Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard Hvilke doseringer bør jeg starte med?

Etter mye hardt arbeid har jeg endelig klart å overtale legen min til å la meg prøve levaxin og liothyronin til tross for at blodprøvene mine er fine.

Han sa jeg burde ta 50mcg levaxin og 20mcg liothyronin per dag.
    Jeg lurer på om det kanskje er litt mye? Jeg har litt hjertebank etter å ha tatt tabelettene. Kanskje jeg burde kutte ut liothyronin. Hvordan vet jeg hva jeg bør gjøre? Jeg tror ikke legen min vet så mye om dette......

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hvilke doseringer bør jeg starte med?

Du kan starte med de 50 mcg Levaxin og ½ tablet Liothyronin og tage den anden halv ikke senere end kl. 15.

Hvis det føles "for meget" den første dag, byt så ½ Liothyronin pr gang ud med en kvart (pr gang et par dage). Jeg tror ikke du behøver frygte noget med denne dosering. Hjertet kan også banke af stressende frygt for at det er "for meget". Prøv dig frem. Det er den bedste måde at finde ud af det på. Gudskelov er det ikke til fare for livet, når man "tester".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg synes man bør tenke over at Levaxin er det som er grunnlaget for fT4 i blodet. Er denne bra skal man ikke endre Levaxindosen når man starter med Liothyronin.
    Noen leger anbefaler at men skal senke Levaxindosen, men gjør dette selv om den ikke er for høy.
    Årsaken til at man vil prøve et tillegg av liothyronin er jo at det ikke lages nok T3 av Levaxinen. Senker man den, senker man jo også den T3 som laves av den.

Jeg vil anta at det beste er å fortsette som før mef Levaxinen og dele Lioen i 4 og starte med en kvart.
    Så kan man senere ta en gang til eller eventuelt 3 og 4, men ikke senere enn kl.8.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Tusen takk for svar!

Jeg kommer til å redusere Liothyroninen til en kvart slik dere foreslår.
    Men når det gjelder å Levaxin vet jeg ikke. Den er også heilt ny for meg. Bør jeg ta den sammen med Liothyroning - i to omganger?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er flere meninger om det, og noen passer bedre enn andre.
    Jeg tror det er mest "korrekt" å ta Levaxinen fastende med det samme du våkner om morgenen. Ha den på nattbordet og lang ut etter den i svima.....
    Liothyronin tas med fordel til mat, så ta den til frokost - eventuellt også til lunsh og med et utvidet behov også til middagen. Men ikke mer senere.

Få trenger mer enn det, men gjør du det kan du jo øke til en halv til frokost og en kvart til L.M.......osv.

En bør tenke litt på at kroppen har eg hormonslepp om morgenen og deg K A N jo vær enoe samspill der som en bør la fortsette ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Siden jeg får så mange gode svar her, fortsetter jeg å stille flere spørsmål.....

Jeg har nettopp begynt på prøvebehandling med Levaxin (25mcg) og Liothyronin (5mcg). Nå har jeg en "sydomsfølelse" i kroppen. Vet ikke heilt hvordan jeg skal forklare det, nesten som rett før man får influensa.....

Kan det bety at medisinene ikke er riktig for meg? At jeg ikke trenger dem, og at det er noe annet som feiler meg....?

(Binyrebarken min er det ikke noe galt med...)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er nå jeg lurer på om jeg skal svare eller la være.....
    For det høres ut som det jeg hadde, og som var et gjennomgående problem i alle de 16 åra jeg var på Levaxin - og som ble borte for alltid når jeg gikk over til Armour i -04.

For . . . snakker vi om samme problem ?
    Det gikk ikke over så lenge jeg var på Levaxin - vil det gå over på deg ?
    Det jeg syns jeg kan råde deg til, er å lavære å vente 16år med å gjøre noe med det.....

Jeg hadde ikke slike symptomer før jeg startet på Levaxin, og de kom med en gang. Jeg trodde jeg skulle bli syk (ere) men så ble det litt bedre en stund før det økte på igjen. Noen ganger kunne det vare bare få timer, eller det kunne vare i måneder for så å bli borte en stund å begynne igjen.
    Vi si at jeg hadde dette i 11 av 12 måneder.
    Det var jo en sterk anti-motivasjonsfaktor. Det var vanskelig å gå på jobb, og vanskelig å motivere seg til trening - selv om jeg visste at det gikk over iløpet av de fleste treninger.

(å gjøre noe med det betyr å benytte et Tyroid isteden)

Jeg har forsøkt å få registrert dette som bivirkning, men det er avslått.
    Man vil vel ikke opplyse folk om dette ?

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Hm...ikke enkelt dette skjønner jeg...

Jeg skulle veldig gjerne prøvd Armour istedenfor Levaxin. Hvordan får man tak i Armour? Kan legen skrive det ut?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hvilke doseringer bør jeg starte med?

Sitat Opprinnelig skrevet av pling Vis post
    Hvordan får man tak i Armour? Kan legen skrive det ut?
    Armour er udgået (indtil videre i hvert fald), men din læge kan sagtens udskrive et tilsvarende lægemiddel, norske apoteker (specielt Vitus-kæden) er ved at blive godt kendte med. Du kan læse mere om det her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8895
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er ikke helt enkelt, som du har skjønt pling.
    Armour er en av flere handelsnavn på Tyroid.
    Det Tyroidet som er mest aktuellt i framtia her i Norge antar jeg blir ERFA Thyroid. De har fått det i apotek-kjeden Vitus og noen andre, men flere kommer nok til etterhvert.
    Vitus har vel også vært den rimeligste til nå iallfall.

Historien er forkortet slik at denne typen stoffskiftehormon tabletter var enerådende før 1980 - etter det skiftet man "beite".
    Man hadde klart å lage et kunstig molekyl av det hormonet kjertelen produserer mest av - T4.
    De andre 25% av kjerteles hormoner bortforklarer man nødvendigheten av i en ny behandliingshypotese, som enda er den enerådende i vestlig medisin.

Det jeg syns er mest fenomenalt, er at man har tillegnet seg mye ny informasjon på de 30åra som er gått, men holder fremdeles fast på denne behandlingen.
    Den er gått ut både på dato og på informasjon.

Så skal ikke jeg vri det til at ingen blir bra eller at alle blir det - på det ene eller det andre.
    Men det tenkes forbannet lite !

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Skal starte på diett, noen som vill være med?
    Av Carro i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 8
    Siste melding: 03-07-09, 07:31
  2. Svar: 14
    Siste melding: 20-04-08, 14:01
  3. Jeg skal gifte meg, orker bare ikke starte med forberedelsene..
    Av grynet i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 18-08-06, 22:21
  4. Blodprøver - hvilke?
    Av Vilde i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 08-04-05, 16:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg