Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Hej

Kan man fryse thyroid ned, uden at medicinen tager skade/mister virkning, og på den måde forlænge holdbarheden?
    Og hvordan med optøning når det engang skal bruges, altså skal man f.eks kun tage lidt piller op ad gangen fordi de efter optøning skal bruges med det samme?
    Og kan de genfryses hvis f.eks strømmen går, så man ikke lige pludselig står med en masse medicin som skal bruges hurtigt?

Mvh. Tanja

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Stofskiftehormoner - kunstige eller naturlige skal opbevares ved normal stuetemperatur.
    Jeg vet ikke om man skader preparatet med nedfysing, men produsenten opplyser kun sval til normal temperatur i en tett forpakning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Jeg har vist skrevet noget om (for længe siden), at stod jeg en dag med en skat af Thyroid i en mængde, der kunne række til resten af livet, ville jeg fryse det. Men det gælder vist (frysetørret?) thyroid-pulveret, at det kan langtidsopbevares, som man kan gøre med fødevarer.

Ellers er holdbarheden (uanset hvad der står på boksen) meget lang for Thyroid. Meget længere end for syntetisk T4. Blot Thyroidtabletterne opbevares originalt plomberet i boksen, mørkt og så svalt man kan, omkring de 10-15 grader C, og de kan holde op til 18-19 år. Har man ikke en kælder, kan man anbringe sit reservelager af Thyroid nede ved gulvet et sted, længst væk fra varmekilderne/rørføringer og det skal nok holde i massevis af år.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Stofskiftehormoner - kunstige eller naturlige skal opbevares ved normal stuetemperatur.
    Jeg vet ikke om man skader preparatet med nedfysing, men produsenten opplyser kun sval til normal temperatur i en tett forpakning.
    Det er også hvad jeg kan læse mig frem til på de internetbutikker/indlægssedler jeg er faldet over på nettet, altså at de skal opbevares ved ml 15-30 grader

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har vist skrevet noget om (for længe siden), at stod jeg en dag med en skat af Thyroid i en mængde, der kunne række til resten af livet, ville jeg fryse det. Men det gælder vist (frysetørret?) thyroid-pulveret, at det kan langtidsopbevares, som man kan gøre med fødevarer.

Ellers er holdbarheden (uanset hvad der står på boksen) meget lang for Thyroid. Meget længere end for syntetisk T4. Blot Thyroidtabletterne opbevares originalt plomberet i boksen, mørkt og så svalt man kan, omkring de 10-15 grader C, og de kan holde op til 18-19 år. Har man ikke en kælder, kan man anbringe sit reservelager af Thyroid nede ved gulvet et sted, længst væk fra varmekilderne/rørføringer og det skal nok holde i massevis af år.
    Det lyder jo rigtigt godt
    Ikke at jeg har et kæmpe lager...har slet ikke noget endnu , men det kunne jo være rart at kunne opbevare et lille reservelager så man ikke risikerer pludseligt at mangle.
    Hvad med de indholdstoffer der ellers er puttet i thyroidtabletterne, kan de også holde sig så længe?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Sitat Opprinnelig skrevet av TanjaK Vis post
    Hvad med de indholdstoffer der ellers er puttet i thyroidtabletterne, kan de også holde sig så længe?
    I denne sammenhæng betyder det ikke noget, Tanja. En pille er en pille, uanset at der er iblandet indholdsstoffer. Holdbarheden estimeres alt inkl. Mht. forskellen mellem 10-15 grader (min angivelse) og 15-30 grader (du har læst om), gælder det, at jo lavere ende for opbevaringstemperatur (indenfor disse tal), jo længere holdbarhed.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, med den politikk helsemyndigheter fører overfor oss som trenger tyroide hormoner, kan man ikke la seg forbause over at de som trenger det vil opparbeide seg et lager.
    Helesvesenets mangel på interesse i perioden vi for håpentlig har bak oss viser deres mangelfulle holdnig til våres behov, i sort hvitt.
    For Armours vedkommende var dette jo igangsatt av myndighetene, uten tanke for våres konsekvenser.

Det er mulig vi ser slutten på perioden nå, men det er ikke ordnet opp !
    Jeg mener - vi kan få leveringsvansker igjen.......
    Så ta hensyn til deg selv.

Beste lagringstemperatur er nok i det svaletr område.
    De tåler nok 30 grader en periode, men det er ikke å anbefale for langtids lagring.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Holdbarhed og portionsstørrelser

Jeg har været på erfas hjemmeside via linket på forsiden http://thyroid.erfa.net/ og der været på deres forum. Der anbefaler en læge, at man opbevarer thyroid'en tørt, ved stuetemperatur og i den oprindelige beholder.

En deltager - vel en patient - supplerer ved at skrive, at man skal passe på med at åbne hele portionen hver dag. At man gør klogt i at tage piller fra til tre-fire uger og så tage af dén portion til hver enkelt uge. For at undgå, at medicinen forringes af lys, luft og ikke mindst (luft-)fugtighed, som h*n betegner som værende lige så dårlig for thyroid'en som dårlige endo'er... I Texas har nogle patienter oplevet, at deres medicin blev ringere på grund af luftfugtighed - især i Houston, hvor der er ekstra fugtigt ...

Anyway Bare for at sige, at det skal man måske lige overveje, alt afhængig af, hvor man bor, måske ... Eller for en sikkerheds skyld? Det virker da ikke helt hen i vejret, at noget, som kan opløses under tungen, også kan gå i stykker af luftfugtighed, i hvert fald. Problemet er vel, at man har ét meget stort glas med hele redeligheden i ?

Udsagnet er ikke taget af siden, så jeg antager, erfa-folkene mener, det er et godt råd.

Læs det evt. selv her:
    http://thyroid.erfa.net/distribution....php?f=3&t=202

I øvrigt fortælles det, at Erfa'en kan holde sig i tre år, fra den er fremstillet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Oppbevare Erfa i fryser

Hei

Jeg kunne ikke finne tråden der oppbevaring av Thyroid-medisinen i fryser blir omtalt, så kanskje admin kan legge dette spørsmålet på rett plass?

Det jeg lurer på i forbindelse med frysing av medisinen er: Blir det ikke fuktighet i tablettene når de tas ut av fryseren og oppbevares videre i romtemperatur? Eller er ikke det et problem?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Oppbevare Erfa i fryser

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Jeg kunne ikke finne tråden der oppbevaring av Thyroid-medisinen i fryser blir omtalt, så kanskje admin kan legge dette spørsmålet på rett plass?
    DONE

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fryse, selv om man har sykdommen under kontroll?
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 07-04-10, 02:03
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  3. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  4. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder