Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
Tråd: Carros matlogg
-
23-07-09, 07:45 #11
Sv: Carros matlogg
Tusen takk Cathrin

Det er virkelig ikke lett å legge om kostholdet nei, prøver å se det som en mer eller mindre varig ilvsstilsendring - ikke en diett. Hvis jeg går på diett handler det mest om å holde ut til dietten er over, men hvis man skal legge om kostholdet permanent så må man venne seg til å leve annerledes.
Jeg håper virkelig jeg klarer det, jeg er en veldig utålmodig person og jeg har gått på uendelig mange misslykkede dietter og merklige sultekurer før. Håper jeg klarer det nå, siden dette er annerledes.
Spiste godis igår jeg og, men da ble det "ostechips" og dip - helt innenfor LCHF kosthold! :-)
Ikveld skal vi på restaurant med et vennepar og det blir nok en mye større utfordring...
matlogg fra 22 Juli:
Frokost: Ble rett og slett litt krem med bær.
Lunsj: Cottage cheese og tomat.
Middag: Rester fra lasangen igår og litt kyllingvinger.
På kvelden koste jeg meg med ostechips og dip!
(åhhh som jeg savner skikkelig salte potetgull!!! :twisted
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
24-07-09, 21:24 #12
Jeg også ikke denne solsikkeolje greia.:evil:
-
25-07-09, 16:49 #13
Heia.
Jeg er også på diett. Candida, men er snart ferdig med candidakuren, men også med tanke på stoffskiftet skal jeg heretter leve på lavkarbo. Inntil videre er det mange "forbud" i matveien for meg, da jeg har intoleranser for en rekke matvarer. Men når jeg etter hvert håper å kunne reintrodusere en del matvarer blir det vel bedre.
Jeg tenkte bare jeg skulle dele tips til en rask og grei base/saus som du kan kombinere med mye.
Tar ganske enkelt en del rause spiseskjeer tomatpurè i en ildfast form, knuser en hvitløsbåt eller to, tilsetter finhakket sjalottløk (evt annen løk), en del oppskjærte tomater, en raus dæsj med olivenolje, vann, godt med salt og pepper. Setter det i ovnen på ca 130-150 grader (må ikke over 180, da ødelegges olivenoljens gode egenskaper).
Alt dette tar ca fire minutter. Resten lager seg selv inne i ovnen på et kvarter eller mer. Alt etter hvor mye vann du har tilsatt blir dette en suppe eller mer formfast tomatrøre. Så tilsetter du det du vil. Jeg synes det er godt både med dampet laksefilet, stekt karbonadedeig, stekt biff, kylling, kalkun (sikkert godt med scampi også). Av og til bare hiver jeg kjøttbitene opp i formen og lar det tilberedes sammen med tomatbasen. Jeg tilsetter også ofte bønner (ferdigkokte). Vips, så har du middag uten at du har slitt deg helt ut!
-
27-07-09, 14:15 #14
Takk for tips Rufus!!
Skal prøve dette en dag snart, hørtes veldig godt ut!
Når det gjelder matlogg siden sist så husker jeg såklart ikke alt nå.
Er vel mye av det samme som går igjen.
Middag sist fredag var kebab - uten brød.
Igår til middag var det hvitløkskryddret svinekjøtt.
På lørdagen ble det en aldri så liten sprekk med noen pizzabiter og litt potetgull. Klarte ikke la være, broren min skulle overraske oss med pizza fordi vi hjalp han å pusse opp og da syntes jeg at jeg kunne unne meg litt.
Ellers har jeg vært veldig flink. Skal bake og lage gode lavkarbosaker idag så jeg har litt godt på lur når det blir for fristende.
Var å tok nye blodprøver idag.
Er utrolig spent på resultatet. Lurer veldig på kolesterolet.
Det skulle i hvertfall slå sprekker i de gamle mytene dersom mitt kolesterol har gått ned nå - bruker omtrent 30 egg på 1,5 uke og spiser masse fett!
Hvis det har gått opp enda mer så trykker de vel statiner og annen dritt ned i halsen på meg.
Krysser fingrene!!
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
28-07-09, 07:34 #15
Gårsdagens mat:
Ingen frokost siden jeg skulle ta blodprøver...
Lunsj , avocado og lavkarbovaffler
Middag: Laget en slags gryte av hjortekjøtt, fetaost og grønnsaker.
og må innrømme at jeg tok en krone-is på kvelden...
-
29-07-09, 17:10 #16
Det må være rom for utskeielse av og til, ellers overlever vi ikke! I alle fall må jeg ha det.
