Viser søkeresultater 1 til 10 av 72
Threaded View
-
15-05-08, 08:37 #1
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Hei. Er en dame i begynnelsen av 40 årene som har sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte. De siste årene har jeg blitt mer og mer sliten, trett og uopplagt. For ca 6 uker siden toppet det seg. Ble sykemeldt da jeg følte meg helt utslitt. Legen snakket om alt fra depresjon til fibromyalgi til ME. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet og kjenner godt til disse diagnosene. Kan ikke si at jeg føler mine plager passer helt inn i dette. Jeg begynte derfor å lese litt rundt diagnosen Hypothyreose som jeg fra før kjenner litt (ikke mye) til. Underveis i min lesing på nettet utbryter jeg til min mann: "De beskriver MEG"
I fjor måtte jeg ta B-12 injeksjoner da det viste seg at blodverdiene var lave på dette. Ingen kunne gi meg gode forklaringer på hvorfor. Jeg har de siste årene utviklet mer og mer Tinnitus. Har også utviklet nedsatt hørsel og bruker i dag høreapparat på begge ører. Jeg plages av muskel/skjelettsmerter og har gjort det i lang lang tid. Har lagt på meg 9 kilo i løpet av det siste året, uten at jeg vet hvorfor. (Noen kilo kommer vel av at man orker mindre og mindre trening) Symptomlistene jeg fant på nettet kan jeg krysse av utrolig mange treff på som feks tretthet, svimmelhet, fryser, lav puls osv osv.
På grunnlag av dette ba jeg legen min om utvidet blodprøve. Siste blodprøve viste: FT4 11,1 (9-22) TSH 3,1 ( 0,2 - 4,0) Anti TPO <35. B-12 273 (170 - 650) Ferritin 46 (15 - 200)
Jeg har sett på tidligere prøveverdier tatt av meg, og de viser klart at FT4 har gått ned og at TSH har steget. Min fastlege sier at prøvene er normale og vil ikke gjøre noe. jeg spurte om vi ikke kunne prøve medisiner en stund for å se om jeg fikk bedring, men det ville han ikke. Jeg ble da forbannet og spurte om hva han ville gjort hvis han ikke hadde blodprøvesvar å forholde seg til (slik som i gamle dager). Han kunne ikke helt svare på det. Jeg fortalte han videre om referanseverdiene på TSH som noen andre land har begynt med. Han hadde ikke hørt om det. Siden jeg ikke er av de som gir seg så lett, ble resultatet at det ble søkt time hos Endokrinolog. Nå går jeg altså her og venter. Formen er ikke bra. Svimmelheten (ikke sånn vanlig svimmelhet der man blir kvalm) gjør at jeg ikke tør kjøre særlig mye bil. Føler meg derfor litt isolert i tillegg. Da legen antydet depresjon svarte jeg: "Jeg er ikke deprimert, men hvis jeg må fortsette å gå sånn jeg gjør nå, kommer jeg nok til å bli det".
Dette ble langt men takk for at dere leste det. Har jo sett at det er utrolig mange kloke hoder og mye kompetanse på dette forumet, derfor håper jeg at noen av dere svarer meg. Var det med slike symptomer dere fikk mistanke? Kan jeg ha rett når jeg har mistanke om Hypothyreose?
På forhånd takk for svar
MVH Maja
Lignende tråder
-
Hevelse i hendene og sterk kløe?
Av Anita75 i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 3Siste melding: 11-02-10, 23:45 -
Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
Av Jente25 i forumet Normalverdiene?Svar: 37Siste melding: 12-08-09, 11:13 -
Jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma
Av sofus i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 32Siste melding: 16-10-07, 22:40

Svar med sitat

Bokmerker