Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Holistiske leger

Om vi vil oppnå noe bedre enn standard behandling, finnes et tilbud privat. Det er dyrt, og jeg er ikke sikker på om kvaliteten er høy nok her heller......
    Jeg vil gjerne lese og lære av dere som har erfaring fra denne delen av helsevesenet.
    Er de virkelig holistiske - de som hevder å være det ?
    Ja det lurer jeg på også n`Finn. Tror ikke jeg kan lære deg så mye for du er jo et levende leksikon, men har noen synspunkter på holistiske leger.
    Jeg benytter begge deler leger litt avhengig av økonomien og hvor "fare out" fra vanlig legetankegang jeg er ift. hva jeg har sjekket, lest og vil undersøke.

Har imidlertid holdt på med dette noen år nå og er blitt såpass bra og velfungerende med endret kosthold, tilskudd av ulik art, avspenning, trening og medisinering opp og ned etter som jeg føler meg at jeg ikke lenger er helt på nivå lenger at jeg bare fosøker å overleve dagen.

Tror ikke jeg ville vært der jeg er i dag bare med holistisk behandling uten innsatsen jeg selv har lagt ned, og lært på dette forumet og andre. Mitt inntrykk er at heller ikke disse legene klarer å sette sammen hele bildet og er kunnsakpsrike nok selv om de tenker på langt flere forhold enn vanlige fastleger. Og jeg har prøvd flere. Brukbart fornøyd med min nåværende som "synes jeg stiller interessante spørsmål" og "det kan vi naturligvis sjekke - det har jeg ikke tenkt på" - "nei enig med deg at de kortisolprøvene kanskje ikke er så bra" osv.

Poenget er at det er jeg som er pådriver også i forhold til holistiske behandlere, jeg kan absolutt ikke bare være pasient. De sjekker en hel haug ved første konsultasjon, men ikke så mye etterhvert som tiden går. Må "dessverre" fortsette å utdanne meg, lese og holde orden på at jeg får sjekket nivåer av f.eks. B12, D3 osv. slik at jeg vet disse holder seg på nivåer der jeg har det bra. Og slik bør det ikke være.

Faktisk tar jeg nå en batchlorgrad i ernæring slik at jeg kan få papirer på alt jeg allikevel leser og holder meg oppdatert om. Det er jo spesielt ernæring og andre forhold ift. endokrine sykdommer som opptar meg, og håper på sikt det kan komme til nytte for flere enn meg selv.

Dessverre hjelper det lite i dagens samfunn hva du kan om du ikke har papirer på det. Hvor dyktig den ene eller andre legen eller ernæringsfysiologen eller andre behandlere er vet vi jo dessverre ikke før vi har forsøkt og da ofte med dårlig resultat siden vi bruker egen kropp som "forsøkskanin". Kanskje vi ikke er litt for forsiktige med å gi anbefalinger over gode leger og behandlere her på berget, eller kanskje det bare ikke er noen som virkelig er gode? Jeg har hvertall til gode å treffe en jeg ikke må "utdanne" uansett hvilken timesats de operere med..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Intressant det du skriver rexxy69.
    Har igrunnen samme erfaring, men den er nok utdatert nå. Synd hvis de ikke har utviklet seg i takt med informasjonsstrømmen....

Jeg tror også at ernæringsfysiologer og diettikkere har framtia for seg.
    Niesa mi utdanner seg for tia i Australia og jeg ser fram til at hun kommer hjem igjen
    Kommer til å tømme hu for info (dakar liten)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Tror man må stå på max selv, uansett hvor velmenende legen er. Ingenting her i livet kommer rekende på en fjøl...

Jeg opplevde at fastlegen min tok seg kraftig sammen da jeg sa rett ut til han at jeg krevde bedre oppfølging.

Går til en lege på Balder nå som er veldig hyggelig og velmenende. Men jeg tror i bunn og grunn jeg ikke kommer unna å være min egen manager. Kan ikke ta noe for god fisk bare fordi en såkalt autoritet har sagt det.

Har lært enormt mye her på forumet. Om jeg først skulle bli syk, er jeg glad jeg ble det etter at internett kom....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, det er bra sikkert Berit.
    En kan ikke være for syk for å få den hjelpa som er best for en.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Holistiske leger ja..

Jeg tror mere på holistisk behandling hvis en blir behandlet av et tverrfaglig team som kommuniserer og diskuterer saker sammen.. Og som har helt ulike perspektiver, men ikke driver profesjonskamp i stedet for å drive behandling.

En lege er jo ikke alene ekspert på alt, og jeg la merke til, da jeg var hos min holistisk tenkende lege, at hun for eksempel overhode ikke hadde kunnskaper ift. psykologi....

Med mine erfaringer til grunn tenker jeg at svært viktig informasjon kan bli urelevant og ikke tas med i en helhetsvurdering.. Legene sveiper over hele mennesket, men fordi de rett og slett ikke er eksperter i alt, ser de ikke skogen for bare trær når dette blir servert dem. Men de har jo tross alt vært innom emnet da..

Tror en aldri kommer utenom å være ekspert i eget liv... En selvfølgelighet, men i tillegg en til tider tung bør å bære..

Mvh Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det måtta da bare være en fordel at hun ikke hadde Jeanette
    Og absolutt ja til det siste. Vi bør vel se på dem som rådgivere - ikke som diktatorer.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Det med psykologi tenker du? Eller at hun ikke kan vite alt?

Vel, når hun først er inne på barndom, og liksom skal få noe ut av å stille spørsmål om denne, skal en vite hva en skal spørre om. Psykiatriske diagnoser og symptomer som spiseforstyrrelser, misbruk osv.. er utviklingspsykologisk et resultat av å ikke ha blitt sett for den en er, men det en gjør (folkelig sagt).
    Dette er det forsket mye på...og som jeg syns en bør vite noe om når en liksom skal drive en holistisk tilnærming..

Nei, leger kan ikke vite alt, det kan ingen, det er derfor jeg er veldig for tverrfaglighet

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Lignende tråder

1. Kan leger ta feil?
    Av annki i forumet Hos legen
    Svar: 13
    Siste melding: 25-09-07, 13:14
  2. leger...
    Av irene i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 12-07-07, 00:16
  3. Leger i Ski?
    Av baremei i forumet Hos legen
    Siste melding: 04-10-06, 19:55
  4. Sjekking av leger
    Av Marianne i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 12-09-06, 18:28
  5. Hørt om leger
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Siste melding: 06-07-06, 21:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn