Viser søkeresultater 1 til 10 av 339

Tråd: Blondies bok

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Blondies bok

Sitter her å funderer på situasjonen min. Opplever for tiden mye redsel for fremtiden. Venter for tiden på thyroid som tidligst er her om 5 dager (sansynlig 12 i disse ferietider). Venter også på masse kosttilskudd bestilt fra Sverige. Tenkte derfor å lage en dagbok for å kunne se utviklingen min i tiden fremover.

Min historie:

2006-2007: Jeg begynner på videreutdanning (Jobber 50-80 % ved siden av første året. 100% ved siden av andre året. Like før skolestart reiser mannen min bort (til utlandet) pga jobb og blir borte i drøyt 7 måneder. Jeg sitter alene med to små barn, jobb og skole.

2008: Mens jeg sitter med avslutende fordypningseksamen blir pappa alvorlig syk (han bor 120 mil unna). Han dør etter 3 måneder (67 år gammel), jeg går rett tilbake i full jobb etter begravelsen. Jeg fullfører eksamen i denne perioden med ståkarakter.

2008-2009: Samtidig er vi som familie i full gang med husbygging. All fritid går med til hus, hver helg, ferie osv. Løpingen legges på hylla (jeg har frem til dette tidspunktet pleid å løpe ca 3 mil per uke), satser på at jeg får nok trening ved å bygge hus. Kostholdet sklir ut og kiloene sniker seg på.

2009: Huset er endelig ferdig, vi har flyttet ut og inn. Full av entusiasme begynner jeg å løpe igjen. Etter tre uker får jeg smerter på innsiden av begge ankler. Føttene vil ikke rulle på løpesteget pga stivhet i ankelleddet. Gradvis sprer plagene seg ut i foten. Jeg må gi opp løpingen. Plagene sprer seg til hendene og jeg henvises til revmatolog. Jeg blir fullt sykemeldt i en måned, deretter aktiv sykemeldt i to måneder (jobbet 70-80%, ikke for at jeg var i form til det, men fordi jeg ikke er god til å ta det med ro)

2010: Jeg begynner på jobb igjen. Ingen funn hos revmatolog og jeg tar meg f... på at jeg ikke skal være sykemeldt så lenge jeg ikke er syk. Utover mai måned begynner det å gå opp for meg at fastlegen har rett, dette er hypothyreosen, ikke revmatisme. Jeg oppdager forumet. Overlegen jeg jobber sammen med setter ned foten. Hun sykemelder meg enten jeg vil eller ikke, for 3 måneder. Vi blir enig om aktiv sykemelding. Nå jobber jeg knapt 20%. Jeg oppdager plutselig at jeg er sliten...veldig sliten...

8/7-10: Var hos lege på Balderklinikken. Oppdaget mye "spennende" der (spenning jeg gjerne skulle vært foruten). Legger inn relevante prøvesvar:

A S-25-OH-Vitamin D: 23 nmol/l ref 37-131
    S-Folat 6nmol/l Ref >7
    Homocystein 32 ref <15

Cortisol i spyttprøver analysert på hormonlaboratoriet på Aker (referanseområde 3,5-27):
    Kl 0720: 2,7
    Kl 1200: 11,8
    Kl 1600: 6,6
    Kl 2340: 1,0
    Serum cortisol: 328 nmol/l (170-540) (Tatt i 8 tiden om morgenen)

Thyroideaprøver:
    Anti TPO 995 (<35)
    T3: 5,8 (3,6-8,3)
    FT4: 13,6 (8-20)
    TSH: <0,03 (0,5-3,6)
    TBG: 18 (12-28)

Symptomer siste året:
    -Iskald etter trening
    -Hånd og fotsmerter
    -Hodepine
    -Irritasjon
    -Spiser store mengder lakris
    -Svelgproblemer
    -Hender og føtter veksler mellom iskald og glovarm
    -Hevelse i hender og føtter
    -Funksjonstap i finmotorikken
    -Smerter i midtre del av ryggen når jeg har sovet (over nyrene)
    -Finner ikke ord
    -Konsentrasjonsproblemer
    -Hukommelsesproblemer
    -Variabel søvn
    -Raynauds fenomen
    -Lett temperatur stigning
    -Vektøkning
    -Svimmelhet

Hva nå?

Skal nå liksom ta det med ro da pga binyrene mine. Dessverre viser historikken min at jeg ikke er god til å ta det med ro, eller å kjenne etter hvordan jeg har det. Føler meg litt dum, for at jeg ikke lyttet til fastlegen når han sa dette var hypothyreose og ikke revmatisk. Men siden jeg har levd med hypothyreose en stund og ikke opplevd hånd og fot symptomene før, var jeg helt sikker på at dette var noe annet. Har tidligere hatt alvorlig depresjon pga hypythyreosen, 20 kg vektøkning leddplager, samt mange heftige symptomer som er typisk, så jeg trodde jeg kjente alle sider ved sykdommen

Så nå fuderer jeg på om jeg skal begynne med kortison, men er svært skeptisk da jeg er redd for å gjøre meg avhengig av det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Blondies bok

Huura!!! I dag kom Erfa'en
    Har 60 mg dose som gikk veldig fint å knekke i to med fingrene, sikkert fordi jeg er veldig vant med å knekke Levaxin i to og Liothyronin i tre
    Første dose skal inntaes kl 14, virkning meldes etterhvert som den eventuellt oppstår

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Med god hjelp fra Jeanette78 har jeg funnet ut at Erfa dosen jeg har fått forskrevet er kun halvparten av den syntetiske dosen jeg har fått.
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10568

Det merkelige oppe i det hele er at jeg hadde en fantastisk dag. Plutselig klarte jeg husabeidet uten hjelp og det føltes ikke uoversiktlig og uoverkommelig. Min bedre halvdel holdt på med et byggeprosjekt ute på plena og jeg har til og med bidrat med en hjelpende hånd der i dag

Nedturen kom ca 5 timer etter sist intatte dose, og siden har jeg ikke reist meg fra stolen her...og ja, jeg har vært helt bevisst på ikke å overanstrenge meg med tanke på binyrene. Kjentes som Erfa'en gikk fortere ut av kroppen liksom, men så er det vel sansynlig at det skyldes at frem til å går morges stod på 100µ levaxin og 20µ liothyronin. I dag har jeg brukt 90 mg Erfa, dvs halve dosen

Føler meg liksom litt lurt av legen som har dossert meg så lavt, men regner med at dette henger sammen med at han er vant til å hjelpe pasienter over fra levaxin til erfa, og ikke har tatt i betraktning at jeg allerede har stått på T3 i 10 år og derfor er ikke T3 i erfa like stort sjokk for min kropp (les binyrer) som for mange andres

Må opp i dose i morgen...kan ikke ha sånne kvelder, med grubler på hvor mye...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Etter min erfaring bør du dosere ERFA med samme mål som de doserer Levaxin - å holde fT4 på en for deg korrekt verdi.
    ERFA tas bedre opp av systemet så man trenger vanligvis litt mindre T4.
    Har du ligget på feks 100µg Levaxin kan en ha 75µgT4 innhold i ERFA som et grovt utgangspunkt for de første dosene.
    En 125mg ERFA inneholder 73µgT4, så det kan være en ok dose i førsten.
    Når du kjenner symptomer på lavt stoffskifte kan du legge på en 60mg.
    Den inneholder 35µgT4.
    Om du etter et antall måneder trenger mer kan du øke med 1/4 60mg om gangen.

Det blir jo bare forslag fra meg da, men lykke til
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Tror jeg satser på den løsningen n'Finn. Mao øker med 50% i morgen.
    Tusen takk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Lykke til!!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Med god hjelp fra Jeanette78 har jeg funnet ut at Erfa dosen jeg har fått forskrevet er kun halvparten av den syntetiske dosen jeg har fått.
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10568
    Nedturen kom ca 5 timer etter sist intatte dose, og siden har jeg ikke reist meg fra stolen her..
    Må opp i dose i morgen...kan ikke ha sånne kvelder, med grubler på hvor mye...
    Hvor mange doser har du i løpet av dagen? For meg ble kveldene enda ett hakk bedre etter at jeg økte thyroiddosen fra tre til fire. Siste dosen tar jeg kl 17-18.

T3 går jo raskt ut av kroppen, mener jeg har hørt fire timer. Derfor doserer jeg thyroid slik jeg doserer hydrokortison, med fire tmers intervaller. Og kveldene er slik de aldri har vært på minst tjue år!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hvor mange doser har du i løpet av dagen? For meg ble kveldene enda ett hakk bedre etter at jeg økte thyroiddosen fra tre til fire. Siste dosen tar jeg kl 17-18.

T3 går jo raskt ut av kroppen, mener jeg har hørt fire timer. Derfor doserer jeg thyroid slik jeg doserer hydrokortison, med fire tmers intervaller. Og kveldene er slik de aldri har vært på minst tjue år!
    Før jeg startet på thyroid tok jeg tre doser. Når jeg startet på thyroid gikk jeg over til to. Den siste dosen kl 14. Jeg økte dosen med 50 prosent etter innlegget du refererer til. Det hjalp i den grad at jeg ikke er verre enn før jeg startet på thyroid, kanskje noe bedre i hjernekapasitet. Men nå er jeg kun 15mg unna det Balder legen hadde satt som sluttmål for thyroid doseringen min. Har prøvd å ikke henge meg så veldig mye oppi det da, men det blir moro å sammenligne blodprøvene når jeg kommer så langt. Hører noen sier 75 prosent av den syntetiske dosen man hadde skal holde. Hva er din erfaring Vigdis?

Bruker ikke HC etter eget valg, men får se på døgnurinprøven før jeg evt revurderer. Har derimot bestilt Barrbasco plus (samt en masse vitaminer og mineraler) og er veldig spent på det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Har nå vært på en ukes ferie, og har kun en uke igjen før jeg skal tilbake i aktiv sykemelding igjen. Generelt opplever jeg liten bedring etter at jeg begynte på Erfa. Jeg tror dosen er for liten, men tør ikke øke enda pga binyrene.

I dag har jeg tatt meg på tak og spist frokost i senga Grunnen til det er at jeg har blitt anbefalt det av legen på Balder pga mitt lave kortisol nivå om morgenen, slik at kroppen liksom får et spark til å sette i gang. Det hører med til historien at jeg alltid har vært flink å spise frokost, men mens jeg har vært i ferie og sykemelding ligger jeg gjerne å sover til kl 11
    La meg å sov igjen etter denne sengefrokosten og kom ikke opp før kl 12, men hjernen kjennes ganske klar i dag hvilket er deilig.

For tiden tar jeg følgende tilskudd:
    *vitamin B
    *vitamin D
    *omega 3, 6 og 9
    *digestyme
    *magnesium
    *selen
    *probiotika
    *mulitvitamin

Venter fortsatt på vitamin E og C samt Barbasco plus. Skal også begynne med "rekeskal"l(glukosamin), men dette tenkte jeg å lure fastlegen til å skrive ut på blåresept, med tanke på at jeg har begynnende håndartrose påvist.

Klarer ikke enda å være flink nok med kosten. Sprekker på dette med lakris og andre søtsaker på kvelden...bare MÅ ha det. Har opplevde dette tidligere også med hypothyreosen, det er som om jeg bare må bli litt friskere før jeg klarer å bli flink nok med kosten. Likte så godt tråden til Jeanette78 https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10647 at jeg har bestemt at det eneste jeg trenger å være flink til nå er å ikke stille for store krav til meg selv...derfor blir det "babysteps"

Fortsatt god sommer til dere alle

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn