Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Graviditet og trening

Noen som vet hvilke retningslinjer som gjelder for oss ang graviditet og trening?? Leste på barnimagen.com at stoffskiftesykdommer er en av tilstandene hvor man ikke skal trene under graviditet.......

Jeg har trent fast ukentlig lenge nå og hadde tenkt å fortsette med dette. Trener spinning, aerobic og styrke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Trening

Sitat Opprinnelig skrevet av serena Vis post
    Noen som vet hvilke retningslinjer som gjelder for oss ang graviditet og trening?? Leste på barnimagen.com at stoffskiftesykdommer er en av tilstandene hvor man ikke skal trene under graviditet.......

Jeg har trent fast ukentlig lenge nå og hadde tenkt å fortsette med dette. Trener spinning, aerobic og styrke.
    Jamen når du læser andre steder, at træning ikke er sund for gravide med hypothyreose - hvorfor så skriver du, at du har tænkt dig at fortsætte alligevel med at træne?

I anden tråd skriver du, at dit FT4 er på (kun) 16. Du kommer til at brænde endnu mere T4 af på træning, foruden at skulle bruge mere af det T4 du ikke har nok af i forvejen på babyen.... og alt dette i tillæg til, at du ikke opdoseres i medicineringen fordi din endokrinolog "venter og ser".

Det ville være noget andet, hvis du var regelmæssigt doseret op, som det gavner graviditeten. Men det er du ikke. Hvorfor så vil du acceptere den risiko og træne selv om du ligger så relativt lavt (til to mennesker) i T4?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Sv: Trening

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jamen når du læser andre steder, at træning ikke er sund for gravide med hypothyreose - hvorfor så skriver du, at du har tænkt dig at fortsætte alligevel med at træne?

I anden tråd skriver du, at dit FT4 er på (kun) 16. Du kommer til at brænde endnu mere T4 af på træning, foruden at skulle bruge mere af det T4 du ikke har nok af i forvejen på babyen.... og alt dette i tillæg til, at du ikke opdoseres i medicineringen fordi din endokrinolog "venter og ser".

Det ville være noget andet, hvis du var regelmæssigt doseret op, som det gavner graviditeten. Men det er du ikke. Hvorfor så vil du acceptere den risiko?
    Jeg skrev at jeg hadde tenkt til å fortsette. Jeg har aldri tidligere hørt at man ikke skal trene under svangerskap pga sykdom - det sier kanskje mer om legen min under forrige svangerskap, men det er uansett nytt for meg. Jeg har tenkt til å oppdosere meg fra neste uke, men må ta en bp i morgen el mandag før jeg begynner å øke. Det er da klart jeg ikke trener om det er til skade for fosteret!

Jeg lurte bare på om dere hadde hørt dette og, eller om det er feilinformasjon! Det er da det forumet er til for, er det ikke???

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Trening

Jeg lurte bare på om dere hadde hørt dette og, eller om det er feilinformasjon! Det er da det forumet er til for, er det ikke???
    Jo da, men det lød lidt som om du helst ville fortsætte med at træne som sædvanligt. Sorry for misforståelsen.

Jeg selv har læst en masse om vigtigheden af at bevæge sig og motionere under graviditeten, også for gravide med hypothyreose. Men det kan være lidt svært at få folk til at forstå, at man ikke bør træne som man plejede før man blev syg. Og dette gælder uanset om man er gravid eller ikke.

Der skrives meget ude på nettet om, at hypothyreose-syge gravide bør højst træne mellem 15 og 20 minutter hver dag og der er faktisk ingen særlige forbud mod at bestemte sportsgrene, undtagen måske vægtløftning (tror jeg nok). Derimod er der ret strenge advarsler mod at træne så intenst at man få puls alt for højt op, bliver forpustet, sveder og i det hele taget - overskrider den grænse hvor endorfinerne udløses i hjernen. Så har man overtrænet og når man har det - vil kroppen ikke kunne nå at omdanne T4 til T3 i det volume kroppen har brug for (dette altså gælder for hypothyreose, ikke for raske). Når det sker - sørger hormonfeedback for at binyrerne "redder" det øjeblikkelige ved at udløse mest adrenalin, så kortisol for at råde bod på underskuddet af T3 i cellerne.

Hvordan (ekstra) adrenalinet påvirker fosteret er vist ikke helt udforsket, men man har konstateret, at gravide under de store bombninger af tyske byer ved slutningen af Anden Verdenskrig har senere født børn, hvor raten af børn (af begge køn) med forstyrret kønsudvikling var højere end ved børn født efter "fredelige" graviditeter. Så det er ikke "kun" thyroxinets mængde/mangel som kan have en indflydelse på barnets udvikling i livmoderen, men selvfølgelig også alle de andre hormoner, som udløses af en så intens træning, at den af kroppen opfattes som en "trauma".

Altså mild og moderat træning/motion er en velsignelse, mens hård træning er det modsatte for både gravide og ikke gravide syge af hypothyreose. Gode søgeord er (samlet): "hypothyroidism, pregnancy and exercise". Der er desværre ikke mange kilder på "skandinavisk".

Håber n`Finn kommer forbi tråden her på et tidspunkt. Han har vist meget viden om netop at træne med hypothyreose, selv om han ikke har erfaringer med graviditet og træning.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Graviditet og trening

Takk for god info, Anisa
    Selv tak og god vind til jer begge.

Lignende tråder

1. Graviditet og antistoffer
    Av Luneria i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 0
    Siste melding: 02-05-09, 00:56
  2. Lav tsh og graviditet.
    Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 11-09-07, 14:29
  3. Hypothyreose men engster meg litt for graviditet
    Av Randi i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 4