Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard p-piller og stoffskiftet

Jeg begynte på p-piller for et par uker siden.
    De siste dagene har jeg også vært ganske trett og tiltaksløs. Jeg har også lettere for å grine. Og i går og i dag fryser jeg.

Men er det noen som vet om p-piller virker inn på stoffskiftet?

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Standard Re: p-piller og stoffskiftet

Jeg lært her inne at man skal øke Levaxin-dosen når man starter på P-piller, men min teflonhjerne husker ikke med hvor mye........ Var det 15 mcg tro?? Noen andre som vet?
    Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei, da er vi flere om å lure på dette!! Jeg lurer nemlig på om en SKAL øke(uavhengig av Ft4), om man KAN øke eller BØR øke..For min del gjelder det evnt. syntetisk østrogen. I artikkelen til HAUG står det at gravide skal opp på dosen med 50%. Når det gjelder hormontilskudd ,står det at man kan måtte komme til å øke med 25% (forbehold om riktig hukommelse her)Ã…rsaken er at tyroksin og østrogen bruker samme bindeprotein.TBG øker ved bruk av østrogen, og det tilsier mindre fT4. Men om en skal vente til blodverdien på fT4 evnt. faller, eller begynne med en gang; nei, det vet jeg ikke..MEN nå merker jo du det på formen allerede, så personlig ville jeg tippe at du må øke dosen!! (Men endokrinologen jeg har brukt sier man skal ta blodprøver hver 4.uke for å følge med. Men så er det det med klinikk og blodprøver, da).JEG vet rett og slett ikke hva som er RIKTIG.)
    Husker ikke om du bruker "Armour"?? Hvis jeg henger med "kjemisk" her, bruker "Armour" albumin som bindeprotein.
    Så..vil de samme reglene for doseøkning være det samme for dem som bruker "Armour" og/eller "Levaxin"??
    Men som sagt, du får jo sterkere "hypotegn", og da ville JEG prøvd å øke...
    "Reven", dette er ikke lett..syns jeg da!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Fra en ikke ekspert......
    http://www.uus.no/brukerhandbok/index.a ... emi%202004
    Antallet bindeproteiner øker når østrogen øker, og da trengs det nok flere thyroxiner.
    Men vent på ekspertisen......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har surfa endel nå, og kom over endel om dette temaet også :
    Det er vel to hovedgrupper blodproteiner, men det er mange blodproteiner. Ikke alle er funnet og man vet ikke betydningen av alle heller.
    Plasmaen er omtrent halvparten av blodvolumet og av proteinene utgjør :
    Albumin 60%
    Globulin 35%
    Fibrinogene proteiner 4%
    Og resten, 1%, er enzymer, proenzymer og hormoner.
    De lages i leveren, untagen immunglobulinene.

Det er ganske omfattende greier dette.
    Hormonene bruker forskjellige proteiner til lager og transport.
    Thyreoideahormoner bruker i hovedsak ThyroxinBindendeHormon TBG, men også TransTyRetin TTR og ThyroxinBinnende PreAlbumin TBPA.
    T4 og T3 bruker samme, men fordelingen er ulik og men vet lite om temaet.

Broda Barnes har jo endel : http://raypeat.com/articles/articles/thyroid.shtml

Andre hormoner gjør det samme og østrogenet bruker også globulin, og det blir så vidt jeg kan forstå produsert blobulin på basis av hvor mye hormon som trenger bindehormoner og det er vel basis for at det trengs en høyere thyroxindose når dette øker. Håper andre kan forklare det bedre.

I Armour er hormonene bundet til albumin. Dette er for å lette opptaket. Når hormonene kommer inn i kroppen må de finne bindeproteiner blandt de som tilbys, ellers kan vi ikke bruke hormonene.

Vi driver å prøver å finne ut av vårt indre mikrokosmos, så er det kanskje det yttre vi bør være opptatt av ?
    Dette er jo bare en betenkelighet i en lang rekke.......
    http://npweb.npolar.no/filearchive/1174989514.47
    Det ser ut som at man nødes til å innta Mack-ølet uten måsegg.
    Hva blir det neste ?
    Mackøl uten Mackøl ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Takk dere!

Jeg skal ta kontakt med endoen i morgen (hvis jeg husker..). Og holde dere oppdatert på hva han sier

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Ja, flott om du gjør det,Reven, for en (jeg) blir forvirra da "endoer" faktisk sier ulikt og.(Så skal det sies at det skal ikke så mye til for å forvirre meg,da)! Da går jeg for minste felles muliplum til slutt..eller bare Machøl!!!! Fra spøk til side..tusen takk for ditt engasjement. Det stod noe om bindingsprosenten av stoffskiftehormonene til globulin og albumin i den linken du la ut til Thomas i dag og.. må gjennom den flere ganger, samt mye,mye mer! Men forstod jeg det slik da ,mon tro, at i tablettformen er Armour-stoffskiftehormonene bundet til albumin; men at det videre(etter opptak) stort sett frigjør seg fra albuminet og går på jakt etter hovedsakelig globulin som bindeprotein. Hvis..så ,blir vel forholdet til østrogen det samme omtrent da-uavhengig av hvilken thyroidkilde vi bruker.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Jeg har lett og lett idag etter svaret jeg fikk her inne en gang fra en jente/dame, hvor hun hadde sett i en eller annen artikkel på nettet at nå var det "vedtatt" eller hva man skal si - at man SKAL øke med "så og så mye" ved oppstart på p-piller.....jeg bare finner ikke hvor det stod!! :o

Jeg ble nemlig dårligere i desember i fjor uten grunn følte jeg....og flere måneder etterpå var d noen her inne som spurt ang p-piller og meg...og jeg startet opp med det nettopp i desember...
    Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Siste svaret i denne : http://tpn.vg.no/intervju/questans.php?Inr=1122
    Omhandler temaet, men jeg vil jo si at det bare er et svar basert på teori som ikke er ordentlig kontrollert i praksis.
    Det er desverre ikke første gangen jeg ser råd utdelt uten at solide praksiserfaringer danner basen for rådet.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Her er svaret som n'Finn viste til:

Innsendt av: Tussi, 15/03 - 2007 kl. 14:42

Du sa at p-piller kan påvirke effekten av tyroxin, men kan tyroxin påvirke effekten av p-piller? (...) Jeg tar tyroxin om morgenen, hvor lenge må jeg vente før jeg kan spise frokost? Og kan jeg også ta p-pillen om morgenen? Tusen takk!"

Hei! P-pillen må inneholde en form for østrogen for at den skal kunne påvirke thyroxin. Mange p-piller inneholder bare progesteron, minipiller f.eks. Effekten av p-pillen som prevensjonsmiddel påvirkes ikke og eggløsning forhindres til tross for levaxinbruk. Man må gjerne bruke både p-piller og levaxin, man må bare justere dosen 6 -12 uker etter at man enten begynner med p-piller eller slutter med dem. Etter å ha justert dosen vil stoffskiftet være like fint som før. Så lenge du gjør dette kan du ta p-pillen om morgenen hvis det er lettere å huske den da. (...) Hilsen Ina Wille

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn