Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
22-05-10, 14:40 #1
Thyroiditter - hjemmeside om symptomer
Her en nogenlunde let tilgængelig oversigts-agtig side, hvor man kan læse om diverse thyroiditter og deres symptomer :
http://www.svendborg-med.dk/thyreoiditis.htm
God at søge videre fra, synes jeg.
-
22-05-10, 15:33 #2
Sv: Thyroiditter - hjemmeside om symptomer
Her brukes jo feilaktige termer, så det er vanskelig å feste lit til disse forklaringer.
Myxødem er en hudlidelse som oppstår fordi proteinene blir skiftet ut for langsomt. Dette forårsaker en hevelse i slimlaget og huden blir som deig, blek med gulaktig skjær og livløs.
Lidelsen opptrer fordi det er stoffskiftet som skifter ut proteinene.
Sykdommen opptrer hyppigst hos de med lavt stoffskifte - det var der man fant den først - men det er en selvstendig lidelse og kan opptre uavhengig av en stoffskiftediagnose.
Myx=slim ødem=hevelse.
Opptrer gjerne under knærne først, men også på stemmebånd, som jo er årsaken til et ganske hyppig forekommende symptom - hes stemme, eller hyppig kremting.
http://www.snl.no/.sml_artikkel/myks%C3%B8dem
http://en.wikipedia.org/wiki/Myxedema
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5674• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-10, 15:51 #3
Det, jeg 'faldt for' ved denne formulering var, at der både optræder myxødem OG antistoffer. Ikke en kombination jeg har hørt om før - før jeg altså fandt ud af, at jeg selv har antistof, selvom det hedder sig, at jeg har myxødem.
Jeg har hele tiden netop fået at vide, at 'du har jo myxødem, og det betyder, at du ikke har noget antistof.' Blablabla ...
-
22-05-10, 17:52 #4
Myxødem og antistoffer kan opptre sammen, men har intet med hverandre å gjøre.
Myxødem opptrer jo oftest i forbindelse med et lavt stoffskifte.
Hvordan de lave stoffskifte har oppstått er helt uvedkommende.
Så finnes det flere meldinger om myxødem hvor man ikke kan se at stoffskiftet er involvert.
Formodentlig dreier det seg om celleresistens lignende tilfeller som ikke ennå er anerkjente stoffskiftetilfeller - uten at jeg vet det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-10, 21:55 #5
Så at sige 'du har jo myxødem, og det betyder, at du ikke har noget antistof' er altså en komplet sammenblanding af begreberne? Som at sige, du har købt æbler, ergo smager gulerødderne dig

Besynderligt!
-
23-05-10, 10:34 #6
Ikke helt.
Myxødem er en sykdom i seg selv.
Den opptrer ofte sammen med lavt stoffskifte, men er svært fåtallig.
Der den er hyppigst, er nok på stemmebånd. Flere nevner jo heshet, men er ikke diagnostisert med myxødem.
På synlig hud er den fåtallig.
Når man fant sykdommen lavt stoffskifte, nøstet man den opp gjennom bakveier.
Man oppdaget nemlig først myxødem. Man oppdaget at de som fikk en innsprøytning av skjoldkjertelekstrakt fra dyr ble friske, og man forsto at dette hadde sammenheng men det skoldkjertlen produserte og som de kallte for Thyroxin (betyr det som kommer fra thyreoidea)
Men der er historie nå.
I dag kjenner man den eksakte sammenheng, og det skal være unødvenig å fortsette med en orbruk som åpenbarer uvitenhet om at ny viten faktisk har endret hele forståelsen av et meget viktig tema.....
Det neste symptom som identidiserte sykdommen var struma. Det er også brukt som betegnelse for lavt stoffskifte, og brukes vel enda.
Men dette er ikke det enenste grelle eksempel på foreldet ordbruk.
Tyroxin - betydingen er nevnt - brukes i utstrakt grad som betegnelse på for-hormonet T4.
Det er feil.
Men betegnelsen Thyroxin menes alt som kommer fra Thyreoidea, ok kom til i en tid da man ikke visste at det besto av flere komponenter.
T4 var det første man klarte å isolere fra Tyroxinet, men det er da ingen grunn til å fortsette uvitenhetsbetegnelsen idag !
T4 heter idag ikke noe annet enn Tetrathyronin. Få har tatt betegnelsen i bruk, men slik er det vel også med mange andre ting.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Symptomer??
Av scrapbooking i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 17-08-09, 13:26 -
Symptomer?
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 07-11-06, 20:12 -
Symptomer
Av Henriette i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 06-09-06, 07:53 -
Symptomer
Av rimeny i forumet Høyt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-09-05, 18:40

Svar med sitat
Bokmerker