Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
27-03-10, 18:40 #1
Debutant med prøvesvar....
Litt kjapp bakgrunnshistorie;
Vår 13 år gamle datter begynte å hangle seinsommeren 2009. Etter "ørten-og-trygve" blodprøver fikk vi 22 des beskjed om at hun har en betennelse i skjoldbruskkjertelen. Det er også "en annen prøve" som er i grenseland (jeg vet ikke hvilken prøve det er snakk om) Fraværet fra skolen er veldig høyt, for jenta er aldri uthvilt...i seng kl 20 og kan sove til 12 neste dag... Men beskjeden har hele tiden vært at det er en betennelse og det er bare å la tiden hjelpe....
Jeg fikk så vite at det var flere blodprøver som burde tas, og ba legen om å ta disse. Svarene kom på fredag, og jeg har lett rundt for å forsøke å finne hva disse prøvene egentlig sier....Jeg har dessverre ikke normalområdene det bes om på toppen av forumet, men håper at noen kan hjelpe meg litt på vei når jeg tar direkte avskrift her nå.
Klinisk/Kjemisk 19/03/2010
AKER SH: () -x-
S-Anti-TPO ( 56
S-Anti-tyreo <20
S-Fritt T3 5,4
S-Fritt T4 9,9
S-reverse T3 # -pågående
S-TBG (mg/l) 20,3
S-TRAS <1.0
S-Trijodtyro 2,3
S-TSH (mIE/l) 1,83
S-Tyroksin 104
TYR ! Normalt
Håper noen kan hjelpe meg med tallene, da jeg skal ha telefonkontakt med legen på mandag...
klemFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-03-10, 19:59 #2
Sv: Debutant med prøvesvar....
Hei - da ble det påskedebut

Og velkommen skal du være.
Noen prøver kan du sjekke her : http://www.furst.no/bb/index6.html
Men vær OBS på at referansegrensene er forskjellige (det vet du jo)
Så ikke TBG i lista der, men litt om den målingen her : http://en.wikipedia.org/wiki/Thyroxine-binding_globulin
Dette er jo det proteinet som T4 binders seg til når det er i lagerstatus.
En sjelden gang kan noen ha for lite av dette. Da har ikke stoffskiftehormonene nok lagringsplass, og dette vil gi lavt stoffskifte.
Men da vil TSH bli høy.
Jeg tar sjansen på å påstå :
Denne blodprøven viser i klar tekst at TSH ikke reagerer som den skal - med å bli høy.
TSH (ThyroideaStimulerendeHormon) skal produseres i store mengder av hjernen for å stimulere kjertlen til å produsere mer.
Og det skjer jo ikke - fT4 er helt nede mot laveste referansegrense.
Hvis det ikke var noe iveien, ville TSH vært høy.
Barn under 12 har høyere TSH enn voksne - og 13 er jo ikke så definitivt og alder bør bidra til å forstå at dette er feil.
Ellers kan man se av antistoffprøvene at kjertlen ikke er syk, så det er ikke derfor den produserer så lite.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-03-10, 20:26 #3
Hvis AKER SH: er forkortelse af sygehuset i Aker, er normalområderne som herunder indsat med blåt i parentese. Link til Aker's Analyseliste).
Klinisk/Kjemisk 19/03/2010
AKER SH: () -x-
S-Anti-TPO ( 56 (< 35 kIE/l)
S-Anti-tyreo <20 (voksne: <40 klE/l)
S-Fritt T3 5,4 (3,5 - 7,8 pmol/l)
S-Fritt T4 9,9 (8 - 20 pmol/l) *(har Aker nedjusteret referencer for Fritt T4? Var det ikke (11,0 - 23,0 pmol/L) før?)
S-reverse T3 # -pågående (Friske: 0,14 -0,54 nmol/l)
S-TBG (mg/l) 20,3 (barn 1-15 år: 12,0 - 36,0 mg/l)
S-TRAS <1.0 (< 1,0 IE/l Negativ), (1,0-1,5 IE/l Gråsone), (> 1,5 IE/l Positiv)
S-Trijodtyro 2,3 (barn: 10-15 år: 1,3 - 3,3 nmol/l)
S-TSH (mIE/l) 1,83 (barn 11-15 år: 0,5 - 4,9 mIE/l)
S-Tyroksin 104 (60 - 150 nmol/l)
TYR ! Normalt
Selv om TSH på 1,83 befinder sig "pænt" indenfor normalområdet, er det, mener jeg alligevel lidt "lidt" for en teenager, der faktisk burde have TSH lidt højere end voksne, netop fordi hun vokser og behøvet for thyroxin er ligeledes højere end hos voksne.S-TSH (mIE/l) 1,83 (barn 11-15 år: 0,5 - 4,9 mIE/l)
Når man sammenstiller TSH (der burde være højere i dette tilfælde, mener jeg) med det lave Fritt T4 (selv om Aker-referencerne for T4 mystisk nok er vist blevet nedjusteret, ser det ud til) og med din datters symptomer: er det ikke godt nok. Det undrer mig ikke at din datter sover 12 timer ad gangen og ikke orker skolegangen. Lægerne burde forsøge at afklare årsagerne til både det lave TSH og det lave T4. Måske kunne det hjælpe med overvejelserne, hvis du læser mit svar til Izzie i tråden Ny og trenger noen tips til legetime imorgen, indlæg #2 ?
Hmm... la tiden hjelpe....? Så højt er anti-TPO tallet ikke, at symptomerne alene kan tilskrives betændelsen, mener jeg. Men lige netop det er ikke min stærke side, så forhåbentlig kommer et klogt hovede forbi snart med bud på en bedre forklaring.Vår 13 år gamle datter begynte å hangle seinsommeren 2009. Etter "ørten-og-trygve" blodprøver fikk vi 22 des beskjed om at hun har en betennelse i skjoldbruskkjertelen. Det er også "en annen prøve" som er i grenseland (jeg vet ikke hvilken prøve det er snakk om) Fraværet fra skolen er veldig høyt, for jenta er aldri uthvilt...i seng kl 20 og kan sove til 12 neste dag... Men beskjeden har hele tiden vært at det er en betennelse og det er bare å la tiden hjelpe....
God bedring med din pige, Lei Mamma
EDIT/kl.21:43
Jeg ser at n`Finn har svaret i mellemtiden og jeg er enig med ham.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-03-10, 18:24 #4
Tusen takk skal dere ha begge to

Legen var selvfølgelig ikke tilstede da jeg ringte idag, så jeg fikk ikke snakka med han :( Men, dette kan kanskje være til vår "fordel".... er det andre prøver jeg kan be om at blir tatt?? Jeg har lest litt rundt på forumet, og det er jo så mye....Jern/B-vitaminer...Ja alt som kan lede oss i rett retning vil bli mottatt med glede!
Jeg føler at legen ser på meg som en hysterisk mor...at vi snart får stempelet at vi sjøl påfører ungen ett eller annet som gjør henne sjuk
Men hva skal vi gjøre da, når ungen ikke orker noe?!?!? Har hun ett par gode dager, så veit vi jo at hu blir slått rett ut noen dager etterpå. Er 3 1/2 skoledag verdt 14 dager på sofa'n????? 
Ny klem på dere :-)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
29-03-10, 20:09 #5
Faren er jo der......
Utrolig hva man i det stille kan beskyldes for, men hvordan dere skal kunne påvirke fT4 til å bli lav er iallfall for meg ukjent.
Og andre prøver som kan bevirke at TT4 og fT4 blir så lave ?
D-vitamin (S-25-OH D3) Ferritin og B12 er jo prøver en gjerne tar når stoffskiftet er lavt.
Det er nok også en ide å forsøke spyttprøver av kortisol - uten at det er tatt prøver i den retning, må jo det kliniske bilde peke dit iallfall ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-03-10, 11:54 #6
Hei Lei Mamma 
Det er alltid trist å lese om mennesker som sliter her inne, og ekstra ille er det når det handler om barn.
Du ser best og vet best hva som er riktig i forhold til datteren din. Ikke bry deg om hva legen tenker, stol på at det du mener er riktig virkelig er det. I utgangspunktet er det ikke vanlig at trettenåringer er så slitne som datteren din, og i tillegg sier du at «hun begynte å hangle sensommeren 2009».
Jeg tror det beste du kan gjøre er å lære mest mulig om dette og ikke kaste bort tid på å vente på at legen skal fatte interesse. Stå på og krev at dere får et skikkelig svar. Ta gjerne med en voksen mannsperson som kan støtte deg. Jeg skulle ønske jeg ikke trengte å komme med et slikt råd, men det har vist seg å være effektivt tidligere.
Finns råd om å sjekke binyrene med fire spyttprøver er et godt råd.
Lykke til videre
Lignende tråder
-
Prøvesvar,prøvesvar.....
Av christina i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 16-10-06, 22:25 -
Nye prøvesvar
Av mona? i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 12-08-05, 11:03 -
Prøvesvar...
Av sos i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 29-04-05, 06:46
Svar med sitat

Bokmerker