Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Standard Noen som kan hjelpe? Mine prøvesvar og symptomer

Hei hei!

Jeg er helt ny her inne og leser til øynene blir såre. Her er det mye å lære. Jeg legger ut min historie og håper at noen har lyst til å kommentere.

I februar i år fikk jeg akutte smerter mellom skulderbladene. Senere flyttet vondtene seg oppover i skuldre/nakke og ut i armene. Spesielt i høyre arm. Jeg ble anbefalt behandlinger hos naprapat og hadde etterhvert 10 behandlinger som til dels var mer opplevelse av tortur enn annet. Uten effekt. Etterhvert som behandlingene ikke ga effekt, men jeg fremdeles hadde håp, ble det sendt henvisning til MR. MR var negativ.

Etter disse 10 behandlingene ba jeg legen om å sjekke meg skikkelig. Det måtte være en annen forklaring på mine smerter og jeg hadde jo andre symptomer også. Jeg forberedte meg godt og leste opp hvordan jeg hadde det fra en lapp da jeg var hos legen. Listen er som følger;

* fryser svært lett. Har vært iskald innvendig mye det siste halve året.
    * usigelig tretthet. Kan sove 20 timer i døgnet i perioder.
    * etter 3,5 timer på jobb er jeg nærmest utmattet. Må hjem og legge meg.
    * har endel hodepine og er også endel kvalm.
    * treg og stiv i kroppen. Spesielt om morgenen og etter å ha sittet lenge.
    * ofte tendens til obstipasjon (treg mage).
    * hummørsvigninger som ikke er relatert til PMS.
    * smak av depresjon.
    * har konsentrasjonsproblemer. Korttidshukommelsen er fraværende til tider.

Jeg er fremdeles sykemeldt, men har de siste ukene vært på aktiv sykemelding. Dette etter eget ønske. Jeg opplever at jeg har det bedre totalt sett ved å være litt på jobben. 7 timer/uken har vært nok og det er uendelig frustrerende når en har vært vant til å jobbe 100%, samt litt mer, og i tillegg er mamma til fem med stålkontroll på hverdagen. Nå glipper jeg på samtlige punkter og er svært frustrert.

Det ble tatt utvidet blodprøvekontroll. Tallene er;

FT3: 4,5
    FT4: 11,0
    TSH: 2,26
    Kolesterol: 6,0 (Jeg er 39 år. Ikke røker. Har fokus på sunt kosthold og er normalt aktiv i hverdagen til vanlig).

Til sammenligning har jeg tall som er tatt i september 09.

FT3: 4,7
    FT4: 13,3
    TSH: 1,74

Jeg er så i villrede. Noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg skal håndtere dette? Er det ytterligere prøver som bør tas? Kan jeg ha forventninger om videre hjelp? Dette med grunnlag i symptomer og svar på blodprøvene? Hvordan bør jeg tenke videre?

Jeg behøver vel ikke å nevne at jeg begynner å ble lei...

På forhånd tusen takk for svar!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Noen som kan hjelpe? Mine prøvesvar og symptomer

Sitat Opprinnelig skrevet av -linde- Vis post
    Hei hei!
    Det ble tatt utvidet blodprøvekontroll. Tallene er;
    FT3: 4,5
    FT4: 11,0
    TSH: 2,26
    Kolesterol: 6,0 (Jeg er 39 år. Ikke røker. Har fokus på sunt kosthold og er normalt aktiv i hverdagen til vanlig).
    Til sammenligning har jeg tall som er tatt i september 09.
    FT3: 4,7
    FT4: 13,3
    TSH: 1,74
    Hei linde! Som du sier har du lest endel her inne, og slik jeg tolker din post "vet" du egentlig selv svaret på dine spørsmål, problemet er å få legen til å høre på deg, finne årsaken og sette igang korrekt behandling.

At TSH går opp og FT4 ned er aldri noe godt tegn og selv om TSH øker klarer den fremdeles ikke å få FT4 opp på tidligere nivå. Da er det noe som ikke stemmer og ikke rart at du har alle dine symptomer.
    Jeg håper det er tatt flere blodprøver enn de du har postet her. Å ta med kolestrol er ikke i nærheten av hva iallefall jeg kaller utvidede blodprøver.

De fleste av oss her inne tror jeg vil karakterisere dette som lavt stoffskifte. Men det kan finnes mange årsaker til at stoffskiftet er lavt. n`Finn har mange gode forklaringer på dette og hvilke andre prøver - både sekundære og stoffskifteprøver som bør taes. (Anti-TPO, TRAS, rT3, sink, selen, jod, PTH, kalsium, magnesium, natrium, kalium, klor, B12, folat, ferritin, totale jernlagre, Vitamin D3 for å nevne noen)

Har du flere prøvesvar? av eventuelt sekundærprøver? Hva var årsaken til at det ble tatt stoffskifteprøver i fjor høst om du først ble "slått ut" av muskelsmerter i februar?

Prøvebehandling med stoffskiftehormoner bør vel legen kunne sette i gang med slike blodprøver men menge vil ikke gjøre det fordi TSH er innen ref.området. I tilfelle (uansett) bør dine binyrer også kontrolleres. Se mitt svar til mann 28
    I tillegg mener jeg som også pakningsvedlegg på både syntetisk og naturlig hormoner (Levaxin/ERFA) sier at det skal gjøres undersøkelser om binyrene fungerer som de skal. De fleste leger "glemmer" dette. Kroppen er laget slik at under normale forhold vil ikke ett organ ødelegge et annet. Stoffskifteenergien får kun lov til å stige til ett nivå resten av organene kan takle. Tilskudd av stoffskiftehormoner (spesielt T3) kan om binyrene ikke virker som de skal være en kraftig stresser for binyrene - hvilket jeg selv (og mange andre) har fått erfare etter oppstart med ERFA (Levaxin hadde ikke denne vikningen).

Press på for å få undersøkt binyrefunksjonen helst før du starter med hormoner så du har referanseprøver og ikke behandlingen med stoffskiftehormoner begrenses av binyrenes helse.
    H:-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg, harastad! Jeg har nok litt lesetid igjen før jeg har all nødvendig kunnskap på plass.

Joda. Jeg har flere prøvesvar. Kanskje jeg skal ramse opp alle sammen? Kanskje det da vil være mulig for dere lærde å se noe jeg ikke ser?

For å svare deg på det du spør om angående hvorfor det ble tatt stoffskifteprøver sist høst, så er svaret at jeg var hos legen fordi jeg ønsket en helsjekk som jeg ikke hadde foretatt på en god stund. Det var visstnok naturlig for han da å også ta prøver på stoffskifte.

Her er listen; (Tallene i parantes er fra 09.09.).

B-Glykosylert H 5,3 (5,2)
    B-Hemoglobin 13,2 (14,4)
    B-Leukocytter 9,3 (8,6)
    B-Trombocytter 294 (327)
    eGFR > 60 (77)
    Lk-Basofile 0,02
    Lk-Lymfocytter 2,61
    Lk-Monocytter 0,45
    Lk-Nytrofile g 6,09
    S-ALAT 16 (21)
    S-Albumin 44 (46)
    S-ALP 56 (60)
    S-ASAT 14 (15)
    S-CA125 12
    S-CEA 1
    S-CK 50
    S-CRP 4
    S-Ferritin 76 (58)
    S-Folinsyre 20,2 (9,6)
    S-FT3 4,5 (4,7)
    S-FT4 11 (13,3)
    S-Glukose fast 4,9 (5,7)
    S-GT 17 (17)
    S-HDL-kolestrol 1,3 (1,5)
    S-Jern 15 (20)
    S-Kalium 4,5 (5,1)
    S-Kalsium 2,37
    S-Karbamid 5,6 (5,3)
    S-Kolesterol 6,0 (6,7)
    S-Kreatinin 70 (73)
    S-LD 157 (138)
    S-LDL-Kolesterol 4,1 (4,3)
    S-Natrium 141 (141)
    S-Pankr.amylase 32
    S-Total IgE 25
    S-Triglycerider 1,41 (2,04)
    S-TSH 2,26 (1,74)
    S-Vitamin B12 304 (332)

Sukk.... jeg skulle ønske jeg forstod hva alt dette betyr... eller ikke betyr...
    Veldig glad for hjelp!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Du har moderat forhøyet totalkolesterol, men det har vel legen din allerede fortalt deg. Hvis du da ikke har andre familære disposisjoner kan dette skyldes lavt stoffskifte. Du har heller ikke tatt anti TPO som viser evt antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Det er jo viktig etter mitt fattige skjønn.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Du har moderat forhøyet totalkolesterol, men det har vel legen din allerede fortalt deg. Hvis du da ikke har andre familære disposisjoner kan dette skyldes lavt stoffskifte. Du har heller ikke tatt anti TPO som viser evt antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Det er jo viktig etter mitt fattige skjønn.
    Takk for svar!

Jeg har enda ikke diskutert prøvesvarene med legen. Har time kommende fredag. Det er ingen familiær forklaring på det moderat forhøyede totalkolestrolet. Fint å høre at du også tenker at dette kan forklares i lavt stoffskifte.

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor ikke legen har tatt anti TPO. Merkelige greier. Er det ytterligere prøver som burde bli tatt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Enig med deg i at anti-TPO er viktig å ta.
    Man kan også ta TRAS for å være sikker, og anti-TG hvis den utføres.
    Disse for å kontrollre kjertlens helse.

Så syns jeg også at S-OH-25D3 er viktig !
    Litt av Kalium kan peke på svakt tarmopptak - iallfall om den blir lavere.
    Natrium er også i det lave normalområdet.
    Hva skjer hvis du spiser noen klyper rent salt ? (NB- ikke natriumredusert type da)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Lav na kan forekomme ved tegn på binyrebarksvikt, sammen med forhøyet kalium og kalsium. Tror ikke det har noen hensikt å spise salt, siden vi som regel får nok salt gjennom vanlig kost.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Noen som kan hjelpe? Mine prøvesvar og symptomer

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Tror ikke det har noen hensikt å spise salt, siden vi som regel får nok salt gjennom vanlig kost.
    Iiiikke helt enig. Masse af mennesker spiser saltfattigt efter anbefalinger fra læger og "tullete" diætister. Uden salt intet (binyre)liv. Det samme med for lidt salt eller kun "sundt" salt med reduceret natriumchlorid. For lidt NaCl er meget værre end for meget NaCl -> Det du IKKE ved om salt og binyrerne! (og tak for mange kloge kommentarer alle vegne her på forummet, Blondie).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Tusen takk for tipset, Anisa. Trenger selv å vite mer om binyrebarksvikt, så dette er spennende:-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Iiiikke helt enig. Masse af mennesker spiser saltfattigt efter anbefalinger fra læger og "tullete" diætister. Uden salt intet (binyre)liv. Det samme med for lidt salt eller kun "sundt" salt med reduceret natriumchlorid. For lidt NaCl er meget værre end for meget NaCl -> Det du IKKE ved om salt og binyrerne! (og tak for mange kloge kommentarer alle vegne her på forummet, Blondie).
    Kjære Anisa
    Endelig fant jeg noe som jeg virkelig kjenner meg igjen i. Svært mange av symptomene som nevnes i forhold til dårlig binyrebark funksjon ligner på hypothyreose og endel andre sykodommer for den del. Så her har jeg lurt på hva som er mitt problem. Når jeg leste det om salt og binyrer, så fant jeg igjen anklene "mine". De blir mer hovne jo mer vann jeg drikker (noe som er feil i mitt hue), men så leste jeg linken du sendte. Nå kan jeg si bare:
    TUSEN TAKK. Nå har jeg noe å jobbe videre med.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 12-04-10, 10:20
  2. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  3. Kan noen se på mine prøvesvar?
    Av Siri -67 i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 19-03-07, 21:27
  4. Prøvesvar - noen som kan hjelpe meg?
    Av Cin i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 16-03-07, 21:30

Bokmerker