Viser søkeresultater 1 til 10 av 21

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Avføringstest, pengene ut av vinduet?

Jeg er svært usikker, jeg har vært på Balder, tatt en kostbar avføringsprøve som viser at jeg har mye av bakterien Pseudomonas aeruginosa samt parasitten Blastocytis hominis.

Jeg går nå på antibiotika mot disse, holder på med kuren mot Blastocytis akkurat nå. Legen på Balder gjorde meg oppmersom på at denne behandlingen jeg er i nå er omstridt blant konvensjonelle leger.

Og jeg ser jo ved lesning på nettet at jeg sannsynligvis vil få inn ny dose av Pseudomonas ved å for eksempel bruke en lebestift eller spise litt dårlig vaskede grønnsaker. Så den er vel tilbake etter noen måndeder? Så hva er vitsen? Er det noen vits? Hvis noen har erfaringer eller kunnskap er jeg takknemlig for tanker tilbake. Parasitten Blastocytis er veldig vanlig, og anses som harmløs av skolemedisinen, og er i tillegg veldig vanskelig å bli kvitt. Jeg føler meg litt lurt.

Det eneste jeg syntes var interessant med prøven jeg tok, var at den viste null av de gode bakteriene vi skal ha i tarmen. Tiltross for at jeg har proppet meg i månedsvis med yoghurt med probiotika og annen probiotika i forskjellige styrkegrader.

Grunnnen til at jeg begynte på Balder, var hjelp med magen. Jeg har hatt unormalt mye luft i magen i mange år, og var lei av å ha det slik.

Jeg har sluttet med gluten. Nå har jeg også, etter Balderlegens ønske, sluttet med melkprodukter en periode, fordi jeg har en forhøyet reaksjon på blodprøver på kasein. Så jeg vil vel si at jeg det siste halve året har vært mye bedre i magen enn jeg var før.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Avføringstest, pengene ut av vinduet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Og jeg ser jo ved lesning på nettet at jeg sannsynligvis vil få inn ny dose av Pseudomonas ved å for eksempel bruke en lebestift eller spise litt dårlig vaskede grønnsaker. Så den er vel tilbake etter noen måndeder? Så hva er vitsen? Er det noen vits? Hvis noen har erfaringer eller kunnskap er jeg takknemlig for tanker tilbake. Parasitten Blastocytis er veldig vanlig, og anses som harmløs av skolemedisinen, og er i tillegg veldig vanskelig å bli kvitt. Jeg føler meg litt lurt.
    Nu handler det ikke om at blive Pseudomonas eller Blastocytis helt kvit, Vigdis Det gælder om at der skal være forhold i tarmen, som er ikke gunstige for de to stygge fætre og gunstige for de gode bakterier. Og jeg er ikke glad for, at de er blevet ordineret antibiotika. Det skal man kun acceptere ved stafylokokker i kroppens organer eller værre. Skulle der alligevel gemme sig nogle "gode bakteriene" i din tarm, bliver de sørme også udryddet, sammen med Pseudomonas og Blastocytis. Men nu er det sket og du må hellere løbe linen ud af hensyn til antibiotikaresistens... Få det bedste ud af, at din tarm efterfølgende er helt renset ud...

Hvad der bør ske, ved jeg ikke. Det er rexxy69 vist meget bedre til at fortælle om, fordi det handler om at skabe forhold i din mave/tarm, som fremmer den gode microflora og holder nede Pseudomonas, Blastocytis og andre uønskede uvæsener. Så vidt jeg husker handler det om at bringe ligevægt i de forskellige immunsystemer, vi huser i vores kroppe. Og hvis jeg skal være helt ærlig, mener jeg så at det (denne gang) eneste fornuftige råd du fik på Balder er opfordring til at cutte mælkeprodukter. DETTE kan meget vel vise sig at være det bedste for at (dernæst) at genopbygge det sunde microflora og til skal ikke mælke-probiotika bruges, men probiotika fremstillet på mælkefrit råstof. De findes nemlig. Bl.a. min yndlings jeg køber i Sverige i store mængder: ProViva fruktdryck og i dette tilfælde siger jeg "skidt være med at det indeholder sukkerarter", fordi det i dette tilfælde er også med til at holde liv i de gode bakterier når man lige har fået sig et glas eller to.... Gevinsten er meget større end ulempen ved sukkerstofferne.

Så er der et andet sukkerstof, der bare er "mad" for de gode bakterier: F.O.S. og der findes dårligt andet og bedre til at få de gode bakterier til at trives (mælkefrit ). I handlen kaldes det enten for F.O.S. Inulin eller F.O.S. fructo oligosaccharider.

Vores egen Carsten Vagn-Hansen skrev en lille bemærkning om F.O.S.: "For at fremme en fornuftig og sund tarmflora i tyktarmen kan jeg anbefale sødemidlet FOS (fructo-oligo-saccarid), der ikke optages i kroppen. Det kan man fx bruge, når man bager kager. Det er også bedre til voksne end det hvide sukker, man normalt bruger." Og tag det helt roligt, Ruth F.O.S. er udvundet af jordskokker og herved ikke andet end hvad Mamma Naturen har sørget for.

Derudover kan du overveje, straks efter antibiotikakuren er overstået: Udo´s Probiotic Hi-Potency 30 kapsler. En kapsel koster næsten 14 danske kroner (måske findes det billigere andre steder), men som start på en ny microflora er det til at leve med, mener jeg. Det er i hvert fald billigere end (næste) time på Balder.

Efterfølgende gælder det om at vedligeholde sin tarm med probiotisk tilskud men noget billigere, som f.eks. PREPRO. Prisen er mindre, men hvordan man ellers vender det (hele) og drejer - vil et tilskud af rette (mælkefire) probiotika koste mindre end alle disse (dyre) mælkeprodukter, man lancerer som værende "godt-for-maven".

Håber du kan hilse på det kommende efterår med en fin og levedygtig microflora i maven, Vigdis
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Sv: Avføringstest, pengene ut av vinduet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Derudover kan du overveje, straks efter antibiotikakuren er overstået: Udo´s Probiotic Hi-Potency 30 kapsler. En kapsel koster næsten 14 danske kroner (måske findes det billigere andre steder), men som start på en ny microflora er det til at leve med, mener jeg. Det er i hvert fald billigere end (næste) time på Balder.
    Iherb har flere av disse - billigere, i parantes bemerkes de fleste med (Ice) - fordi disse kapsler skal holdes kjølig.
    Så var det rart at "Helsebixen.dk" ikke beskriver det samme ..
    er det noe info jeg har hoppet over på linken din Anisa
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Avføringstest, pengene ut av vinduet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Iherb har flere av disse - billigere, i parantes bemerkes de fleste med (Ice) - fordi disse kapsler skal holdes kjølig.
    Så var det rart at "Helsebixen.dk" ikke beskriver det samme ..
    er det noe info jeg har hoppet over på linken din Anisa
    Du har ret, Kevlin Men da "Udo´s Probiotic Hi-Potency" er et "udenlandsk" produkt, findes der info om det på f.eks. homepage Udoerasmus.com. Jeg har anbefalet det af den ene grund, at det er en slags "pang-tilskud" (hårdtslående) som indeholder flere stammer af de gavnlige bakterier, hvorimod de fleste "vanlige" indeholder mellem kun 1 og 3 stammer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, jeg skal gå på FOS, olivenbladekstrakt og supersterke og superdyre probiotika med 24 milliarder av de gode bakteriene i hver tablettt (Idoform på apoteket inneholder 20 millioner pr tablett, til sammenlikning) etter antibiotikaen.

Desverre kan probiotika "on ice" ikke kjøpes utenfor USA, de holder seg ikke kjølig så lenge, for de hadde vært adskillig billigere enn de jeg skal gå på. Men olivenbladekstrakt og FOS har jeg kjøpt på nettet, noen kroner spart der, de er mye dyrere i Norge!

Nei, jeg har lært en lekse av dette neste gang Balder vil gi meg noen tabletter: lese grundig først og tenke før jeg starter med noe nytt. For jeg tror ikke disse to kurene med antibiotika fører noen sted hen. Som før nevnt tror jeg at jeg raskt ender opp der jeg var med tarmen full av samme bakterier og parasitter, fordi disse bakteriene og parasittene er så alminnelige.

Jeg skal kikke på den drikken du anbefaler Anisa

Takk for at dere bryr dere, Kevlin og Anisa
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Ja, jeg skal gå på FOS, olivenbladekstrakt og supersterke og superdyre probiotika med 24 milliarder av de gode bakteriene i hver tablettt (Idoform på apoteket inneholder 20 millioner pr tablett, til sammenlikning) etter antibiotikaen.
    Olivenbladekstrakt etter antibiotikakuren? Uten å se hva antibiotikaen har stelt til? Må kommentere dette senere - har skrevet ett svar før denne siste opplysningen

Jeg er svært usikker, jeg har vært på Balder, tatt en kostbar avføringsprøve som viser at jeg har mye av bakterien Pseudomonas aeruginosa samt parasitten Blastocytis hominis. Jeg går nå på antibiotika mot disse, holder på med kuren mot Blastocytis akkurat nå. Legen på Balder gjorde meg oppmersom på at denne behandlingen jeg er i nå er omstridt blant konvensjonelle leger. Grunnnen til at jeg begynte på Balder, var hjelp med magen. Jeg har hatt unormalt mye luft i magen i mange år, og var lei av å ha det slik.
    Du skriver litt lengre ned her at du har vært bedre i magen det siste halve året. Så her er det en brist i logikken for meg. Hvorfor skulle du da ta en avføringsprøve da? Hva så man etter? Om magen din er bedre er det jo ingen grunn til å måtte sjekke dette selv om det kan finnes en målemetode. Da må jo noe av det du gjør være riktig. Du sliter med så mye annet som sikkert også har referanser til magen men dette er ikke tidspunktet å behandle det på. Behandlingen man gir for begge (antibiotika, soppmidler, olivenbladekstrakt) er i beste fall usikre med tanke på resultatet. Og under de fleste av disse behandlinger er det risiko for at du vil føle deg syk igjen.

Parasitten Blastocytis er veldig vanlig, og anses som harmløs av skolemedisinen, og er i tillegg veldig vanskelig å bli kvitt. Jeg føler meg litt lurt.
    Jeg har ingen inngående kunnskap om disse gangsterne du har fått på besøk. De kan begge kan føre til alvorlig sykdom men da i store konsentrasjoner. Imidlertid har jeg lest ett sted at Blastocytis spiser opp alle næring i tarmen og slikt slett er den jo ikke bra å ha der, vel å merke om den gir symptomer og får lov til å utvikle seg.

Det eneste jeg syntes var interessant med prøven jeg tok, var at den viste null av de gode bakteriene vi skal ha i tarmen. Tiltross for at jeg har proppet meg i månedsvis med yoghurt med probiotika og annen probiotika i forskjellige styrkegrader. .
    Det synes jeg er veldig interessant for slike personer som deg med null gode bakterier i tarmen er det så få av at det er en av årsakene til at man tester for eksempel probiotika på mus! Det er ganske enkelt ikke mulig å oppdrive.

Tror heller det er null av de gode bakteriene man så etter. Dette er som med blodprøver – du finner ikke det du ikke ser etter.

Litt tilbake til hva gode bakterier i tarmen gjør:

Hjelper deg å absorbere næringsstoffer, regulerer luftmengde og magesyrebalanse, produserer vitaminer bla. B og K, produserer amioisyrer.

Elementer som forstyrrer eller reduserer ”the good guys”: Antibiotika, HORMONER, stråling, DIETTENDRINGER og stress. Jeg har uthevet HORMONER og DIETTENDRINGER da jeg i andre tråder og innlegg du har skrevet mener du har forsøkt en masse urter for å stimulere binyrene, lagt om kostholdet og ikke minst spist en del hormoner og prohormoner. (Tyroksin, Cortisol, DHEA – tror det var flere også?) Alle disse forstyrrer balansen mellom gode og dårlige bakterier.

Poenget mitt er at det går ikke å behandle alt samtidig da mye av det du gjør (og skal fortsette med fordi det er nødvendig) må adresseres først før man kan ta fatt på neste utfordring.
    Jeg tror kroppen din jobber hardt for å venne seg til alle disse substansene du har foret den med og trenger tid til å venne seg til det. Du balanserer ikke dette systemet på kort sikt.

”Månedsvis med yoghurt og probiotika” Det finnes hauger av bakterier og andre mikroorganismer som benyttes i probiotika. De fleste av dem imidlertid i bakteriestammen Lactobacilli and Bifidobacteri. Her er ett lite utvalg:
    • Bifidobacterium breve, Bifidobacterium longum, Bifidobacterium infantis

• Lactobacillus acidophilus,Lactobacillus plantarum, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus bulgaricus
    • Streptococcus thermophilus

Ingen vet egentlig helt hva probiotika gjør, men det er noen hypoteser om at de tilsatte gode bakterier skal fortrenge dårlige bakterier eller hindre dem i å få fotfeste. At gode tarmbakterier hjelper til å bygge opp en god barriere i tarmveggen slik at ikke uønskede organismer slipper ut i blodet. (Leaky gut), og hjelpe til å gjøre immunforsvaret sterkere.

Sjansen er vel at alle tre er korrekte. Jeg synes ikke du skal kutte ut probiotika, spesielt ikke nå som du er på antibiotika. Jeg ser du har fått råd om UDO`s. Jeg er personlig ikke begeistret for UDO`s siden de har en tendens til å benytte soya i mange av kapslene sine. Probiotikan er jeg imidlertid ikke kjent med.

Jeg vet heller ikke hvilke bakteriestamme du har benyttet i probiotikaen du har tatt. Det finnes svært mange forskjellige typer (eller stammer) bakterier, og de kan ha svært ulike virkninger. Effekten av et probiotisk produkt er derfor avhengig av hvilke bakteriestammer det inneholder. I tillegg er det viktig at produktet innholder tilstrekkelig mengde bakterier.

Probiotika som bifidobacteria og NCFM stamme av Lactobacillus acidophilus blir anbefalt av mange funksjonellmedisiner som er opptatt av mage/tarm og immunforsvar. I Norge har BioCare en probiotika intense på disse bakteriestammene som også er på F.O.S base som Anisa svært fornuftig anbefaler. Den er vanvittig dyr – men jeg merker forskjell hver gang jeg forsøker å spare litt penger på å kjøpe en av de billigere.

Jeg har sluttet med gluten. Nå har jeg også, etter Balderlegens ønske, sluttet med melkprodukter en periode, fordi jeg har en forhøyet reaksjon på blodprøver på kasein.
    Neste punkt: Proteinintoleranse. Proteinintoleranse er en tilstand hvor proteiner fra matvarer og andre fremmede kilder setter i gang prosesser som fører til sykdom og plager. Symptomene er mangeartede og varierer mye. Symptomer fra mage-tarmsystemet oppleves ofte som diare og magesmerter, selv om disse symptomene oftest er forårsaket av virusinfeksjoner, matforgiftning eller bakterier.

Proteinintoleranse kan skyldes bioaktive peptider som dannes under fordøyelsen av proteiner, og som tas opp i blodet og når hjernen, hvor de kan forværre symptomer og plager ved en rekke tilstander. Spesielt viktig er peptider som dannes fra kasein, gliadin og gluten. Ved fordøyelsen av proteiner spaltes disse først i peptider som er proteinfragmenter. Noen av peptidene som dannes på denne måten har vist seg å være biologisk aktive. Fra melkeproteinet kasein og fra glutenproteiner dannes det petider som har lignende virkninger som de naturlig forekommende morfinpeptidene (endorfiner). De betegnes derfor som opioide peptider. Ett eneste molekyl av gluten inneholder minst 20 opioide sekvenser, og det er dermed ikke uventet at mangelfull nedbrytning gir problemer.

Ved proteinintoleranse ses ofte mage- og tarmproblemer. Probiotika anbefales også her som en del av behandlingen. I tillegg til å holde seg unna proteinene som kroppen ikke klarer å bryte ned.

Avslutningsvis er det en utfordring ”for slike som oss” som har en autoimmunsykdom samtidig med binyreproblematikk. Stimulerende substanser for binyrene kan ha motsatt effekt på den autoimmune prosessen avhengig av hvilken side av immunforsvaret som er oppregulert, og dermed på mange andre forhold spesielt kanskje i mage/tarm. Det er lett å tråkke feil og mer enn vanskelig å komme inn under ett behandlingsregime som makter å ta hensyn til alle forhold som kan være involvert.

Ble ennå mer bekymret etter den siste meldingen din med olivenbladekstrakt etter antibiotikaen. Høres nesten ut som cellegift? Trenger du virkelig dette her? Og hvordan vil det påvirke alle de andre hormoner du tar?
    Undersøker videre jeg..........

H:-)

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn