Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Question Fra hypo til hyper

Hei,
    Eg trenger til hjelp. Har lavt stoffskift og fikk Eltroxin (eneste medisinen i Danmark, der eg bor, samme som Levaxin i Sverige).

Etter et par måneder med Eltroxin, først 50ug, deretter 100 ug så ble TSH-verdien lav, eg fikk hjertebank, vont i ledd og muskler, hodepine etc. I august var TSH 0,01 , T4 31,5 og T3 17,4, i mars var TSH 4.42, T4 10,5 og T3 3,7. Nå står eg på medisin mot hyperthyroidea + betablokkerere.

Eg har fått gjort skintografi og ultralyd, ingen infeksjon i kirteln.

Er det noen som har erfaring av liknende sykdomshistorie? Kva ska eg spørre om på mandag da eg har en telefontid med min endo?

Dato TSH T3 T4 Eltroxin
    31/3 4.42 10,5 3,7 50 ug
    17/5 3,39 11,7 3,8 100 ug
    21/6 0,11 15,4 4,9 68 ug
    9/8 0,17 13,9 4,2 50 ug
    16/8 0,26 14,6 5,1 50 ug
    21/9 0,01 31,5 17,4 stoppet med Eltroxin

Tusen takk for flott forum

Hilsen, Catharina
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Fra hypo til hyper

Heisann og velkommen til forumet
    Når du legger ut prøvesvar så er det fint om du også legger ut referanseområdet, fordi disse varierer fra sykehus til sykehus. Medfører det riktighet at du kun har målt T3 og T4 og ikke FT3 og FT4? I så fall må du be om å få målt de frie hormonene dine.

Det jeg umiddelbart reagerer på er at det er gjort tildels store endringer i dosen, både opp og ned uten å se an konsekvensene av dose endringer over litt tid, og at du medisineres mot det som kan være bivirkninger av for høy dose, istede for å vente på full effekt av doseendring. Noen svinger fra hypo eller hyper til det motsatte i begynnelsen av sykdomsforløpet.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Hei,

Det er fritt T4 og fritt T3 som er målt.
    Ref.verdi TSH = 0,35 - 4,0
    Ref.verdi fT4 14 - 23
    Ref.verdi fT3 4,1 - 6,9

Eg hadde og håpet på at de ville vente litt med å øke dosis, men siden eg går til lege på endokrinologisk avd så trudde eg de visste kva de gjorde.

De merklige er at TSH går fra 0,26 til 0,01 og fT4/fT3 fra 14,6/5,1 - 31,5/17,4 på 4 uker med 50 ug Eltroxin.

Eg har tidligere blitt satt på Levaxin, 1994 og 2004 pga subklinisk hypothyroidea. Begge ganger har eg stoppet med Levaxin pga hjertebanken, hodepine, uro i kroppen etc.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det er ikke lett å skille hypo fra hyper når det gjelder symptomer. Det som er lurt er å ta jevnlige målinger av det du kan måle selv. Hvilepuls og temperatur primært (begge deler i senga om morgenen før du har begynt å røre deg), men også blodtrykk. Lag deg en skriftlig oversikt over datoer, prøvesvar, symptomer og dine egne målinger av puls og temp. På den måten vil du på isikt kanskje klare å skille mellom når du er hypo og når du er hyper.

Har du tenkt tanken at du ikke tåler syntetisk T4 så godt? Jeg tenker spesielt siden du har reagert kraftig på dette før? Det finnes behandlingsalternativer i form av thyroide medisiner, men det er vel ikke aktuelt enda. Likevel er realiteten den at den som er hyper i dag gjerne blir hypo engang i fremtiden.

Lær deg mest mulig om egen sykdom slik at du kan stille kritiske spørsmål. Husk at du må ikke ta imot enhver form for behandling de presenterer for deg. Det er lov å tenke, spørre etter behandlingsaltenativer før man beslutter å ta imot behandling. Jeg kan vel gå ut ifra at du har hatt ganske kraftige symptomer fra hjerte siden du ble satt på betablokkere. Mitt tips til deg er å starte å lese deg opp på sykdommen din via dette forumet. Her er det masse omsorgsfulle, kunnskapsrike og flotte mennesker som gjerne deler med deg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du har altså ikke antistoffer, og kjertlen ansees som frisk ?
    TSH ser ut til å fungere flott, og en må anta at kjertlen responderer på denne.
    Jeg tenker sånn at da er det "delemangel" (jod, tyrosin) eller sporstoffer/vitamin D-mangel.
    Er noe av dette målt ? (jod er døgnurin)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Hei Finn,
    Ja, eg fikk konstatert d-vitaminmangel i november i fjor, verdien var 43 nmol/l (<50 = insufficens). 30/12 var verdien 50 nmol/l. Eg har siden dess tatt ekstra D-vitamin. Det er igjen blitt målt nå i oktober, men eg har ikke fått svar på det, skal huske å spørre om det på mandag. Korleis innvirker D-vitaminmangel på stoffskiftet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg må svare for meg selv da.....
    Det virket som at dosen ble for høy, og jeg måtte redusere den - og jeg ble sterkere i muskulaturen. Jeg hadde 39.
    Negativt var at jeg fikk akutte leggkramper i oppstarten og måtte trappe opp gradvis. Jeg tålte 25µg/dag og trappet opp til 100µg/dag som jeg brukte i hele vinter til jeg trappet ned mot sommeren.
    Nå har jeg begynt med 25µg og får leggkramper......
    Det merkelige er jo at jeg også får leggkramper når det er for lavt - det var jo derfor jeg prøvde førate gangen - og vraka dem for laggkrampene ble jo mye verre.
    Så målte jeg 39 da.......
    Og da måtte jeg jo begynne. Jeg må ha S-OH-25 over 120 før leggkrampene gir seg.

Jeg mener du bør ta en jod-prøve - iallfall hvis du ikke spiser saltvannsmat ofte. Jod er uhyre viktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av cat33 Vis post
    Eg trenger til hjelp. Har lavt stoffskift og fikk Eltroxin (eneste medisinen i Danmark, der eg bor, samme som Levaxin i Sverige).
    Hej Cat - det er i hvert fald ikke den eneste medicin i Danmark. Du har måske ikke hørt om problemer med at ændring af formlen (i 2008?) har medført at mange danske patienter, der ellers var velreguleret på den "gamle" Eltroxin, er blevet syge igen på den "nye". Efter denne sag findes der nu et alternativ til den "nye" Eltroxin på danske apoteker. Den hedder Euthyrox og en hel del patienter meddeler tydelig forskel og tydelig bedring efter medicinskifte.

Søg på "Eltroxin" her på forummet (avansert søk + Search Titles Only) og du vil finde information om netop "Eltroxin-affæren" i Danmark og i alle andre lande hvor Eltroxin sælges.

Skulle du få brug for behandling mod lavt stoffskifte senere (det kommer du nok til), bed om Euthyrox eller læs her på forummet om organiske mediciner af type Thyroid USP (produceres magistrelt i Danmark på Glostrup Apotek og kræver recept fra en læge).

Sikken sag.... god bedring med dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Smile Fra lavt til Graves til lavt...

Hjelp,

Eg ble diagnostisert for lavt stoffskifte for tredje gang i mars 2010 (tidligere ganger -99 og 2004 med Levaxin som eg stoppede med), fikk Eltroxin (bor i Danmark). So fikk eg det dårlig med Eltroxinen, vont i beina, hjertebank, svettinger etc, viste seg eg hadde en TSH på <0.01 og høyt T4 (eller T3, husker ikkje nå). Eg hadde og antikropper som viste på Graves sykdom. Greitt, så kom eg på Thycapzol og Propranolol. Men så nå mars/april har eg følt meg dårlig igjen, vont i fingerledd, hodepine etc og det viser seg nå at stoffskiftet er for lavt (har ikkje fått resultatene ennå) og muligens er også B-12 for lavt. Er ikkje på medisin i øyeblikket, de tog meg av Thycapzolen.

De mener nå at eg ska snakke med min fastlege og be om henvisning til en giktlege! Neste blir vel psykolog...

Aner ikkje ka eg ska gjøre eller ka eg ska forlange av legen. Hvordan kan eg ha Graves men allikevel ikkje stå på medisin? Ska på samtale til legen om få dager men aner ikkje ka eg ska spørja om - noken med liknende historie som kan gi meg litt innspill?

Helsinger og varme tanker til alle som lider av stoffskifteproblem og leger som ikkje svarer ordentlig. Catharina, svensk bosatt i Danmark, tidigare i Norge

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Fra lavt til Graves til lavt...

Hej

Måske finder du noget her https://www.stofskifteforum.dk/showt...eferrerid=2270 , med hensyn til medicin nok især indlæg nr. 8.
    Jeg ved ellers intet om Graves, men jeg har læst tråden, fordi jeg kender en, der kender en, der har en kirtel som absolut skal 'brænde ud', før hun kan få hjælp. Men jeg har hørt - og læst - at det - i hvert fald i Danmark - kommer an på, hvem man spørger og ikke mindst i hvilken ende af landet, man bor. Jeg har læst, man kalder det 'den jyske model' og 'københavnermodellen' (den sidste betegnelse er jeg ikke helt 100 procent sikker på, men sådan noget lignende, i hvert fald. Måske 'sjællændermodellen' ...) Du kan evt. at spørge på forskellige sygehuse, hvad de hælder til? Eller måske finde info om emnet på sygehusenes hjemmesider. Og så er der jo frit sygehusvalg, omend vist med restriktioner, hvis man vil ud af den region, man hører til.

Nielsigne

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. Svar: 80
    Siste melding: 16-08-08, 19:32
  4. Graves. Fikk radioaktivt jod og lavt stoffskifte.
    Av Klara i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 33
    Siste melding: 29-11-07, 11:57
  5. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg