Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
17-09-07, 11:07 #1
Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
Hei,
Jeg har de siste to månedene vært plaget av smerter i hælen. På undersiden av hælen i den myke puten som er under der.
Når jeg har bena i ro merker jeg nesten ingenting, bare en svak stikking innimellom.
Men når jeg reiser meg for å gå gjør de første skrittene veldig vondt. Men fortsetter jeg å gå så forsvinner smertene og jeg klarer å gå normalt.
Jeg har forsøkt å søke på nettet.
Tok en google på "smerter i hælen" og fikk opp mye interessant, men fant ingenting som tyder på at det kan ha noe med stoffskifteproblemet mitt å gjøre.
Jeg lurer bare på om det kan være en sammenheng der?
Har jo aldri hatt dette problemet før jeg fikk trøbbel med stoffskiftet.
-Femice-
-
17-09-07, 21:58 #2
Jo, dette kan absolutt ha sammenheng med stoffskifteproblemene dine. Det høres ut som hælsporer (plantar fasciitis) det du beskriver. Du kan lese om det på Mary Shomon sine sider:
http://thyroid.about.com/b/a/120663.htm
Det står mange gode råd i artikkelen over - i tillegg har visst trykkbølgebehandling ("Radial Shockwave Therapy") god effekt:
http://www.ergomove.no/index.php?cat=haelspore&lang=no
-
21-09-07, 21:45 #3
Smerte i hæl
Takk for link - interessant å lese.
men jeg blir jo litt oppgitt da...
begynner på Levaxin, får igjen litt fysisk energi og begynner å gå med staver en gang i uka.
og ender opp med vondt i hæla...
Det kan da ikke regnes som overdreven trening å gå en drøy time en gang i uka vel?
Ikke veier jeg ekstremt mye heller... 88 kilo fordelt på 176 cm gir ei litt kraftig dame, men ikke overvekt som skulle forårsake problerm...
Ut fra info i linken så har jeg tenkt å prøve med betennelsesdempende - Ibux e.l. og å ta det litt pent en stund og så bygge opp igjen.
Gode sko har jeg allerede tror jeg. Bruker jo ikke annet enn joggesko (Ecco)
-
03-10-07, 21:28 #4
Pasienthåndboka
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=2731
Fant en god forklaring på norsk i pasienthåndboka.
Men det sitatet her gjorde meg ikke veldig glad akkurat:
"men de aller fleste er bedre innen 1-2 år."
1-2 Ã…R
Håper jeg slipper lettere unna enn det....
-
19-09-09, 19:14 #5
Sv: Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
Det har snart gått to år, ser jeg, siden jeg postet det første innlegget om vondt i føttene.
2 år.... utrolig hva man klarer å lære seg til å leve med...
Jeg fikk diagnosen Plantar Faciitt og gikk i 2008 en del til fysioterapeut. Har fått trykkslag-behandling. Aner ikke hva den faglige betegnelsen er, men hun har et apparat som hun bruker under foten. Det kjennes ut som små slag.
Veldig vondt til å begynne med men effektivt.
Helt bra har det ikke blitt så jeg er avhengig av mine MBT-sko.
Legen min var ikke sikker på om det var sammenheng mellom stoffskifte og problemet med føttene, men utelukket det ikke. Uansett, hvis stoffskiftet er årsaken til vektøkningen så har det jo indirekte en årsak...
-
19-09-09, 22:41 #6
Det har det i mitt tilfelle.
Jeg får vondt i hæla - vil anta diagnosen er tenditt.
Og det skjedde når Armourdosen min var veldig høy.
Og det var den fordi D-vitamin statusen var lav.
Hva som er den direkte årsaken er uviss, men en av delene eller begge.
Så så jeg på linken din at du kun tok Levaxin 3 dager i uka 75-75-100 ?
Det syns jo jeg er pussig da, og mener at om du trenger 250µg/uka er det mye bedre å ta 35µg/hver dag enn å dele det opp på bare 3 dager.
Og så er jeg jo nyskjerrig på hvorfor du ikke trenger mer ?
Eller hvorfor du i det heletatt tar Levaxin ?
Men du trenger såklart ikke tilfredsstille min nyskjerrighet da.
Jeg tenker så at HVIS dette er et høydosefenomen hos deg også.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-09-09, 12:50 #7
Hei og takk for svar.
Tar kontinuerlig 75-75-100-75-75-100 osv
Så snittet skulle bli rundt 82/83. 575 på uka.
Har finjustert meg frem til det. Legen foreslo annenhver dag 75 / 100 men det ble for mye. Da hadde jeg hjertebank og kokte.
Håper ikke det er et høydosefenomen for det kjennes veldig riktig ut ellers.....
-
20-09-09, 13:44 #8
Ahh - slik ja.
Vi er jo forskjellige og hælvondt kan ha mange årsaker det da.
Jeg ville forsøkt hva som skjedde om jeg senket til alle dager 75µg.
Men det er jo fordi jeg har oppdaga at slik er det hos meg........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-12-09, 10:33 #9
Jeg hadde smerter under føttene (spesielt hælen) i mange år. Hvis jeg hadde hvilt eller sovet kunne jeg ikke stå på føttene når jeg sto opp, jeg måtte stå på tærne fordi det gjorde så vondt under hælene. Det ville forsvinne etter 20 min ca, men balansen er ikke den beste om morgenen, så å måtte gå rundt på tærne i nesten en halv time til det går over var ingen stor suksess. Og å krabbe inn på badet på alle fire er ikke noe alternativ når man bor i kollektiv, hehe...
Da jeg begynte på Armour forsvant disse smertene, som jeg hadfde hatt i økende grad i 15-20 år, i løpet av en 10-12 dager. Men det kan også ha vært fordi jeg samtidig begynte å ta masse magnesium og B-vitaminer, men jeg har fortsatt på Armour (nå Erfa Thyroid) og bare tatt magnesium i perioder, men smertene har aldri kommet tilbake...
Svar med sitat

Bokmerker