Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

"Lav cortisolkoncentration kan også spille en rolle for kvinders vedkommende. Det medfører øget koncentration af DHEA og testosteron som kompensation, og herved hæmmes produktionen af kvindelige hormoner. Cortisoltilskud dæmper den hyperaktive binyrebark og genaktiverer æggestokkene. Testosteronkoncentration vil dale, østrogen- og progesteron når op på de normale niveau, og håret vokser helt ud (med tiden: der går altid mindst tre til fire måneder, før man begynder at se resultater)." (Huden, håret og hormoner)
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kan vi miste hår av DHEA? Det visste jeg ikke! Frisøren tynnet ut håret mitt så mye sist, så jeg vet ikke om jeg egentlig røyter mer, eller om det var hennes overiverige klipping som gjør at jeg føler meg tynnere....
    Så I bruger fortsat DHEA, Vigdis og Rufus? Jeg troede ellers, at I er forlængst gået over til 7-KETO DHEA (her i tråden side 32, indlæg 311-315) Synd at I, i det hele taget, ikke i stedet anvendte Pregnenolone. Det ville løse alle bi-hormonmangler, uden de store problemer (se diagram).

Med DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning, hårproblemer m.v.). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" = 7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Jeg er ret sikker på, at 7-KETO påvirker ikke vægten eller håret.

En dansk blogger havde vist også problemer med tilskud af DHEA og han skriver på sin blog Updates Adrenal Fatique (dansk) følgende 4. september 2009: "-har skiftet dhea ud med 7 keto dhea og nu går det over stok og sten - 75 mg 7 keto og jeg er stort set fuldstændig kørende - keto'en køber jeg hos Tim i UK og mærket er puritans pride og pillerne er softgel og således er 7 keto'en indkapslet i olie og lander måske hurtigere i blodet..... -det virker ihvertfald..." Derudover er hele siden linket fører til så absolut værd at "støvsuge" for masser af gode praktiske tips til alle, som slider med støttebehandling for binyreinsufficiens. Også hans alle andre blogs er ualmindelige informative, så dem kan jeg anbefale uden forbehold.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    "Lav cortisolkoncentration kan også spille en rolle for kvinders vedkommende. Det medfører øget koncentration af DHEA og testosteron som kompensation, og herved hæmmes produktionen af kvindelige hormoner. Cortisoltilskud dæmper den hyperaktive binyrebark og genaktiverer æggestokkene. Testosteronkoncentration vil dale, østrogen- og progesteron når op på de normale niveau, og håret vokser helt ud (med tiden: der går altid mindst tre til fire måneder, før man begynder at se resultater)." (Huden, håret og hormoner)

Så I bruger fortsat DHEA, Vigdis og Rufus?
    Nei, jeg byttet ut DHEA for ca fem uker siden. Bruker 7-keto. Derfor synes jeg det er så merkelig at jeg fortsatt mister så mye hår og at vekten ikke har rikket seg, kanskje den heller har økt enda litt? Ellers bruker jeg hele "pakken": 7-keto, progesteron-krem, pregnenelone. Merker ikke noe forskjell på effekten av 7-keto i forhold til DHEA. Men er altså like "tykk". Må jeg bare være tålmodig og vente enda mer på at vekten skal snu og håret slutte å falle av?? Det jeg har lurt litt på ( og det høres kanskje litt dumt ut) er om at det kan ha skiplet hormonbalansen min, og at denne vektøkningen er permanent. Har hørt om folk som begynner på p-piller og får hormonbalansen ødelagt og må slite med vektøkning og andre helseplager selv om de har kuttet ut hormonene. Men det er vel uvanlig?

TAkk for tipset om denne bloggeren. Virker interessant!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg har faktisk troet (har taget for givet?) at du ville erstatte DHEA med pregnenolone.... sorry, min fejl. Jeg kunne bare følge med i denne tråd ordentlig.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Nei, jeg byttet ut DHEA for ca fem uker siden. Bruker 7-keto. Derfor synes jeg det er så merkelig at jeg fortsatt mister så mye hår og at vekten ikke har rikket seg, kanskje den heller har økt enda litt? Ellers bruker jeg hele "pakken": 7-keto, progesteron-krem, pregnenelone. Merker ikke noe forskjell på effekten av 7-keto i forhold til DHEA. Men er altså like "tykk". Må jeg bare være tålmodig og vente enda mer på at vekten skal snu og håret slutte å falle av?? Det jeg har lurt litt på ( og det høres kanskje litt dumt ut) er om at det kan ha skiplet hormonbalansen min, og at denne vektøkningen er permanent. Har hørt om folk som begynner på p-piller og får hormonbalansen ødelagt og må slite med vektøkning og andre helseplager selv om de har kuttet ut hormonene. Men det er vel uvanlig?
    Nu har jeg "deltaget" i tråden på dine og Vigdis' præmisser og derfor har jeg postet mine bemærkninger om bl. a. 7-KETO DHEA, men når sandheden skal frem - har jeg aldrig selv helt forstået, at binyrestøtte-komplekset skulle udvikle sig så kompliceret (og også lidt kaotisk) som tilfældet er. Min oplevelse af den hormon-kompetence jeres læger (Balder?) har leveret er til at overse og minder mest om at famle i halv-blinde. Det er jeg ked af og håber, at der kan blive ryddet op så I slipper for disse endeløse op- og nedture. Også selv om det er bedre end det var før.

Af personlig erfaring kan jeg fremføre, at i de sidste få år op til skifte fra Eltroxin til Thyroid, har jeg oplevet tiltagende tegn på binyresammenbrud og var på randen til at miste forstanden, foruden en galoperende fysisk forfald. Dengang vidste jeg ikke så meget om "spillereglerne" omkring binyrestøtte forud for overgangen til Thyroid og måske netop det var mit held, set i tilbageblik. Jeg gik slet og ret i gang med at studere hormoner og da jeg blev klar over, at pregnenolone slet ikke er et hormon, men "kun" en prækursor for de adrenale og gonadale hormoner, bestemte jeg mig for at tilføje pregnenolone til min (selv)behandling. At alle tegn på binyretræthed stille og roligt forsvandt hen ad vejen (over 2-3 år) og det kan jeg takke pregnenolone for, mener jeg helt bestemt.

At jeg så (på det sidste) har vurderet at også væksthormon skal reguleres eksternt, nok mest pga. aldersmæssig "normal" nedgang, er en anden historie, men ret beset betyder det, at siden min overgang til Thyroid har jeg kun brugt et (andet) hormonpræparat (for overgangsalderen) + pregnenolone, som jo ikke er et hormon (selv om det kaldes det), hvilke sammen med et batteri af vitaminer/mineraler/aminosyrer/fedtsyrer har båret mig igennem og frem til en meget bedre helse end jeg havde for 25 år siden.

Havde jeg været i lignende situation som du og Vigdis, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.

Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et hormon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance du nævner - Rufus - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi (og lægerne) eksperimenterer.

Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.

Jeg havde selv valget mellem binyrestøtte i form af hydrocortison eller pregnenolone. Jeg valgte det sidste (+ relativ kort tid binyreekstrakter til at begynde med), selv om denne form af binyrestøtte var meget langsommere end hydrocortison. Det har jeg bestemt mig for at acceptere og jeg havde siden ingen grund til at fortryde det. Snarere tværtimod, når jeg læser beretninger om op- og nedture undervejs, hvor enkelte endda har end ikke orket at give livstegn fra sig i lang tid, fordi de i perioder trives så lidt...

Jeg håber I finder ud af det og vil overveje en slags sanering af hele denne proces, som jo nærmest styrer (roder) sig selv. Det er ikke holdbart i længden og som kan knække ens psyke før eller siden.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Havde jeg været i lignende situation som du og Vigdis, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.

Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et homon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance du nævner - Rufus - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi eksperimenterer.

Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.
    Tusen takk for at du bruker tiden din til å svare meg! Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og jeg tror at du kan ha rett.

Spørsmålet er om jeg "tør" å gjøre det. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan erstatte 7-keto med pregnenolone. Har hatt fin framgang med DHEA/7-keto. Jeg kan takke disse hormonene for at jeg er i ferd med å få livet mitt tilbake og føler meg mange ganger bedre enn jeg har gjort på flere år! Jeg begynte med pregnenolone og progesteron i desember i fjor. Merken ingen effekt av dette unntatt at jeg sluttet å svette på natta. Jeg må si at bare tanken på å gå tilbake til kun pregnenolone gjør meg kvalm når jeg tenker på hvor syk jeg var på den tiden. Jeg ønsker jeg ikke å utsette meg for noe lignende igjen. DHEA begynte jeg med i slutten av mars, og den positive effekten kom straks. Men hvis jeg skal erstatte 7-keto med pregnenolone, må pregnenelonedosen økes mye?! Kjempemye!!? Har tatt 25 mg hele tiden. Jeg kan vurdere å gradivs redusere 7-keto og samtidig øke pregnenolone som du sier, men det virker skummelt. 7-keto/DHEA har blitt livbøylen min, er redd for å gi slipp på den.

Dette må jeg fordøye. Skal ha tre ukers ferie straks, så er det ny legetime om en liten måned. Ferien kan kanskje være en fin tid til å prøve ut dette. Men tanken på å kanskje bli dårligere er altså så frastøtende for meg at det frister ikke å gjøre store endringer. Men jeg skjønner at noe må gjøres.

Takk igjen, Anisa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Dette må jeg fordøye. Skal ha tre ukers ferie straks, så er det ny legetime om en liten måned. Ferien kan kanskje være en fin tid til å prøve ut dette. Men tanken på å kanskje bli dårligere er altså så frastøtende for meg at det frister ikke å gjøre store endringer. Men jeg skjønner at noe må gjøres.
    Kære Rufus Jeg synes du skulle bruge din ferie på at... hvile ud. Det har du helt sikkert mere brug for. Betragt gerne mine bemærkninger i et fremtidsperspektiv. Om, hvornår eller om overhovedet, vil tiden vise. Nu er du jo startet for et stykke tid siden og det eneste der er brug for, er at iagttage om håret vedbliver med at blive tyndere, eller om vægten stiger fortsat (hvilket er jo tegn på at "noget" er for lidt eller andet "noget" for meget). Gør de det til det evt. bliver en decideret belastning for dig, er tiden inde til overvejelser. Nu er det for sent at skrive mere, men jeg vender tilbage, om ikke i morgen så på fredag. I morgen står den på en tur til Malmö. Hav en god nat

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Jeg har nok ikke prøvd så mye forskjellig som mange av dere andre her, men begynte med progesta care og pregnenolone krem før jul, jeg hadde rask og god effekt av dette både mht overgangsalder og slitne binyrer som gjorde meg uvel og svett, eller rettere sagt kliss våt.
    Problemet var bare at med såpass mye ekstra hormoner fikk jeg michelin fasong fra hoftene og opp,
    har byttet ut disse med dim-plus og adrenal stress end og det fungerer veldig bra, har kremene i skapet og smører en gang i mellom hvis jeg føler jeg trenger litt ekstra, men generelt sett har det vært veldig nyttig og vellykket og sortere vekk og erstatte masse mot mer naturlige ting.
    Har gått ned 3 kilo i utgangspunktet men overrasker meg at jeg plutselig på noen timer har gått opp både 1 og 1,5 uten noe god forklaring.
    Vekten plager meg veldig enda for jeg har beholdt fine ben og armer men er i utgangspunktet storbystet og har brede skuldre så jeg blir merkelig når alle fleskeringene henger fra hoftene og opp, håpet dette skulle endre seg med annet inntak, er ikke bra for mine dårlige ledd og ødelagte knær å ligge 25+.
    Men ser jo at det skjer litt så jeg venter tålmodig.
    Når det gjelder trening er jeg meget bevisst og forsiktig,
    akter ikke å medisinere meg mot stress pga overdreven trening,
    trening er også stress, bra i små doser.
    Alle mine remedier kjøper jeg på iherb og caredirect tror jeg.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Gør de det til det evt. bliver en decideret belastning for dig, er tiden inde til overvejelser.
    Det er en belastning. Plager meg voldsomt! Kan ikke ha det slik.

Du må også hville deg, ikke stress med å komme fort tilbake. God tur til Sverige

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg fant denne. Den ser ikke særlig bra ut utseendemessig men innholdet er såpass oppsiktsvekkende at jeg poster den. Kan være verdt å sjekke ut videre kanskje?

Den handler om hormoner, tilskudd og innbyrdes virkning av hormoner.
    http://www.tidesoflife.com/pregprodhea.htm
    Pregnenolone is a steroid precursor (starter material). It is made in the body from the bad-rap guy, cholesterol. Naturally, to get pregnenolone, we need adequate amounts of cholesterol plus other nutrients, including vitamin A, thyroid hormone and enzymes. If any of these are inadequate, you will have a less than desired supply of pregnenolone.

Den tar for seg spesielt sammenhengen mellom kolesterol, pregnenolone, progesteron og DHEA.

Tar også med denne som er en mer popularisert oversikt over hormonenes virkning (pregnenolone, progesteron og DHEA.)
    http://raypeat.com/articles/articles...hormones.shtml

Og til sist en advarsel - om at syntetisk framstilte hormoner ikke alltid gjør det samme som de naturlige.
    http://www.project-aware.org/Resourc...ferences.shtml
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ville bare si at denne tråden er utrolig lærerik!! Takk for at dere deler erfaringer.

Jeg skal kjøpe pregnenolone tabletter og ny progesteron krem! Har brukt progesteron krem fra Lørenskog apotek men den er litt dyr, synes jeg.

Jeg har for øvrig gått på Cortef en uke. Kan ikke akkurat si jeg er blitt en energibunt ennå, blir faktisk litt trøtt av medisinen. Flere som har den erfaringen? Foreløpig ligger jeg på 15 mg om dagen. Akkurat nå er det pms så da fordobler jeg.

Ellers har jeg gått tilbake til utgangspunktet når det gjelder dosering- 50 mcg Levaxin og 1, 5 grain Erfa. Vil at Erfa delen skal bli større etterhvert men tror det er lurt å vente av hensyn til binyrene. Har i perioder tatt 3 grain men jeg tror det er litt mye akkurat nå. Som mange andre hadde jeg en "flying start" på Erfa i ca to mnd, mens formen nå har gått tilbake fordi binyrene sliter.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Leste litt i linkene nedenfor og fikk inntrykk av at pregnenolone lagde det man manglet av hormoner,
    min personlige mening er at det kansje blir litt vel mye med keto,pregn og kortison,
    tror man bør holde seg til en ting og evt. bare overlappe i overgangs perioder,
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Side 32 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn