Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Bøffelpukkel
-
21-05-09, 10:25 #1
Bøffelpukkel
Det stod så vidt et annet sted her om "pukkelrygg" relatert til thyreoidea.
Jeg har søkt på nettet og fant navnene "Bøffelpukkel" og "Buffalohump".
Men det stod så lite om det!
Dette er jo ikke pukkelrygg, men denne lille kulen mellom nakke og rygg som mange her har.
Det er jo selvfølgelig fett på denne kulen, men ikke noe mer enn andre steder på kroppen. Jeg kjenner jo at det er bein rett under der.
Det er rygg/nakkevirvelen som står for mye ut. Hvordan kan skjelettet på dette stedet påvirkes av stoffskiftet?
Det kan da ikke bare være ved lavt stoffskifte man får det?
-
21-05-09, 17:24 #2
Sv: Bøffelpukkel
Merkelig dette med hevelse mellom rygg og nakke. Mannen min kommenterte denne lille hevelse til meg en gang, ellers hadede jeg ikke vært klar over den. Jeg har subklinisk hypo. Merker at jeg kan bli slitenvondt i dette punktet noen ganger...er det et oppsamling sted for avfallstoffer som kroppen ikke blir kvitt pga stoffskifte kanskje? N`Finn har sikkert noen kloke ord til oss om dette. Bare lurer jeg å...Ønsker dere alle en god kveld
-
21-05-09, 20:58 #3
Jeg og har utvikla den. En mister holdningen, syns jeg....haka faller ned også.
I profil ser en godt at overgangen nakke- rygg ikke er som det skal være.
Ja, hva kommer det av, mon tro?!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
21-05-09, 21:27 #4
Ser jeg etterlyses, og det er jo koslig, men er redd jeg kommer til kort.
Har ikke hørt om dette i forbindelse med hypothyreose.
Nora vet urtolig mye om slike tilstøtende ting - håper hun ser dette.
Jeg kommer på en ting, men da burde det vært oppdaget for lenge siden.
Turners - en medfødt (så vidt jeg husker)tilstand jenter kan komme i (arvelig trot jeg) eller noe med gener.
Men det er nok ikke dette når det først er oppdaget nå.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-05-09, 22:00 #5
Jeg har funnet ut litt mer:
Bøffelpukkel er en bivirkning ved antiretrovirale midler (HIV-medisn).
Ved bruk av disse medikamentene har det vært observert endringer i kroppsfettmengden - bøffelpukkel og vom. Dette pga. omfordeling, lagring eller tap av fett. Men jeg regner med at det ikke er grunnen for noen her.
Men: Et sted står det at bøffelpukkel er et av symptomene ved Cushings.
Og Cushings er overproduksjon eller overforbruk av cortisol.
Jeg har ikke Cushings, men jeg har bøffelpukkel (skikkelig usexy navn forresten)
Hmm... første blodprøvene jeg tok i fjor for å finne ut om jeg hadde hypothyreose viser S-kortisol morgen:
699 nmol/L. ref: (250-750)
Etter to måneder med Levaxin ligger det på:
622 nmol/L. ref: (250-750)
Nå, et år etter ligger det på:686 og 690 nå for noen uker siden.
Er dette høyt? På Balder sa de det var fint.
-
21-05-09, 22:11 #6
Bare til cortisolprøvene.
Kortisolmengden har døgnvariasjon, og skal være halvparten eller mindre om kvelden enn hva den er om morgenen.
Isolert sett er det bare fint å ha mye om morgenen - HVIS man har lavt om kvelden.
Så er det også slik at dette kan økes opp til det 10-dobbelte ved anstrengelser og for å mestre stress.
Det er jo et generelt hormonslepp om morgenen (kanskje for å få oss ut av fjøra?) Også av stoffskiftehormoner.
Og det kan være en samvirkning av alle disse.
Ta Levaxinen om morran.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker