Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    38
    Meldinger
    16

Question Hypotyreose og svangerskap

Jeg sitter og lurer litt på en del ting når det gjelder sykdommen min og gravidiet. (Fikk diagnosen i 2007).

Ble litt skremt av tanken på at jeg kanskje vil slite med å få barn og gjennomgå mange spontan aborter. Men er dette bare en myte? Og utifra det jeg har lest skal man følges nøye opp under svangerskapet om man har denne lidelsen. Men jeg har lest at det dessverre ikke er alle leger som vet dette. I tillegg har jeg lest at man må ofte doble medisin-dosen i første trimester, men jeg tar jo max dose (150µg, Levaxin), så hvordan kan jeg da doble den?

Er det noen her inne som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Sv: Hypotyreose og svangerskap

Hei!

Sender deg en link som dessverre er på tysk/fransk. Det er en artikkel som er veldig interessant. Overskriften lyder : "Endokrinologi: Skjoldbruskkjertel -hormonterapi i svangerskapet. 20 år 2 mnd forsent". Det han mener er at det har vært forsket 20 år på dette, men to mnd ut i svangerskapet kan det allerede være forsent. Så derfor - finn en god lege allerede når du planlegger å bli gravid. Det har stor betydning for ditt framtidige barns kognitive og motoriske utvikling. I denne artikkelen beskriver han en studie av 19 pasienter med primær hypothyreose og svangerskapsforløpet. Se på det lille bildet med søylene: Den lille vannrette grafen står for svangerskapsuke, den loddrette for antall pasienter (19 i alt). Dette beskriver tidspunkt for når den første doseøkningen var nødvendig. 85% av de gravide trengte en døseøkning i løpet av de første ti ukene. En doseøkning på gjennomsnitt 29%. For å si det sånn: 29% mer medisin! Nå skal jeg ikke skrive så mye bla,bla her, men hvis du kan tysk eller fransk, eller kjenner noen som gjør det, kan kanskje denne artikkelen være nyttig for deg. Svangerskap følges som regel nøye opp, så da får du tipse fastlegen din om at du trenger en endokrinolog til å hjelpe deg. Lykke til

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

.....og så en ting til..... Jeg skrev at i gjennomsnitt trengte pasientene 29% mer medisin. Dette var altså i løpet av de første ti ukene av svangerskapet. Etter de ti første ukene må selvfølgelig også dosen evt oppjusteres. Ifølge forsøket trengte pasientene fra 0 til 85 % mer medisin i hele svangerskapet. Det ble bestrebet at pasientene skulle ha en TSH på 0,5. Men nå føler jeg at jeg kommer til å få skjenn av noen her på forumet. Ordene "gjennomsnitt" og "TSH" kan være kilde til frustrasjon.....

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    38
    Meldinger
    16

Takk for artikkelen Knokkel Er ikke så stø i noen av språkene men fikk oversatt den til en halvt-forståelig tekst ved hjelp av googletranselate

Jeg har ikke snakket med legen min om dette enda, men håper at han kan gi meg god oppfølging når den tid kommer.. Og heldigvis finnes det en endokrinolog i området

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hypotyreose og svangerskap

Anbefaler tråden Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel Der er en del gode svar til Caroline.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    38
    Meldinger
    16

Takk Anisa Der var det mye bra informasjon

Jeg ser nå at det er et eget underforum om temaet, det visste jeg ikke. Skal ta å lese alle trådene der og se om jeg blir noe klokere

Lignende tråder

1. TSH og påtenkt svangerskap
    Av janike i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 17-01-09, 20:56
  2. svangerskap og vekt
    Av Reven i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 24-06-07, 08:43
  3. Lavt stoffskifte og svangerskap
    Av Pusen i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 30