Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
03-06-09, 20:48 #1
Spytt prøve for binyrene - hjelp? det haster!
En vennine av meg skal ta en spytt-prøve for binyrene på Aker. Lurer på om denne testen er noe å stole på? Hun gikk til Volvat i dag for å få rekvisisjon for testen. (Har gått på veldig lav dose med armour i et par år og er fortsatt veldig tåkete/sliten). Legen der visste ikke engang hvilken tester de skullle hukke av og lot min vennine gjør det selv etter det hun mente hun skulle ha. Hun vet ikke heller! Er det noen som vet det? Hvilken tester burde man ta på Aker for å sjekke kortisol/binyre funksjon?
tusen takk i forveien.
mvh Lulu
-
03-06-09, 21:36 #2
Sv: Spytt prøve for binyrene - hjelp? det haster!
Jeg tror da det er viktig med en utredning.
Spytt-testen kan jo tas hjemme, døgnurin også.
Disse måler fritt cortisol.
Blodprøver morgen og kveld måler totalverdier og må tolkes i sammenheng med de andre prøvene.
Så kan man få utført en Synacten-test.
Da setter de syntetisk ACTH og måler om binyrene responderer.
Omdisse testene ikke er normale kan man gå videre med antistoffprøver (OH-17 ettellerannet + flere)
Det er en stund siden jeg tok disse, så jeg vet ikke om de utfører noen nye ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Spørsmålet til bladet Thyra om Levaxin og binyrene
Av pusur i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 05-10-09, 17:52 -
artikkel i legetidsskriftet om måling av cortisol i spytt
Av nora i forumet Cortisol / ACTHSvar: 4Siste melding: 12-04-07, 11:12 -
Har så vondt, er det nyrene...binyrene ????
Av Tussa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 11-03-07, 21:07
Svar med sitat
Bokmerker