Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Tråd: D-vitamin og blodprøver
-
09-11-09, 17:58 #1
D-vitamin og blodprøver
Hei
Jeg har vært hos legen og tatt mengder av blodprøver for å se om det er mulig å finne ut hvorfor jeg er så sliten og tufs til tross for "fine" stoffskifte prøver. Jeg fjernet kjertelen i 2007, og bruker til daglig 175 mikrogram levaxin.
I august tok jeg d-vitaminprøver på Aker. De var som følger:
s-1,25(OH)2-vit (42-169) 139
s-25(OH)vit D (37-131) 79
Dette ser jo OK ut.
Så nye prøver tatt hos Balder i oktober:
fS-Vitamin D3 (50-150) 44
Og det ser jo ikke bra ut. Hva er forskjellen på disse prøvene - måler de ulike ting? Kan det stemme at jeg har D3-mangel selv om de første var helt OK?
Jeg fikk resept på D3, men er etter mange år med dårlige erfaringer fra helsevesenet skeptisk til alt en lege sier til meg.
Med til historien hører det at jeg har lav kalsium (testet lav flere ganger), men normal PTH. Og jeg har skjønt at D-vitamin og kalsium henger sammen, men hvorfor er da PTH i så fall normal?
Jeg skjønner ikke dette jeg
. Kan noen hjelpe meg å skjønne litt mer?
-
09-11-09, 21:28 #2
Sv: D-vitamin og blodprøver
Det er et vanskelig område å tolke i dette.
Jeg deler absolutt samme skepsis. Vil iallfall sjekke selv.
http://www.kostogtrening.no/page17.php
http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html
http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...katt/1.1851787
Jeg ville antatt at siste måling er korrekt. OH-25, er den man bør gå etter. (1,25 er full uansett. Denne brukes bare til å indikere sarkoidose hvis den er for høy sammen med forhøyet kalsium)
Min var 39 og jeg fikk beskjed på at det var helt fint.
Men det var det jo ikke, og den tia du går inn i nå må man surfe på det overskudd man skulle fått i sommer - i alt for mange måneder.
Jeg vil forventer at de oppdagelser man har gjort omkring D-vitamin de siste år fremtvinger en total endring i hvordan man skal tolke prøvene.
Feks. Hvis man har 60 på denne tia av året er det IKKE OK !
Men kanskej OK i mai ?
Hvor høyt det bør være for at tilskudd skal være nødvendig har jeg ingen formening om, 100 ?
250 er en slags toxisk grense man operer med, og du skal slite med å få den over 100 - så bare tygg i vei.
Det er jo ikke noe poeng i å balansere rundt et minimum man er usikker på.
Og det tar laaaaang tid å få det opp.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-11-09, 09:48 #3
Sv: D-vitamin og blodprøver
Takk for svar!
Jeg trenger å få det inn med T-skjeer jeg altså
.
Er den prøven som heter sf Vitamin D3 det samme som s-25(OH)vit D? Eller måler de ulike ting?
Om det måler det samme kan jeg anta at jeg har hatt et ganske kraftig fall i D3 fra august til oktober. Har jo i den perioden vært mindre ut i solen enn i sommer, og er det da en naturlig nedgang i D3 som har skjedd i kroppen min, eller er det noe annet som gjør dette? Hva påvirker D# nivået i kroppen (bortsett fra lite sol og ev for lite inntak)?
Jeg har sterkt behov for å skjønne hva som skjer i kroppen min, men innser at det på enkelte områder kanskje ikke finnes svar.
-
10-11-09, 10:35 #4
Sv: D-vitamin og blodprøver
D-vitamin kaller men det enda..................enda man nå vet bedre.
D-vitamin er for det første blitt til 5 forskjellige halv-steroider.
Vitaminer er jo også sporstoffer i maten - ikke noe kroppen selv lager.
Hormoner kalles det når kroppen lager det selv.
Og det er D3 som huden lager da - når alle forhold ligger til rette for det.
Og det bruker ikke kroppen til annet enn å lage et hormon av det - calsiferol.
Men det er stor fare for at dagens viten ikke er tilstrekkelig !
Følg med !
Hypothyreose ble jo først betegnet etter det mest iøynefallende (synlige) symptomet, nemlig hud-tilstanden myxødem. Dette vises klinisk som blek deigaktig hud med et meget svakt gult skjær.
Dette oppstår fordi proteinutskiftingen i huden går for sakte. Omdannelsen fra betakaroten til vitamin A skjer også her, og hoper seg opp fordi det går for sakte, noe som gir gulskjæret.
Blodprøven S-betakarotener vitner ved forhøyete verdier om tilstanden.
OG - her dannes D-vitaminet........
Det skal ikke så mange hvite frakker til for å finne ut at denne produksjonen også blir hemmet !
Bare for å rippe opp i det : Alt skyldes hypothyreose, og dette er selvfølgelig sykdommens navn !
Myxødem er bare et symptom på den - D-vitaminmangel er også et symptom - eller rett og slett en følge.
Ikke alle som har hypothyreose utvikler synlig myxødem, og det er mange grader av det - og det er det av D-vitaminmangel også.
Dette har så tydelig sammenheng at det er bare fagelig bevistløst ikke å se sammenhengen - og derfor måle D-vitaminstatus på alle som mistenkes for stoffskifteuorden.
D-vitamin lagres i fett.
En annen grunn til at hypothyreosepasienter har lavt D3 er at fettvolumet øker. Mer eller mindre - hurtig eller langsomt, og dette skal forsynes med D3 av et system med svakket produksjonesevne.
Dette er lagervaren D3 - den måles med parameteret S-OH-25.
Det er denne vi skal tære på om vinteren - det er denne som MÅ være høy NÅ - - - ellers rekker den ikke til i vårknipa.
Så har jeg ikke noe særlig tro på Aker i denne sammenheng !
En med D3 mangel som skrev her, før fikk D2 av Aker !
Og det er vanvittig !
Bare 10% av D2 blir til D3 som kroppen kan bruke. De andre 90% blir nedbrutt og danner metabolitter som i en viss konsetrasjon blir giftige.
Hva de kan ha kalt prøven i den tiden er jeg usikker på.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-11-09, 13:49 #5
Sv: D-vitamin og blodprøver
Skjønner fortsatt ikke helt...
Er det sånn at s-25(OH)vit D er omdannet D3?
Er det da mulig å ha D3 mangel, men helt OK s-25 (OH) vit D verdier? Det ser jo sånn ut på mine prøver, men det får jeg ikke til å stemme.
Og hva er sammenhengen mellom kalsium og vitamin D - er det D3 som brukes i kalsiumstoffskiftet? Og hva er PTH sin rolle?
Og kan PTH være for lav når den er innenfor normalområdet men i nederste skikt? Jeg har som sagt målt for lav kalsium flere ganger, men ingen leger ser ut til å ta det særlig alvorlig selv om det står "overalt" alt dette må tas på alvor. Er det andre prøver som kan si noe om kalsiumstoffskifte enn PTH? Og hva kan være årsak til lav kalsium om ikke det er PTH som er årsaken? Mangel kompeseres av kroppen med uttak av kalsium fra skjelettet slik jeg skjønner det, så lav kalsium i blodet burde ikke forekomme...

Så mange spørsmål - det surrer og går i hodet mitt hele tiden for jeg har så lyst til å finne ut hva som skal til for at jeg skal bli bedre!
-
10-11-09, 14:27 #6
Sv: D-vitamin og blodprøver
Fra Fürst sine sider:
fS-Vitamin D3
"En liten mengde av kroppens kolesterol utgjøres av 7-dehydrokolesterol. Ved bestråling av huden med UV lys, omdannes dette til cholecalciferol (vitamin D3) som transporteres til lever og hydroksyleres til 25-OH-cholecalciferol. Det er denne komponenten som måles i serum som vitamin D3 og gir uttrykk for vitamin D-status i kroppen. 25-OH-Vitamin D omdannes i nyrene til 1,25-dihydroksy-cholecalciferol som utøver hovedvirkningen av vitamin D som er å øke resorbsjonen av kalsium fra tarm. I planteverdenen foreligger ergocalciferol (vitamin D2) som vitamin D-kilde. Det gjennomgår samme metabolisme som Vitamin D3 i kroppen og anses likeverdig med D3. AFI-D2 forte inneholder Vitamin D2. Ved bruk av dette preparatet er det summen av vitamin D3 og D2 som utgjør vitamin D-status. Det er vanlig at konsentrasjonen av vitamin D faller i vintermånedene når det ikke inntas tran. For å avgjøre om det foreligger en vitamin D-svikt, kan parathormon måles. Finnes en høy verdi i forhold til kalsium-verdien, vil dette kunne skyldes at kroppen ikke er sikret nok kalsium fra tarm og mobiliserer det nødvendige fra skjelettet."
Kan dette hjelpe på noe av det du lurer på?
Slik jeg forstår det er sf-vitamin d3 og s-25 (OH) lagerformen av vitaminet. Mens 0.25 er den aktive delen. Men jeg har tatt feil før ;)
På en annen side jeg kom over stod det at s-1.25(OH) øker ved lave verdier av s-25(OH) og at bare ved ekstrem mangel vil s-1.25(OH) synke. Og at derfor har s-1.25(OH) sjelden noen nytteverdi i forhold til å påvise mangel av d-vitamin.Sist endret av Eirin; 10-11-09 kl 14:59
-
10-11-09, 14:44 #7
Sv: D-vitamin og blodprøver
Hei Dahlia

Jeg har lest at for lav kalsium kan komme av at biskjoldbruskkjertlene kan være skadet ved operasjon av thyroideakjertelen. Men da hadde du vel merket det før. Du trenger ikke annen prøve enn kalsium når den er lav. Da er den det. PTH kan være normal, enten kalsiumet er lavt eller høyt. Lavt magnesium kan gå hånd i hånd med lav kalsium tror jeg. Har du sjekket det?
Har du lav magnesium trenger du det også, ellers trenger du kalsium og vit-D.
-
10-11-09, 17:57 #8
Sv: D-vitamin og blodprøver
Du spør om klargjøring av uklarheter omkring kalsiumstoffskftet. Dette er svært inviklet, og jeg forstår godt at det er mye å lure på. Det er ikke sikkert jeg klarer å gi en forståelig forklaring. Min viten kan også være ut-datert. Ny viten hele tia her - så sjekk meg opp !
http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm
Her er også en forklaring :
http://www.snl.no/.sml_artikkel/parathyreoideahormon
"Er det sånn at s-25(OH)vit D er omdannet D3?"
Hvis jeg forstår spørsmålet rett : Ja, dette er kroppens "D-vitaminlager"
"Er det da mulig å ha D3 mangel, men helt OK s-25 (OH) vit D verdier?
Det ser jo sånn ut på mine prøver, men det får jeg ikke til å stemme."
Nei - D3 = S-25-OH
"Og hva er sammenhengen mellom kalsium og vitamin D - er det D3 som brukes i kalsiumstoffskiftet?"
D3 er det som dannes i huden av hydroxy 7. Kroppen bruker ikke D3 i kalkstoffskiftet - dette er bare lagervare for dannelsen av hormonet Calsitrol (1,25-dihydroksyvitamin D3) som brukes i benstoffskiftet.
"Og hva er PTH sin rolle?"
Dette skal holde antall kalsiumjoner konstant (i blodet). Derfor er det helt nødvenig at man måler Ionisert kalsium (det er denne som er aktiv) samtidig med PTH for å få en oversikt.
PTH mengden balanseres av seg selv. Det er ikke hypofysestyrt, men styres av at kalsiumjoner påvirker de produserende cellene direkte og på den måten skaper en mengdebalanse.
Kalsitrol virker også i denne balansen da det hemmer utskillelsen av PTH når konsentrasnonen blir for høy.
"Og hva er Calsitoninets rolle?"
Hindrer kalsium i forlate skjelettet.
Dette produseres av skjoldkjertelen, men erstattes ikke i dagens stoffskiftebehandling.
De som spiser Tyroid får jo dette, men ikke de som spiser Levaxin.
"Og kan PTH være for lav når den er innenfor normalområdet men i nederste skikt? Jeg har som sagt målt for lav kalsium flere ganger, men ingen leger ser ut til å ta det særlig alvorlig selv om det står "overalt" alt dette må tas på alvor."
Kalsium er blodets strengest regulerte stoff - litt utenfor, og det skal tas på alvor !
Jeg skal vokte meg vel for å gi noen tolking, men det bør klargjøres med rette blodprøver.
"Er det andre prøver som kan si noe om kalsiumstoffskifte enn PTH? Og hva kan være årsak til lav kalsium om ikke det er PTH som er årsaken? Mangel kompeseres av kroppen med uttak av kalsium fra skjelettet slik jeg skjønner det, så lav kalsium i blodet burde ikke forekomme... "
Lavt kalsium i blodet (for det er dette du spør om) Kan komme av feil ved PTH.
Dette skal sørge for rett kalsiumbalanse i blodet. Spiser du ikke nok, eller har for lav D-vitaminstatus, vil det frigjøres kalsium fra skjelettet. Man kan få osteopeni/perose.
Lav D-vitaminstatus gjør først og fremst at man ikke tar opp kalsium fra maten.
Så er dette bare EN av D-vitaminets oppgaver !
Og denne er det overfokus på, for folk liker jo å skrive om det de kjenner best.
I denne sammenheng lages det kalsitrol av D3-lageret, og det lages "to the bitter end", altså til det ikke er mer D3 igjen - til de andre og livsviktige oppgavene det har.
Mye tyder på at man ikke har funnet halvparten av disse enda.
Siste er vel at man "lurer" på om lav status er selve årsaken til diabetes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-11-09, 07:19 #9
Sv: D-vitamin og blodprøver
Tusen takk for svar alle sammen!
Jeg ble faktisk litt klokere:-)
Slik jeg har skjønt det kan D-vitaminmangel komme som direkte følge av lavt stoffskifte. D-vitaminmangel påvirker kroppens evne til å ta opp D-vitamin fra mat, men dette burde i seg selv ikke føre til lav kalsium fordi kroppen kompenserer for dette ved å hente ut kalsium fra skjelettet.
Jeg har hatt ustabile kalsiumverdier helt siden operasjonen, og har prøvd å få legene til å finne ut om jeg kan ha problemer med biskjoldbruskkjertlene. Jeg har mye leamus, får lett kramper, har psykiske plager som kan være forenelig med lavt kalsium, er stiv og støl i ledd og muskler. Etter to år ble det tatt en PTH-prøve. Den viste 2,1 (1,5-7,0). Da ble det konkludert med alt normalt, og ferdig med den saken. Men blodprøver tatt for noen uker siden viste lav kalsium (under referanseområdet) igjen, og jeg har ikke vært høyere enn nederste tall i referanseområdet på to år.
Nå er jeg satt på en "diet" av kosttilskudd av en lege på Balder, og skal gjøre som jeg blir fortalt. Men det hadde kanskje vært en idé å finne ut hvorfor ting er i ulage. Sukk.
-
11-11-09, 10:00 #10
Sv: D-vitamin og blodprøver
Hei Dahlia.
Er i det pirkete hjørne idag.....Kanskje er det en liiten trykkfeilsdjevel.....
" D-vitaminmangel påvirker kroppens evne til å ta opp D-vitamin fra mat"
Det er slik at man må ha D-vitamin for å ta opp kalsium fra maten, og D-status må være høyere enn 80 (er det vel) for å få et bra opptak.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
B12-vitamin
Av nora i forumet B-vitaminerSvar: 128Siste melding: 01-12-11, 18:13 -
D-vitamin..........
Av Tiffen i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 18-11-08, 13:05 -
B6 vitamin
Av Bille i forumet B-vitaminerSvar: 2Siste melding: 30-10-07, 20:44
Svar med sitat

Bokmerker