Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Hybrid View
-
14-06-10, 16:27 #1
Kunnskapsløst om thyroid-medisiner
Jeg sendte en henvendelse til Diafonen, Diabetesforbundets hjelpelinje:
Spørsmål 1)
Jeg er nytt medlem i forbundet ettersom jeg fikk insulinkrevende diabetes for noen måneder siden. Jeg ser av informasjonen dere har sendt meg at jeg har krav på et ti timers kurs i det å leve med en kronisk sykdom. Nå er det slik at jeg har tre andre kroniske sykdommer også som jeg har hatt i mange år, men jeg har aldri fått noe slikt tilbud. Ikke har jeg fått det nå heller, selv om jeg behandles og følges opp på sykehus. Er ikke slike kurs i drift lengre?
Spørsmål 2)
Jeg har hypothyreose også (lavt stoffskifte) og har kun fått Levaxin for dette i 13 år nå. Stoffskiftet kommer ikke opp på normalt nivå, det er og forblir for lavt til tross for maks dose Levaxin. Siden min skjoldbruskkjertel er satt ut av funksjon av angrep fra immunforsvaret (autoimmun thyreoiditt), har jeg minimal produksjon av stoffskiftehormoner selv. Levaxin erstatter kun en kvartdel av det ene av de vel 4 stoffskiftehormonene kjertelen produserer. Nå har jeg fått vite at det finnes stoffskiftemedisiner som inneholder alle hormonene kjertelen produserer, og at denne skolemedisinen (Erfa Thyroid og Armour Thyroid) er å få tak i på registreringsfritak. Min behandlende lege er villig til å la meg prøve denne medisinen (det var den medisinen man hadde før de syntetiske hormonene kom på markedet). Men han vil ikke la meg begynne med det før diabetesen er regulert. Problemet mitt er at jeg klarer ikke å få regulert diabetesen! Jeg mener at det å skulle regulere diabetes først før stoffskiftet er normalisert, er fullstendig bakvendt. For som mangeårig hypothyreosepasient vet jeg bare så altfor godt at svært mange av kroppens funksjoner ikke fungerer som de skal når stoffskiftet er for lavt. Jeg kjenner etterhvert mange stoffskiftepasienter som har gått over fra Levaxin og til en av de andre stoffskiftemedisinene, og som kan fortelle at de har blitt mye friskere når de endelig har fått alle stoffskiftehormonene kroppen trenger. Hva mener dere om dette?
Svaret:
Det du beskriver er såkalte START-kurs som organiseres av sykehus. Der de har lærings- og mestringssentra er det disse som står for kursene. Slike kurs er fortsatt i drift, og jeg synes du skal etterlyse det. Noen sykehus har også kurs for pasienter med andre kroniske sykdommer. Aker sykehus har både START-kurs og kurs for pasienter med lavt stoffskifte (hypothyreose) i tillegg til andre kurs. Dette kan du få mer opplysning om gjennom din behandler.
Mange med type 1 diabetes har også hypothyreose. Begge er autoimmune sykdommer der immunsystemet angriper kroppens egne organer – i dette tilfelle henholdsvis bukspyttkjertelen og skjoldbruskkjertelen. Hypothyreose behandles med å tilføre stoffskiftehormon. Som du er inne på så er det vanlig å tilføre syntetisk fremstilt T4 – markedsført som Levaxin. Skjoldbruskkjertelen produserer T4 og T3. Siden endel av det tilførte T4 omdannes til T3 er det ikke vanlig å tilføye T3 som egen medikasjon. Det finnes imidlertid leger som synes det er viktig å tilføre T3 separat, og det er fullt mulig. Jeg har inntrykk av at det er noe diskusjon rundt dette, og det hevdes at det vitenskaplige grunnlaget for å tilføre T3 separat ikke er veldig sterkt. Jeg må imidlertid understreke et dette ikke er mitt spesialfelt.
Preparatene du nevner er ekstrakter av skjoldbruskkjertler fra dyr. Disse inneholder både T4 og T3. Jeg har aldri foreskrevet dette selv og har ingen annen mening enn at det er vanskelig å tro at slike ekstrakter skulle være bedre enn syntetisk fremstilte hormoner. Jeg vil heller ikke kommentere det som jeg oppfatter som en uenighet mellom deg og legen vedrørende når du evt kan starte denne behandlingen.
Det er ett felt du ikke berører direkte – nemlig hvor mye stoffskiftehormon som skal tilføres. Det er vanlig å tilføre så mye hormon at blodprøvene normaliseres. Vi måler stort sett TSH som er det overordnede styringshormonet og T4. Mange pasienter føler at dette ikke er nok og at dosen stoffskiftehormon bør økes slik at de laboratoriemessig er overdosert. Dette kan imidlertid være uheldig over tid og gi uheldig virkning på hjertet og skjelettet. Det er mulig at det er en slik uenighet mellom deg og legen din ?
Jeg ønsker deg lykke til videre.
Vennlig hilsen
Kristian Furuseth
Ja, hva skal man si...?
Synd at legene er så kunnskapsløse om alternativene til de syntetiske medisinene.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
14-06-10, 18:36 #2
Sv: Kunnskapsløst om thyroid-medisiner
Det er jeg helt enig i Sonja !
Vet du at det finnes biologisk insulin ?
Leste noe engang om at Kaci Kulmann Five brukte det.
Er det dette tro ?
http://www.legemiddelverket.no/templ...____16581.aspx• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Medisiner og tannhelse
Av enja i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)Svar: 3Siste melding: 10-03-10, 22:31 -
Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertelSvar: 2Siste melding: 25-11-09, 10:30 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Farlige medisiner
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 21Siste melding: 03-07-07, 04:51 -
Kan stoffskiftet påvirkes av medisiner?
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 12-10-06, 15:15

Svar med sitat
Bokmerker