Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Standard Hashimoto, binyrer og hydrokortison

Jeg skjønner ikke dette med Hashimoto; Har man dette "syndromet" kun før man utvikler hypothyreose, og hvor lang tid tar det vanligvis? Og hva er forskjellen på Hashimoto med hypothyreose og hypothyreose? Er det da det samme?

Ser også tips om hydrokortison krem ved binyretretthet. Kan man bruke steroidkrem (til eksem), vil det gi samme effekt?

For ett år siden hadde jeg TSH 1,5, T4 14 og T3 5,3. Anti TPO>1300.
    Nå er verdiene TSH 1,5, T4 16 og T3 3,5. Har forstått det slik at disse verdiene er logaritmiske, dvs at en liten endring betyr mye klinisk. Hvorfor er det nå jeg føler meg syk og ikke i fjor??

Jeg leser og leser og må visst få det banka inn!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hashimoto, binyrer og hydrokortison

En liiiten opprydding i begrepene ?
    Hypothyreose betyr bare at kjertelen har en underfunksjon. Den leverer ikke nok hormoner, men årsaken sier ikke begrepet noe om.
    Det er altså ikke en diagnose i ordets egentlige forstand.

Thyreoiditt er en diagnose.
    Det betyr kjertelbetennelse (endelsen -itt er betennelser)
    Det var dr. Hashimoto som oppdaget dette først, og har fått oppkaldt sykdommen etter seg.
    Nesten alle kjertelbetennelser ødelegger kjertelen permanent. De man ser som ikke gjør det opptrer som oftest i postpartumperioden.

Kjertelbetennelser er som oftest autoimmune. Altså at det er vårt beskyttelsessystem som overreagerer/feilreagerer og oppfatter kjertelvevet som fientlig og danner antistoffer mot det - som kan måles i blodet.
    Anti-TPO er den mest brukte.
    Denne type betennelser har man ikke noe botemiddel mot idag.
    Forsøk med steroider er igang, men resultater er visst i det blå enda.

En kjertelbetennelse vil brenne ut når det ikke er mer kjertel igjen. Antistoffene kan også bli helt borte, men noen fortsetter å ha disse etter at kjertelvevet er ødelagt. www.furst.no opplyser at prosessen gjennonsnittlig tar et par år.
    Det vil si at man i perioden blir behandlingskrevede og at dosen må økes etterhvert som kjerteldestruksjonen pågår.
    I denne perioden frigjøres også ferdiglagde stoffskiftehormoner i ujevnt tempo og mengde. Det er krevende.

Kjertelbetennelsen går altså over, og man har ingen sykdom lenger. Man er bare frarøvet sin stoffskiftehormonfafbrikk.
    Da kommer man inn i en tilstand - et syndrom - om man skal være korrekt.

Det er riktig at TSH oppfører seg logaritmisk i den forstand at det må en 10-dobling til for å dobble fT4.

Jeg fikk det ikke banka inn jeg - og har ikke forstått så mye enda !
    Men jeg skiftet ut Levaxinen med et Tyroid og da ble jeg mye bedre - det har jeg iallfall forstått.
    Også at jeg mener at noe er riv ruskende galt med den behandling man mottar når den ikke gjør deg noe bedre......
    Men - dessverre er det noen som ikke forstår det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hydrokortison
    Av elin* i forumet Hydrocortison
    Svar: 60
    Siste melding: 05-12-11, 00:11
  2. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  3. ang. hydrokortison-krem
    Av pling i forumet Hydrocortison
    Svar: 31
    Siste melding: 04-08-06, 14:29
  4. Binyrer og overdosering med Hydrokortison?
    Av Ada i forumet Hydrocortison
    Svar: 4
    Siste melding: 13-04-05, 12:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn