer.
Det er nok en fordel å notere litt under hvilke forutsettninger hver prøve er avgitt.
Det kan være nyttig senere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-08-10, 19:06 #3
- Forbered omhyggeligt prøvesættet (på en ren bakke?) aftenen før dagen for prøvetagning.
- Skift pudebetrækket ud med et helt friskt og børst tænder omhyggeligt til natten før prøvetagning. Ingen natmad og drikkelse (andet end vand) efter tandbørstningen.
- Dagen for prøvetagning:
- På dagen for prøvetagning må ikke anvendes følgende (læge)midler: ketoconazol, clomifen, phenytoin, perorale steroider (f.eks Prednison), kortisoncreme eller plastre, og alle steroid-baserede næsesprays, inhalatorer eller øjendråber, DHEA plastre, tabletter eller dråber.
- På dagen for prøvetagning skal du leve som du plejer. Du skal IKKE hvile mere end du plejer, eller forceret holde dig i ro. Ingen grund til at stresse ekstra i anledning af prøvetagning. Det gør heller ikke noget, hvis prøven ikke tages præcis på klokkeslet, blot den tages indenfor de rette tidsrum (blot du skriver klokkeslet på label/prøveglasset).
- Fra en time før HVER prøvetagning må ikke spises, børstes tænder, bruges mundskyl, tygges tyggegummi, ryges. I en time op til HVER prøvetagning må man kun drikke vand.
- Første morgenprøve fastende og medicinfrit (medicin, morgenmad, kaffe, kosttilskud osv. EFTER dagens 1. prøvetagning.)
- Når du er klar til at indsamle spyt, skyl munden med rent vand og spyt vandet ud uden at hoste eller skylle langt nede i halsen. Halsen må IKKE skylles. Kun munden.
- Hvis du synes at du ikke har spyt nok - forestil dig at du spiser stykker af en citron (lime?), som den var appelsin.

- Vask hænder før hver prøvetagning.
- Morgen: en time efter at du er stået op (i tidsrummet 06:00 - 08:00)
- Middag: i tidsrummet 11:00 - 13:00
- Eftermiddag: i tidsrummet 15:00 - 17:00
- Aften/nat: i tidsrummet 22:00 - 00:00
- Første morgenprøve fastende og medicinfrit (medicin, morgenmad, kaffe, kosttilskud osv. EFTER dagens 1. prøvetagning.)
Kan ikke komme på mere.... (mine kilder: den og den)
Har jeg glemt noget? Andre tilføjelser?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-08-10, 19:46 #4
Her er retningslinjene fra Aker (det er kanskje dit du skal sende dem?) Merk deg spesielt det nederste punktet.
Samling av spyttprøver med Salivette
* Ubrukt Salivette oppbevares tørt ved romtemperatur. Salivette benyttes kun en
gang.
* Spyttsamlingen skal foretas på de tidspunktene som legen har oppgitt. Dersom
legen ikke har angitt tidspunkt, tas prøven mellom kl. 07-09 for morgenprøver og
kl. 21-23 for kveldsprøver. Optimalt for kveldprøve er: kl 23 etter en times
hvile i seng.
* Stor fysisk aktivitet må være avsluttet senest 60 minutter før spyttsamling.
* Spyttsamlingen gjøres minst 60 minutter etter røking, tannpuss, bruk av
tannpirker eller inntak av mat eller drikke. Skyld munnen med kaldt vann 5
minutter før samlingen.
* Hold Salivette i ringen under korken og fjern korken. Ta ut tampongen.
* Tygg på tampongen til du begynner å produsere spytt. La tampongen være i
munnen til den er mettet med spytt, og du føler at du ikke lenger kan la være å
svelge spytt. Da skal tampongen være våt og ”tung”.
* Legg tampongen tilbake i den indre hylsen i Salivetten og sett korken godt på.
Den ytre hylsen må ikke fjernes.
* Noter tidspunktet for spyttsamlingen på rekvisisjonen og på Salivettrøret. Røret
må også merkes med navn.
* Oppbevar Salivette med spyttprøven i kjøleskap til den leveres til laboratoriet.
* Spyttprøven kan sendes sammen med rekvisisjonen til Hormonlaboratoriet i
vanlig post.
* Har du spørsmål angående bruk av Salivette, kan du kontakte din lege eller
Hormonlaboratoriet, tlf 22 89 47 08.
Merk: Blodtilblanding er en feilkilde, fordi det fører til forhøyede kortisolverdier i spytt.
Det er derfor helt avgjørende at prøven er fri for blodtilblanding.
-
03-08-10, 20:37 #5
Underligt.... Hverken Genova Diagnostics (Scandlab.se sender prøverne til analyser til) eller andre store Labs i verden stiller netop dette krav (om at hvile i sengen før den sidste aftenprøve). Hvad er Aker mon ude på? Vil de gerne have at aftenresultater skal være lavere end i virkeligheden? Dette krav er kun berettiget såfremt patienten plejer gå i seng på dette tidspunkt (kl. 22). Derimod hvis patienten hermed fraviger sin vante aftenrytme, vil resultatet af prøven taget efter forudgående sengeleje vise for lavt aftenkortisol, end det er "normalt" for denne patient.* Spyttsamlingen skal foretas på de tidspunktene som legen har oppgitt. Dersom legen ikke har angitt tidspunkt, tas prøven mellom kl. 07-09 for morgenprøver og kl. 21-23 for kveldsprøver. Optimalt for kveldprøve er: kl 23 etter en times hvile i seng.
Problemet med mild eller moderat binyreinsufficiens er netop, at morgenkortisol er for lavt og aftenkortisol er for højt. Ved at lægge patienten i sengen en time før aftenprøven udtages - vil resultatet vise aftenkortisol lavere end det sande. På denne måde vil man kunne "mildne" (svække) beviset på binyreinsufficiens og måske endda afvise den.
Det er netop selve kernen i at udtage 4 spytprøver ud over dagen, at det skulle vise den "ægte" variation af kortisoludsondring og derfor er det bydende nødvendigt, at prøverne tages i overensstemmelse med den normale (for patienten) dag/aftenrytme, mens Akers "måde" vil netop forvrænge aftenresultatet. Som sagt: ingen andre labs forlanger sengeleje forud for dagens sidste prøvetagning.
Igen... hvad er "stor fysisk aktivitet"? Hvis det f.eks. er træning, løbetur eller flytning af møbler, er det korrekt at man ikke skal tage prøven direkte efter. Men er det støvsugning, rengøring eller andet fysisk man plejer at udføre over dagen, da er det nødvendigt ikke at ændre sine almindelige gøremål alene pga. prøven, da også det vil forvrænge prøveresultatet.* Stor fysisk aktivitet må være avsluttet senest 60 minutter før spyttsamling.
Nødder eller andet "knassende" snacks/mad aftenen forinden kan give microlessioner i mundhulen. For instens tandbørstning og/eller en hård tandbørste kan netop slide på overfladen af tandkødet/slimhinder i munden og derved kan prøven kompromitteres. Det bedste vil være, at købe en blød tandbørste til formålet.Merk: Blodtilblanding er en feilkilde, fordi det fører til forhøyede kortisolverdier i spytt. Det er derfor helt avgjørende at prøven er fri for blodtilblanding.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-08-10, 21:35 #6
Hm. Da har jeg et problem. Jeg har nemlig pga stoffskiftet fått kronisk blødende tannkjøttbetennelse. Det blør av ingenting.
-
03-08-10, 22:08 #7
Årsaken til at det ikke skal være blod i spyttet er at kortisolnivået i blodet er mye høyere enn i spytt, spyttprøveresultatet vil derfor bli falskt forhøyet. Et alternativ kan være at du da burde få tatt kortisol i døgnurin, selv om dette ikke viser døgnvariasjon vil det kunne gi en indikasjon av kortisolnivet ditt.
Lignende tråder
-
Trenger hjelp til å tolke spyttprøve
Av Rosin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 16-05-10, 22:13 -
Hvor ta spyttprøve?
Av Anki79 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 16-03-10, 15:25 -
fikk spyttprøve pakke for måling av kortisol
Av may g i forumet Hos legenSvar: 16Siste melding: 22-01-10, 09:16 -
HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 15-08-09, 08:00 -
Spyttprøve kortisol
Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 13-08-05, 12:38

Svar med sitat

Bokmerker