Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    156

Standard Underernæret?

Hej

Ved I hvad man skal have undersøgt for at finde ud af om man optager næring fra tarmen?
    Jeg har en del blodprøve resultater, men ved ikke hvad jeg skal kigge efter.

Det er bare fordi når jeg drikker rødbede saft eller gullerødssaft, bliver min urin ikke rød eller orange mere. Det er spørgessmål om noget overhovedet kommer igennem tarmen.

Aktivt kul og afførende the som havde givet kraftig forstoppelse og diarre tidligere, virker hellere ikke mere. Afføringen bliver bare lidt sort, men stadigvæk lidt løs i konsistencen.

Jeg har tabt mig 15 kg på et halvt år og er meget træt hele tiden, selv mit syn er nedsat når jeg er meget træt.
    Jeg tager en del gode vitamin og mineral tilskud fra helseforretningen, men er lige blevet forkølet.
    Jeg ved ikke om Eltroxin kan påvirke optagelsen fra tarmen. Jeg har også fået refluks på samme tid og det føles som om maven er gået i stå.
    Jeg har ikke fundet noget der gør en forskel endnu.

Mvh Adam
    Efter 10 år med for højt stofkifte er jeg blevet behandet med radioaktivt jod i 1999 og kunne tydelig mærke at jeg havde det skidt af de første eltroxiner.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Underernæret?

Sitat Opprinnelig skrevet av Rogi Vis post
    Det er bare fordi når jeg drikker rødbede saft eller gullerødssaft, bliver min urin ikke rød eller orange mere. Det er spørgessmål om noget overhovedet kommer igennem tarmen.
    Det betyder simpelt hen at du nu optager de stoffer fra saften, som før blev udskilt gennem dine nyrer. Når disse stoffer bliver optaget, sker det fordi kroppen forbruger dem. De bliver kun udskilt hvis kroppen ikke har brug for det. Det er et godt tegn, og "bevis" på at du netop optager fra tarmen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rogi Vis post
    Aktivt kul og afførende the som havde givet kraftig forstoppelse og diarre tidligere, virker heller ikke mere. Afføringen bliver bare lidt sort, men stadigvæk lidt løs i konsistencen.
    Hvis begge dele før gav dig forstoppelse, mens nu er det kun "lidt løst", må dette også ses som et godt tegn, ikke?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    156

Tak for svaret Anisa.

Jeg mener aktivt kul gav mig forstoppelse tidligere og det gør den ikke mere.

Afførende the gav mig en kraftig diarre efter ca 8 timer og det gør den heller ikke.

Men hvad kan man måle i blodet for at finde ud af om man få næring fra maden?

Jeg ved at C vitamin kommer igennem.
    D vitamin tilskud gør det også fordi værdien stiger langsomt.
    Jeg synes ikke jeg mærker mere energi når jeg spiser havregrød eller rugbrød med pålæg til morgenmaden og jeg vågner op træt.

Jeg havde også problemmer med vejrtrækning inden jeg fald i søvn tidligere og det er jeg heldigvis kommet af med ( håber jeg) efter jeg var begyndt at spise frugter før sengetid. I det hele taget det eneste der hjælper en lille smulle er søde ting, men saltede franske kartofler gør også et eller andet godt.

Det med at spise sundt og grønt hjælper ikke meget.

Og min refluks må være tegn på at maven ikke arbejder som den skal, ellers vil maveindholdet kunne glide ned i tarmene i stedet for op i halsen.

Men det der havde forskrækket mig mest var, da jeg var begyndt at spise frugter for ikke så længe siden efter en 6 årig pause ( Candida kur), at efter 3 dage var min afførin dufte af citrus frugter. Jeg har vist også spist svisker og blommer. Men det tror jeg ikke er normalt.
    Mine amerikanske prøver sagde også at jeg har overvækst af svampe. På en skala fra 0 til 4 er mine tal 3. Der stå at man godt kan leve uden symptomer når overvæksten er 2, så jeg ved ikke hvor meget det betyder.
    Der stå også noget om at min LCFS long chain fatty acid var for højt og det tyder på problemmer med fedt optagelsen.

Kan man måle med blodprøver om fedt, kulhydratter og proteiner, salte og jeg ved ikke hvad der ellers er vigtigt, fra maden kommer ind i kroppen? Nogen der ved hvad de prøver hedder?

Mvh Adam
    Efter 10 år med for højt stofkifte er jeg blevet behandet med radioaktivt jod i 1999 og kunne tydelig mærke at jeg havde det skidt af de første eltroxiner.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Din reflux betyder bare, at din lukkeklap mellem mavesækken og spiserøret er slap eller af anden grund ikke lukker tæt nok. Det har ikke noget med selv mavefunktionen at gøre.

At du har det godt af salt betyder at dine binyrer skriger på hjælp. Jeg håber at du ikke spiser saltfattigt ellers. Saltfattigt kost (dermed IKKE sagt ekstremt saltet kost, bare normaltsaltet) er en langsom død for binyrebarken. Dårligt fungerende binyrebark = dårlig Eltroxin-tolerance. Du kan evt. nærlæse denne: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8909

Når det der giver forstoppelse og det som virker afførende nærmer sig hinanden, tyder det på at din tarmfunktion bedrer sig. Du skal fokusere mere på hvordan det fungerer nu, end hvordan det har fungeret før.

Hvis man har et stort underskud af D-vitaminet, vil status, selv ved store daglige doser, kun stige langsomt. Op til et år kan det tage, så heller ikke her er der grund til bekymring. Det vigtigste er at det stiger, selv om det sker langsomt.

Du mærker ikke meget energi fra morgenmaden fordi der er nok gået for lang tid siden natmaden. Det betyder at morgenmads-insulin først stiger brat og hurtigt, for så at brænde op for meget glukose = lavt blodsukker = morgenudmattelse.

Spis lidt ekstra med lidt fedt og protein (ikke for meget kulhydrat) kort før du skal sove. Hvis du vil spise lidt frugt også, spis den altid til sidst. Hvis du spiser frugt først, vil det gære og gøre maven urolig.

Lær at sove hvilende højt, gerne med en eller to skumpuder, der former sig efter kroppen ved kropsvarme. Du må ikke gå sulten i seng og vær ikke bange for at spise sent, så længe du ikke ligger alt for fladt ned når du skal sove. Så vil du mærke bedre mæthed efter morgenmaden og ikke føle dig så træt som du plejer.

Mht. at skulle måle næringsoptagelsen med en blodprøve, mener jeg at du overvurderer dem. Det er altså ikke alt du kan måle ved blodprøver.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    156

Tak for et, som altid, logisk og fornuftigt svar, Anisa.

Jeg ved ikke om det kun er refluks som påvirker mig sådan, men det er ikke at det bare sviger lidt i spiserøret. Det føles som at få en kniv i maven, hvor lukkemusklen er.
    Jeg plejer ikke at være så følsom overfor smerte udvendig på kropen. Jeg har f.eks smidt alle smertestilende piller de gav mig på hospitalet ud, efter operation i foden. Også fordi jeg er imod medicin, men den tid er vist forbi. Min svigermor plejer at sige at når man er over 50år, er det piller der holder en kørende. Jeg er vist tyvstartet.

Jeg er også stoppet med Nexium efter over 1 måned(efter aftale med lægen) og kan godt mærke at jeg er sur i spiserøret - medmindre det kommer fra luftrøret.
    Tager du Nexium Anisa?

Jeg har købt en kokos nød og spiser lidt af det hvide en gang imellem i løbet af dagen. Har også læst at rosiner kan neutralisere mavesyre, men det er jo sukker, så det tror jeg ikke.
    Jeg tager også en skive rødbede eller kartofelvand.
    Men der er ikke meget der virkelig hjælper.

Det med Franske kartofler kan være at fritur olie beskytter slimhinden lidt, kulhydretter giver lidt energi og salt kan have noget med de binyre at gøre.
    Men jeg er blevet testet på hospitalet for Addisons i sommers.
    Men der er sket noget lidt senere, efter jeg var startet med Oliven blads ekstrakt mod candida. Jeg har altid fået et kick og varme af cigaretter, men efter den dag var jeg blevet kold og meget træt af cgaretter. Kan Olivenblads ekstrakt ødelægge binyrre?

Jeg var til røntgen undersøgelse af tyktarmen med kontrast igår. Jeg måtte kun indtage flydende kost 2 dage før. Det kunne jeg ikke klare. Det højfrekvente lyd i hovedet var blevet meget højt og min hjerne var ved at stå af - meget ubehagelig fornemelse. Jeg kan ikke sammenligne det med noget.
    Jeg har kun oplevet det en gang da jeg havde prøvet kun at spide grøntsagerne i 3 dage.
    Kan alle mine symptommer i hoved ikke skyldes noget med sukker?
    Hjernen skal bruge sukker, Nikotin og Eltroxin forøger sukker i blodet - vil det sige de stjæler sukker fra kroppen?
    Alternative Candida behandlere siger at man har ekstremt lavt blodsukker når man har svamp.
    Men nu har jeg taget 50mg Eltroxin i et halvt år uden at kunne mærke en form for tilvænning. Jeg er mere træt end før, mit syn er ofte svækket/tåget og har meget sjældent bedre perioder. Højst et par timer om ugen.
    Jeg har prøvet Euthyrox i en uge, men virkningen var næsten meget kraftigere end med Eltroxin.
    Nu få jeg udleveringstiladelsen fra hospitalet til Euthyrox. Jeg vil bare se om det er den samme jeg købte på nettet.

Mvh Adam

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn