Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
21-05-10, 14:33 #1
Hvilke kriterier anvender lægen
Hvilke kriterier anvender lægen i forhold til, hvad man bruger blodprøven til?
Jeg spørger, fordi jeg undrer mig over, at så mange her har tal for blandt andet jern og ferritin - og det interesserer åbenbart ikke min læge. Men burde det ikke interessere hende? Ligesom man måske burde undersøge TPO ind imellem?
I hvert fald virker det nærmest som om, man har givet mig diagnosen myxødem ud fra udelukkelsesmetoden, og lige til dette er den muligvis ikke så velegnet, eller?
Min mor har Hashimoto, men til gengæld er hun da vist en del bedre til at danne t3 end jeg er - langt større hvedeindtag og hvad som helst end jeg.
Og nu jeg er ved blodprøverne: Hvad måles jeres t4 og t3 i? Jeg sidder her med nogle prøver i nmol - altså nannomol. Er jeres pico- eller ?
-
21-05-10, 15:09 #2
Sv: Hvilke kriterier anvender lægen
T4 er rundt 150nmol - 150.000pmol
fT4 er rundt 18pmol
T3 er rundt 3 nmol - 3.000pmol
fT3 er rundt 6 pmol
T4 er altså en meget stor størrelse, og den varierer også betraktelig med det antall bindeproteiner som finnes. Av dette lager er det kun 0,03% som blir fritt, og det er kun fra denne lille fraksjon det blir dannet stoffskiftehormoner.
Og det er derfor man bruker fritt T4 som et doseringsmål for Levaxin og for Tyroid behandling.
Så er det vel en dialog med din lege du etterlyser ?
Din helsetilstand bør vel intressere legen såpass at denne starter en feilsøkning og forklarer underveis ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-05-10, 22:50 #3
Tak for svar, n'Finn
Jeg vil forsøge at holde det op mod mit blodprøvepapir ... som jeg snart får et til af. Med samme mangler, formentlig. Lægesekretæren sætter krydserne ... Fastlægen vil slet ikke snakke om stofskiftet. Så er der gutterne på sygehuset, men de vil helst kommandere og ha' ting overstået - reagerer med stor overraskelse, når jeg vil ha' forklaret og spørger til uartigheder som thyroid og sådan ...
Så er der den orthomolekylære læge. Han koster kr. 1.000,- i timen...
Var det ikke for dette forum, var jeg nok blevet gak i dette forløb.
Nu håber jeg bare, at mine anstrengelser i forhold til thyroid'en ikke er spildte.
Kan man bruge thyroid, hvis man har antistof?
-
21-05-10, 23:51 #4
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
22-05-10, 00:02 #5
Tak!
Det trængte jeg lige til at læse, Kevlin.
-
22-05-10, 09:45 #6
Jo - TSH er med i spillet antistoffene driver. Jo mer man kan senke denne, jo mer vil antistoffet gå ned.
Og behandling med Tyroide hormoner er serdeles gode til å senke TSH fordi alle kjertelens produkter er med.
Av den grunn er Thyroide hormoner førstevalget i tilstander der det er viktig å senke TSH, som feks etter visse operasjonstyper, feks. etter kreft.
Men her teller nok inngåtte avtaler mer enn pasientens gode !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hvilke blodprøver en bør be om?
Av Frida i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 09-03-10, 08:53 -
Hvilke symptomer vil forsvinne og hvilke må man leve med?
Av bambi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 20-04-08, 14:01 -
Besøg hos lægen
Av Marisse i forumet Hos legenSvar: 6Siste melding: 06-06-07, 10:32 -
Blodprøver - hvilke?
Av Vilde i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 08-04-05, 16:37

Svar med sitat

Bokmerker