Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
21-10-07, 21:35 #1
Nybegynner... og skjønner ingenting...
Heisann!
Jeg er ei jente på 22 år fra Trondheim som nettopp har fått diagnosen Lavt stoffskifte. Jeg og samboeren min har vært prøvere siden 6 november 2006, og syklusene mine har vært litt på bærtur kan man si.
De har vært på alt fra 28 dager til 90... Jeg begynte å lese litt rundt emnet og fant ut jeg hadde en del symptomer på PCO/PCOS, og ordnet så jeg fikk utredning for dette. Var til hormonspesialist og tok blodprøver, og fikk diagnosen Lavt stoffskifte. Noe jeg synes er merkelig egentlig, har hatt symptomene siden tenårene... men ingen prøver har slått ut før (de har vært tatt hos fastlegen).
I brevet jeg fikk fra spesialisten sto det: Det er litt forhøyet verdi av hormonet LH i forhold til verdien for hormonet FSH i prøven, noe som kan forårsake lange sykluser eller sjeldne menstruasjoner.
Stoffskiftehormonet TSH ligger i øvre del av normalområdet, mens hormonet FT4 (thyroxin) ligger under nedre normalområdet. Dette kan indikere tendens til lavt stoffskifte. Dersom du ønsker det kan det derfor startes en forsøksbehandlig med en lav dose Levaxin for å se om du føler deg i bedre form og ev. får mer normal syklus.
Det er ønskelig med en kontroll her med samtidlig ultralyd av eggstokker/livmor.
Noen som kan forklare meg hva alt dette betyr og hvilken innvirkning de medisinene kan ha på prøvetiden vår?
Blir syklusen min kortere av Levaxinen? Siste var på 90 dager
Noen som har vært i samme situasjon?
-
21-10-07, 21:53 #2
Jeg vet jo ikke noe mer enn det du har skrevet i innlegget ditt. Dersom det du skriver i ditt innlegg er all informasjon du har, så synes jeg spesialisten kunne gjort en litt grundigere jobb.
PCOS er en syndrom. Det vil si at det er en samling av diverse symptomer. For å få diagnosen PCOS, så må man oppfylle 3 av 6 krav. Før så var det slik at man MÃ…TTE ha cycter på eggstokkene, men dette er noe de har gått bort fra nå nylig iflg. endikrinologen jeg går til.
På ultralyd sees mer enn 10 cyster i eggstokkene som alle er mindre enn 1 cm.
Du får tydeligvis henvisning til ultralyd og dette kan i seg selv være årsak til at du har mens problemer.
Minst to av følgende problemer:
a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene)
Denne har du....
b. Sjenerende hårvekst på kroppen
c. Manglende eggløsning
Dette burde legen funnet ut noe mer om ved å ta flere prøver.
d. Økt nivå av såkalte androgener (testosteronliknende hormon) i blodet
e. Forholdet LH/FSH (hormoner) > 2
Denne er påvist...
Når det gjelder lavt stoffskifte, så kan det være lurt å spørre om du har antistoffer som forårsaker problemet. Har du det så er diagnose lettere å stille. Ellers så er det jo fornuftig etter min mening at legen er såpass oppegående at han gir deg anledning til å prøve medisiner selv om verdiene dine ikke er helt på tur. Mange leger venter kjempelenge og pasientene lider unødig.
Jeg har lest at man kan få kraftigere mens av lavt stoffskifte, og har aldri hørt noe om at man kan få uregelmessig mens av det. Dersom du får påvist cycter på ultralyden, så er det nok PCOS som er årasken. Du vil da ha god hjelp av å gå ned i vekt og mange har god hjelp av å spise lavkarbo diett. Ellers så vet jeg at de som har tendens til lavt blodsukker blir satt på metformin. Metformin hjelper mange med vekt i tillegg til å stablisere blodsukkeret.
Lykke til videre...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
21-10-07, 22:02 #3
I brevet sto det at jeg ikke hadde PCOS fordi jeg ikke hadde det mannlige kjønnshormonet de sier man har når man får den diagnosen.
Har begynt på Levaxin nå, tar 50 mg hver dag og skal på kontroll om 1 mnd for å ta nye blodprøver. Men det står jo ingen tall eller noe der... så jeg aner ikke hva ting og tang ligger på
Har cyster på ene eggstokken, en gynekolog på samme klinikken noterte PCO-preg på eggstokk... men han er jo spesialist innen området og sier det ikke er tilfellet pga svaret på hormonprøvene...
-
22-10-07, 14:52 #4
Jeg ville tatt opp følgende med legen:
Hva er grunnlaget de bruker for å få diagnose PCOS? Det er jo flere forskjellige meninger ute og går her...
Hvorfor er LH/FSH ratio større enn 2? Det er jo en grunn til at man har for mye eller for lite. Enten er feilen i hypofysen eller så ligger den i ovariene.
Be om å få tilsendt prøvesvarene dine. Disse bør du legge ut her. Det er flere som er flinke på blodprøve verdiene her inne.
Huff.. håper det ordner seg for deg. Det er frustrerende nok å være syk og å ha med leger å gjøre! Enda verre er det vel når du ønsker barn...
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
22-10-07, 16:19 #5
Det er typisk for PCOS å ha denne feile LH/FSH ratio.
Og det er også typisk for PCOS å ha borderline lavt stoffskifte.
Og mens som er uregelmessig osv kan godt ha med PCOS å gjøre.
det at testosteron ikke ble målt for høyt, behøver ikke å bety noe, siden det er både de andre tingene samt cyster.
Høres for meg ut som PCOS.
Behandlig er ofte lavkarbokost (hjelper på fertiiteten, insulinresitens samt hormonene) og metformin (hjelper på samme)
Man vet også at hvis man prøver å bli gravid så sskal TSH være nærmere 1.
Din ft4 er under referanseområdet, som jo er veeeldig lavt. Jeg hadde alddri så lav ft4 og jeg var ganske hypo.
nora
-
22-10-07, 17:43 #6
Hei.
Jeg har sparsommelig mens og uregelmessig når stoffskiftet mitt ikke er slik det bør være. Det er mest vanlig med kraftig mens, men vi kan jo få symptomer som er mest vanlig for dem med høyt stoffskifte selv om vi har lavt stoffskifte.Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.
-
22-10-07, 18:30 #7
Ja, fordi mange da ikke har normal eggløsning da. Da blir hos noen mensen uregelmessig.
-
22-10-07, 20:41 #8
Hva er hypo og ft4? Jeg skjønner faktisk ikke noen ting av det der jeg :(
-
22-10-07, 21:13 #9
Ang PCOS, dette sto i brevet jeg fikk:
Prøvene gir ingen holdepunkter for PCOS. Det er ingen tegn til forhøyet androgener (mannlig kjønnshormon). Det er litt forhøyet verdi av hormonet LH i forhold til verdien for hormonet FSH i prøven, noe som kan forårsake lange sykluser eller sjeldne menstruasjoner.
Det sto jo at det er ønskelig med en kontroll her med samtidlig ultralyd av eggstokker/livmor... Er det for å dobbelsjekke eller??
-
22-10-07, 22:23 #10
Hei igjen...
Jeg har jo selv interesse av PCOS siden jeg har fått diagnosen. Selv er jeg helt uenig...
Hvertfall kom jeg over denne artikkelen i Tidskrift for Den norske legeforeningen. Den er riktignok fra 2005, men her står det faktisk at
2 av disse 3 kriteriene må være oppfylt for å få diagnose.
1) Mensforstyrrelser
2) Polycystiske ovarier
3) Tegn til økt hårvekst enten påvist i blod eller ved synlig diagnose.
Følgnde lidelser skal utelukkes først selv om man oppfyller 2 av de 3 kriteriene medfødt binyrehyperplasi, androgenproduserende tumor, Cushings syndrom.
Det hele er jo ganske forvirrende. Utifra dette så har hvertfall ikke jeg PCOS. Det hele er jo ganske forvirrende.
Her er linken til artikkelen..
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1250857
og her står kriteriene til diagnose:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... id=1250913Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.

Svar med sitat
Bokmerker