Jeg har helt ufrivillig gått ned nå. Og det er nok både fravær av antidepressiva, Armour og lett forandring i kosthold. Jeg spiste brød og kornprodukter 3 -5 ganger daglig. Nå spiser jeg det 1 eller 0 ganger per dag.Av utskeielser spiser jeg litt sukker (hjemmelaget syltetøy med minimalt med sukker) eller honning (gresk dessert, fet youghurt med honning er veldig godt!). Av og til en eller to biter mørk sjokolade. Og en sjelden gang kake.
Ellers spiser jeg veldig mye frukt og grønt, har alltid gjort det. Nå går det i litt frø og sånn: sesam, knuste linfrø og gresskarfrø. Har alltid laget maten fra bunnen av, spiser omtrent aldri fastfood (en venninne spurte i fjor hvilken pølse jeg likte best, jeg forsøkte å forklare at denne pølsa var den første på flere år, hun trodde meg ikke!).
Spiser nå mer egg enn før, siden brødet er nesten borte må jeg ha noe som metter. Og jeg har tenkt litt over hva vi egentlig består av, som mennesekr: det er jo mest vann, men det er jo også en del fett, ikke sant? Og da må vi jo ha fett. Så jeg har sluttet med mager youghurt, tar den fete, mye smør, føte har det vært litt av i det siste, oljer. Salater. Og spiser, eller beiter som dyra, som vi tuller med her i huset, masse bær som vokser i hagen.
Om jeg kommer til å fortsette med denne matseddelen, vet jeg ikke. men sånn er det akkurat nå! Og det er moro å gå ned.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
31-07-09, 11:18 #17
Tror du er inne på noe veldig viktig der Ruth - vi trenger fett!
Har somlet litt med matloggen for tida ser jeg. Men jeg har vært flink til å spise lavkarbo
30/07
Frokost: kokt egg, avocado og cottage cheese
Lunsj: Gresk salat og nøtter.
Middag: Lavkarbopizza , denne ble kjempegod, kan virkelig anbefales!Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
31-07-09, 14:25 #18
Norske anbefalinger
Anbefalt inntak av fett, karbohydrat og protein
Innholdet av fett, særlig mettet fett, og sukker i norsk gjennomsnittskost er høyere enn ønskelig.
Anbefalt inntak av fett, karbohydrater og protein (energigivende næringsstoffer) for voksne og barn over 2 år, angitt som prosent av energiinntaket (E%):
Fett:
Mettede fettsyrer og transfettsyrer bør begrenses til ca. 10 E%
Transfettsyrer bør begrenses mest mulig og ikke overstige 1 E%
Cis-enumettede fettsyrer bør bidra med 10-15 E% og flerumettede fettsyrer med 5-10 E% inklusivt ca. 1 E% av n-3 fettsyrer
Totalt fettinnhold i kosten bør bidra med 25-35 E%. Anbefalt nivå til planlegging er 30 E%.
Protein:
Protein bør utgjøre 10-20 E%. Anbefalt nivå til planlegging er 15 E%.
Karbohydrater og kostfiber:
Karbohydrater bør utgjøre 50-60 E%. Anbefalt nivå til planlegging er 55 E%.
Tilsatt sukker bør utgjøre høyst 10 E%
Inntaket av kostfiber bør for voksne være 25-35 gram/dag.
Eksempel på beregning av energiprosent (E%):
Hos en person som spiser 50g sukker og har et totalt energiinntak på 10.000 kJ (10 MJ), utgjør sukker 8,5 % av energiinntaket (E%).
Energi fra sukker: 50 g x 17 kJ = 850 kJ
Prosent av totalt energiinntak: 850 kJ x 100 / 10.000 kJ = 8,5 E%"
Fant denne på helsedirektoratet.no
Men ble ikke så veldig mye klokere!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-08-09, 13:47 #19
-
04-08-09, 13:52 #20
Gårsdagens mat: (hopper over å skrive helgene for jeg husker rett og slett ikke når jeg kommer på jobb på mandag, PC'n min hjemme har desverre avgått med døden så jeg venter på å få spart opp til ny....)
Frokost: Oste-Nøtte muffins
Lunsj: Lavkarbobrød og avocado
Middag: Ostelasange (tror jeg har linket til oppskriften tidligere i denne tråden)
og på kvelden litt ostechips!
Nam nam!Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
Lignende tråder
-
Thomas` Matlogg
Av Thomas W H i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 5Siste melding: 11-07-09, 20:54
Svar med sitat

Bokmerker