Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Neddosering Levaxin
-
18-10-09, 21:25 #1
Neddosering Levaxin
Hei
Er det noen her som har erfaring fra neddosering av Levaxin. Hvilke symptomer fikk dere?
Har vært med på tidenes nedtur... T4 falt fra godt oppe på 20 tallet til 12 på omlag ei uke. Hadde ved en feiltakelse spist 250 mikrogram i seks uker i stedet for 100. Blir noe svimete av denne sykdommen, og var vant til at legen skrev ut 50 mikrogram tabletter. Men dette var en gammel resept.
Det resulterte i:
To uker uten søvn
Kribling i hele kroppen
Vondt i brystet
Angst
Metallsmak i munnen
Skjelvinger inne i hele overkroppen ( ikke utenpå)
Det tok litt tid før jeg forstod hva som hadde skjedd, og jeg var mildt sagt bekymret. Har lest at nedtrapping er smertefullt, men har ikke klart å finne noe mer informasjon om det.
V
-
19-10-09, 08:53 #2
Sv: Neddosering Levaxin
Jeg doserer til stadighet opp og ned, pga ustabilt stoffskifte. Men det blir selvsagt ikke i den størrelsesorden du snakker om her. Det eneste jeg har opplevd er å bli kvitt hypersymptomer som har plaget meg når jeg doserer ned.
Jeg får ikke helt med meg ut i fra innlegget ditt om du mener symptomene du nevner skyldes nedjustering, eller om dette var noe du opplevde fordi du rett og slett tippet over i hyper pga for mye Levaxininntak over 6 uker?
-
19-10-09, 12:37 #3
For de som har hypothyreose og endelig kommer i behandling med Levaxin, har jeg forsøkt å sette opp en for lav dosering mot for høy.
Og sett på hva det blir advart mot fra legehold og produsent.
Og jeg syns det er underlig.......
Det finnes ingen advarsel mot underdosering, og det finnes heller ingen helseadvarsel mot at det er farlig å gå underdosert.
For overdosering derimot er det masse om hvor farlig dette er - tiltross for at det er umulig å gå overdosert så lenge som det må til, om advarslenes mildeste scerario skal slå til.
Jeg syns det sier mye om hvordan man ser på hypothyreose i helsevesenet.
Man kommer fra en situasjon med en langvarig underdosering som alt for ofte har vært bagatellisert av helsevesenet i lang tid.
Og så advares en hormonutsultet kropp om at det kan være farlig å overdosere.
En skulle jo snarere vært advart mot å ta for lite og at det er farlig å fortsette underdoseringen.
Så hvis du merker uheldige symptomer ved å gå ned - så er det vel grunn til å tenke om dette er veien å gå for å finne din ideelle dosering ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-10-09, 13:01 #4
Var ikke i toppform de første ukene på 250 mikrogram - men etter hvert ble formen bare bedre og bedre. De siste ukene før det begynte å falle var jeg i toppform. Har ikke følt meg så bra på mange år.
V
-
20-10-09, 13:49 #5
Det kan vel kanskje tydes som at du trenger mer enn 100, men ikke så mye som 250?
-
20-10-09, 19:36 #6
Jeg syns også jeg har merka noe liknende - altså at man øker dosen - så går det en tid - så begynner man å føle seg bra i en tid før det går dårligere igjen.
Når man er i oppstartfasen, og doseøkningen har vært normal er det gjerne påtide å øke igjen. Da er dosen for lav.
Men her er jo økningen et bra stykke over det vanlige
Jeg tror egentlig at man har godt av en periode med litt for høy dose - liksom for å kickstarte noen systemer som har vært i dvale lenge.
Men så mye for mye er nok i overkant.
Så glemte jeg vel å svare på spørsmålet ditt da (ble vel for engasjert)
Jeg syns det verste er å gå ned. Det tror jeg de som har høyt stoffskifte kan bekrefte ?
Det tar så fryktelig lang tid.
Raskeste måten å gå ned fra så høy dose er jo å slutte helt et antall dager opp til en uke. Levaxin har en halveringstid på en uke i kroppen. Det betyr at etter en uke kan du fortsette som "ingenting var hendt" på 125µg.
Etter noen uker vil du nok få en lav periode på noen få dager ,man så vil det være stabilt.
Vil du ned igjen på 150, så kanskje 4 dager uten er ok.
Men hvis du ikke har hatt en periode med litt for høy dose, ville jeg forsøkt å være litt høy en stund.
Da kan man feks gå ned til 150 etter en dag uten - da vil det ta litt lengere tid før 150tidosen er stabil. Og du vil ikke få noen lav periode.
Så er jo dette mine erfaringer da - og de må sikkert tilpasses den enkelte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker